Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Uszkodzenia okładzin ciernych hamulców bębnowych
Współpraca okładzina – bęben hamulcowy tylko częścią powierzchni okładziny hamulcowej

10507 right Współpraca okładzina – bęben hamulcowy tylko częścią powierzchni okładziny hamulcowej

Opis uszkodzenia

Tylko część powierzchni okładziny hamulcowej współpracuje z bębnem hamulcowym.

Przyczyny powstania uszkodzenia
- Zamontowanie okładzin o za małej grubości lub obtoczenie okładzin hamulcowych promieniem mniejszym niż promień bębna, z którym współpracują (rys. a). Okładzina współpracuje wówczas z powierzchnią bębna hamulcowego tylko częścią środkową.
- Zamontowanie okładziny o za dużej grubości lub obtoczenie okładzin hamulcowych promieniem większym niż promień bębna, z którym współpracują (rys. b). Okładzina współpracuje wówczas z powierzchnią bębna hamulcowego tylko końcowymi częściami okładziny.
- Niewykonanie obtoczenia okładzin po montażu powoduje zmniejszenie powierzchni współpracy okładziny i bębna hamulcowego (rys. c).

Wpływ na pracę hamulca
Do momentu dopasowania się okładzin do bębna hamulcowego może wystąpić:
- zmniejszenie momentu hamowania;
- głośniejsze „odgłosy” współpracy obu elementów;
- zwiększenie ryzyka przegrzania okładzin hamulcowych.
Wystąpi przyspieszone zużycie okładzin i bębna hamulcowego.
 
10508 right Uskok na powierzchni roboczej okładziny hamulcowej

Opis uszkodzenia
Na powierzchni roboczej okładziny, równolegle do dłuższego boku, jest uskok.

Przyczyny powstania uszkodzenia
- Wykonanie nieprawidłowo obtoczenia okładzin hamulcowych.
- Uskok na powierzchni roboczej bębna hamulcowego.

Wpływ na pracę hamulca
Do momentu dopasowania się okładziny do bębna hamulcowego może wystąpić:
- zmniejszenie momentu hamowania;
- głośniejsze „odgłosy” współpracy obu elementów;
- zwiększenie ryzyka przegrzania okładzin hamulcowych.
Wystąpi przyspieszone zużycie okładzin i bębna hamulcowego.

10509 right Rysy i żłobki na powierzchni roboczej okładziny hamulcowej

Opis uszkodzenia
Na powierzchni roboczej okładziny hamulcowej widoczne są rysy i żłobkowania.

Przyczyny powstania uszkodzenia
Przedostawanie się do wnętrza bębna hamulcowego piasku lub kamieni.

Wpływ na pracę hamulca
Wystąpi przyspieszone zużycie okładzin i bębna hamulcowego.

10510 right Skośne zużycie okładziny hamulcowej

Opis uszkodzenia
Przekrój poprzeczny okładziny hamulcowej ma kształt klina.

Przyczyny powstania uszkodzenia
Nierównoległość osi obrotu szczęk hamulcowych względem osi obrotu bębna hamulcowego.

Wpływ na pracę hamulca
- Wystąpi przyspieszone zużycie okładzin i bębna hamulcowego.
- Głośniejsze „odgłosy” współpracy okładzin i bębna hamulcowego.

10511 right Zanieczyszczenie powierzchni okładziny hamulcowej

Opis uszkodzenia
Powierzchnia okładziny hamulcowej jest nasączona smarem lub płynem hamulcowym.

Przyczyny powstania uszkodzenia
Płyn hamulcowy dostał się na powierzchnię okładziny hamulcowej w wyniku nieszczelności cylinderka hamulcowego. Smar może dostać się na powierzchnię okładziny w następstwie:
- zużycia pierścienia uszczelniającego łożyska piasty koła;
- zużycia powierzchni czopa piasty koła, współpracującej z wargą uszczelniacza (warga uszczelniacza wypracowuje z czasem rowek w powierzchni walcowej czopa piasty);
- zamontowania pierścienia uszczelniającego o niskiej jakości;
- wprowadzenia za dużej ilości smaru do łożyska podczas montażu;
- montażu brudnymi rękami przez mechanika.

Wpływ na pracę hamulca
Nastąpi duży spadek momentu hamującego hamulca. Wystąpi wyraźnie „ściąganie” pojazdu podczas hamowania, na lewą lub prawą stronę.

Wskazówka
Tylko niezwłoczne, od chwili zanieczyszczenia, oczyszczenie okładziny hamulcowej, najlepiej płynem do mycia hamulców, a następnie przeszlifowanie powierzchni okładzin papierem ściernym o średniej gradacji, pozwala na ich dalszą pracę. Gdy zdejmujemy bęben i widzimy potłuszczone lub zanieczyszczone płynem hamulcowym okładziny, które pracowały w tym stanie przez dłuższy czas, nie mam sensu ich czyścić – trzeba je wymienić. One nie będą prawidłowo pracować. Oczywiście, bęben hamulcowy należy skrupulatnie umyć.

10512 right Przegrzanie okładziny hamulcowej

Opis uszkodzenia
Zwęglona, popękana powierzchnia okładziny hamulcowej.

Przyczyny powstania uszkodzenia
Długotrwałe przekroczenie temperatury dopuszczalnej dla danego materiału, wynoszącej ok. 350 do 400OC, może nastąpić w wyniku:
- nieprawidłowej regulacji ciśnień w układzie hamulcowym;
- za długiego używania hamulców podczas zjazdów;
- za częstego i za silnego używania hamulców.

Wpływ na pracę hamulca
- Zmniejszenie momentu hamowania.
- Wystąpi przyspieszone zużycie okładzin i bębna hamulcowego.

Stefan Myszkowski
W artykule wykorzystano zdjęcia firmy Beral

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony