Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Uszczelnianie nadwozia
Uszczelnianie połączeń blach nadwozia to nie tylko pomazanie będącą pod ręką jakąś masą uszczelniającą. To przede wszystkim poznanie rodzajów stosowanych mas, ich właściwości, miejsc aplikacji, sposobów nałożenia, odpowiednich narzędzi i ćwiczenie, ćwiczenie, ćwiczenie…

Już od wielu lat w obszarze mas uszczelniających nic się nie zmieniało. I w dalszym ciągu, jeżeli chodzi o rodzaj materiału, sytuacja wygląda nadal tak samo. Są to cały czas trzy rodzaje mas, ale zmieniły się proporcje ich zastosowania. Jeszcze do niedawna w warsztatach blacharsko-lakierniczych królowały masy kauczukowe nakładane pędzlem. Ze względu jednak na zawartość rozpuszczalników organicznych zostały one już prawie całkowicie wycofane. Ich miejsce zajęły masy na bazie modyfikowanych silanów. Drugą grupę stanowią masy poliuretanowe PUR nakładane na połączenia blach zgrzewanych lub spawanych. Obecnie są jeszcze powszechnie stosowane w warsztatach naprawczych. Z jednej strony ze względu na właściwości, a z drugiej strony ze względu na relatywnie niską cenę. Ze względu na to, że nie są odporne na długotrwałe działanie promieni słonecznych, muszą być polakierowane lub przykryte listwą ochronną. Mogą być natomiast lakierowane przed ich całkowitym utwardzeniem się.

[clear]
Masy poliuretanowe można lakierować w systemie „mokre na mokre”, jedno- lub dwuskładnikowymi lakierami na bazie żywic alkidowych i akrylowych. Polakierowanie nie wpływa na wskrośne utwardzanie się masy. Natomiast lakiery nitro z pojemników spray i lakiery zawierające alkohol oraz rozpuszczalnik lakieru i utwardzacz przeszkadzają w utwardzaniu się mas poliuretanowych. Pomimo wielu zalet, masy poliuretanowe nie mogą być nakładane sposobami natryskowymi. Nie można zatem nakładać przy ich pomocy ściegów strukturalnych (fot. 1) lub wykonywać wygłuszeń i wyciszeń w zastępstwie stosowanych do niedawna mat i płyt (fot. 2). Trzecia grupa mas to modyfikowane silany MS – najnowsze masy uszczelniające i klejące, które mogą być nakładane także pomiędzy łączone blachy przed zgrzewaniem. Masy te służą przede wszystkim do uszczelnienia oraz do zabezpieczenia antykorozyjnego łączonych ze sobą blach. A ostatnie doświadczenia pokazują, że zastępują także materiały wygłuszające.

Masy uszczelniające MS są masami ekologicznymi. Nie zawierają rozpuszczalników, izocyjanianów, PCW i silikonów. Nie mają zapachu. Utwardzają się, podobnie jak poliuretany, przez wilgoć zawartą w powietrzu do postaci elastyczno-gumowej. Tworzenie się „skórki” na powierzchni masy i czas wskrośnego utwardzania się zależą od wilgoci i temperatury powietrza oraz od grubości nałożonego ściegu. W warunkach normalnych, czyli w temp. 20°C i przy wilg. wzgl. 50 proc., tworzenie się „skórki” następuje po około 10-20 min. Prędkość utwardzania się to około 3,5 mm/24 godz. Po utwardzeniu, są obojętne dla środowiska naturalnego. Są odporne na działanie promieni słonecznych i czynników zewnętrznych, także benzyn, olejów, kwasów i soli. Masy MS mają bardzo dobrą przyczepność do odtłuszczonej blachy stalowej: surowej, fosforanowanej, ocynkowanej galwanicznie i elektrolitycznie, chromowanej, polakierowanej. Także do stali szlachetnej, miedzianej, aluminiowej oraz do wielu tworzyw sztucznych, poza PE, PP i PMMA. Przy tworzywach termoplastycznych zaleca się przeprowadzenie próby, przy czym przeszlifowanie powierzchni poprawia przyczepność.
[clear]
Masy na bazie modyfikowanych silanów można lakierować w systemie „mokre na mokre” jedno- lub dwuskładnikowymi lakierami, także zawierającymi rozpuszczalniki alkoholowe. Szybkie polakierowanie masy nie przeszkadza w jej wskrośnym utwardzeniu się, jednakże opóźnia ten proces. Przy lakierowaniu lakierami dwuskładnikowymi ( PUR/Akryl) osiąga się zadowalające wyniki utwardzania się masy. Optymalną przyczepność lakieru otrzymuje się przy lakierowaniu w przeciągu 3 godzin po nałożeniu masy. Po całkowitym utwardzeniu się, powierzchnia masy musi być przygotowana do lakierowania, tak jak przy lakierowaniu tworzyw sztucznych. Przy lakierowaniu żywicami alkidowymi może występować opóźnienie utwardzania się masy. Lakiery wodorozcieńczalne przyspieszają utwardzanie się mas, ponieważ zawierają wodę. Jest to proces wzajemny, masa wchłaniając wilgoć przyspiesza wysychanie lakieru. W niektórych nieprzychylnych przypadkach, przy lakierowaniu lakierem typu „metalik”, mogą występować problemy z przyczepnością. Dlatego zaleca się przeprowadzenie prób z podkładem do tworzyw sztucznych. Utrata przyczepności może być także spowodowana po użyciu niektórych zmywaczy do usuwania silikonu.

Uwaga: Mas na bazie MS nie można pokrywać antykorozyjnymi masami kauczukowymi lub woskowymi przed ich całkowitym utwardzeniem. Masy MS nie mogą być także pokrywane antykorozyjną masą na bazie żywic syntetycznych. W warsztacie naprawczym, w trakcie naprawy blacharsko-lakierniczej wszystkie fabrycznie nałożone powłoki muszą być odtworzone, najlepiej jeżeli będą wyglądały tak jak fabryczne. Zastosowanie takich samych materiałów jak w fabryce jest niemożliwe ze względu na wysokotemperaturowy proces ich nakładania: lakier, masa PCW, wosk.

Dlatego też, w warsztacie blacharsko- -lakierniczym muszą być zastosowane materiały, których technologia nakładania nie wymaga stosowania wysokich temperatur. Obecnie są to materiały w niektórych przypadkach nawet lepsze od zastosowanych w procesie produkcyjnym. Polimery modyfikowanych silanów są obecnie najnowocześniejszym tworzywem pozwalającym na uszczelnianie i zabezpieczanie antykorozyjne blach nadwozia w warunkach warsztatowych. Jedną masą na bazie MS polimerów można wykonać wszystkie potrzebne uszczelnienia i zabezpieczenia oraz prawie wszystkie ściegi i struktury wykonywane podczas produkcji samochodu: od struktury pędzla, wąskiego baranka lub szerokiego baranka antykorozyjnego, ściegów w kształcie warkoczy i szerokich pofalowanych (fot. 3). Ale konieczne są do tego odpowiednie dysze (fot. 4) oraz specjalistyczny, pneumatyczny pistolet natryskowy, w którym ciśnienie sprężonego powietrza zwiększane jest trzykrotnie. Blacharz czy lakiernik, mając dziś do dyspozycji właściwie jedną masę o wieloobszarowym zastosowaniu, nie musi już poznawać i uczyć się właściwości różnorodnych mas i ich zastosowań oraz używać różnych narzędzi do ich aplikacji.

Wiesław Wielgołaski

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony