Wielu kierowców pojazdów osobowych ma problemy z filtrami cząstek stałych i katalizatorami. Podzespoły układu wydechowego ulegają awarii, zapełniają się czy zużywają. Warto jednak podkreślić, że problemy te dotyczą nie tylko pojazdów osobowych, ale również ciężarowych, którym przyjrzyjmy się bliżej.
Układ wydechowy w pojazdach ciężarowych
Elementy układu wydechowego w pojazdach ciężarowych i osobowych co do zasady działają praktycznie identycznie. Główną funkcją „wydechu” jest oczyszczanie spalin. Neutralizacja szkodliwych związków produkowanych przez silnik polega na ich wyłapywaniu, a następnie doprowadzeniu do reakcji chemicznej, która przekształci je w związki mniej szkodliwe lub nieszkodliwe. W procesie oczyszczania spalin najważniejszym elementem są filtry cząstek stałych oraz katalizatory, oprócz tego na układ wydechowy składają się kolektory, tłumiki, rury wlotowe i wylotowe.
Choć zasada działania układów wydechowych niezależnie od rodzaju pojazdu jest praktycznie taka sama, wygląd bywa różny. Oczywiście wszystkie części w pojazdach ciężarowych są zdecydowanie większe niż w ich osobowych odpowiednikach. Do oczyszczania spalin w pojazdach osobowych wystarczy filtr cząstek stałych, w przypadku większych pojazdów bardzo często występują dwa filtry zamontowane razem z katalizatorem. Najczęściej katalizator składa się z dużej obudowy, gdzie umieszczone są wkład katalizatora oraz wkłady DPF-ów. Warto również podkreślić, że tłumiki czy rury wylotowe w pojazdach ciężarowych mają kształt, który musi wpływać nie tylko na jak najlepszą pracę pojazdu, ale również nie przeszkadzać w jej wykonywaniu. Niekiedy dochodzi do sytuacji, kiedy elementy rur wylotowych muszą zostać zmodyfikowane, żeby wylot spalin był w innym miejscu.
Podobnie jak w przypadku pojazdów osobowych producenci, a kolejno również użytkownicy pojazdów ciężarowych zobowiązani są do przestrzegania norm emisji spalin. Mimo ogromnych gabarytów, wielkiej mocy i zwiększonej emisji spalin samochody ciężarowe, maszyny budowlane, rolnicze czy wózki widłowe również muszą ograniczać wytwarzanie szkodliwych związków do minimum. Ilość związków, które może emitować dany pojazd, jest zapisana w normach emisji, nazywanych potocznie Euro. Obecnie obowiązuje Euro 6 wraz z kilkoma aktualizacjami, w najbliższych latach zacznie obowiązywać Euro 7.
Szczególnie w przypadku pojazdów ciężarowych i większych maszyn dbałość o spełnianie wytycznych jest bardzo ważna. Jeśli podczas rutynowej kontroli okaże się, że narusza przepisy lub co gorsza nie spełnia żadnej normy, bo na przykład wycięto zeń katalizator czy filtr cząstek stałych, właściciel może mieć spore problemy. Pojazd może zostać unieruchomiony, wypisany zostanie mandat. Jeśli w momencie kontroli nasz pojazd będzie w trakcie realizacji zlecenia przewozu towarów, a nie będzie mógł kontynuować jazdy, to koszty niewypełnienia kontraktu będą ogromne. Jeśli do takiej sytuacji dojdzie nie w Polsce, a za granicą, to strata może być jeszcze większa. Oczywiście problemy z przekraczaniem dopuszczalnej emisji spalin może też wykazać przegląd techniczny. Negatywna diagnoza jest wówczas równoznaczna z unieruchomieniem i naprawą pojazdu, czyli kolejnymi wysokimi kosztami. Warto dbać o właściwy stan pojazdu, mieszczenie się w określonych normach – świadome omijanie przepisów dotyczące emisji spalin może spowodować ogromne koszty, problemy i bardzo stresujące sytuacje.
Problemy z układami wydechowymi w pojazdach ciężarowych
Na początku tekstu wspominaliśmy, że problemy związane z filtrami cząstek stałych i katalizatorami dotyczą nie tylko właścicieli samochodów osobowych, ale również ciężarowych. Bardzo duży wpływ na stan układu wydechowego każdego z nich ma sposób użytkowania. Aby filtry cząstek stałych i katalizatory działały prawidłowo, ważne jest, żeby silnik naszego pojazdu co pewien czas miał możliwość pracy na wysokich obrotach. Wówczas będzie rozgrzewał się do temperatury potrzebnej do samoregeneracji. Samoregeneracja to proces, którego celem jest spalenie cząsteczek sadzy do postaci popiołu.
Cząsteczki sadzy są elementem ubocznym pracy silnika, a za ich wyłapywanie i neutralizację odpowiedzialny jest system oczyszczania spalin, czyli filtr cząstek stałych i katalizator. Jeśli nasz silnik nie będzie miał możliwości wykonywania samoregeneracji, z czasem dojdzie do zapełnienia filtra cząstek stałych, w ten sposób dojdzie do najpopularniejszej usterki związanej z układem wydechowym. Do zbyt szybkiego zapełnienia się filtrów bardzo często będzie dochodzić w pojazdach, które zazwyczaj poruszają się z niską prędkością, mogą być to różnego rodzaju maszyny budowlane, pojazdy odpowiedzialne za gospodarkę komunalną, transport na krótkich dystansach. W przypadku katalizatorów, które są przelotowe, może natomiast dojść do zużycia, czyli utlenienia się metali szlachetnych odpowiedzialnych za ich pracę. Popularne są również przypadki wypalenia wkładów czy ich przesunięcia.
Wybór serwisu kluczem do sukcesu
Podobnie jak w przypadku pojazdów osobowych, doprowadzenie filtra cząstek stałych czy katalizatora do sprawności będzie się wiązać ze sporym wydatkiem. Wkłady nowych filtrów i katalizatorów napylone są drogimi metalami szlachetnymi, co wpływa na ich koszt. Oczywiście filtry i katalizatory pojazdów ciężarowych będą jeszcze droższe niż pojazdów osobowych, kosztują one nawet dziesiątki tysięcy złotych! Ze względu na tak wysokie koszty zakupu elementów układów wydechowych warto rozważyć ich regenerację. Pozwoli to na ogromne oszczędności. Usługa regeneracji w przypadku pojazdów ciężarowych może kosztować nawet kilkukrotnie mniej niż zakup nowego elementu.
Komentarze (1)