Motocykle

ponad rok temu  08.08.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Uszkodzenia przedniego zawieszenia w motocyklu

Współczesne motocykle wyposażone są w przednie zawieszenia teleskopowe klasyczne i odwrócone. Tylko nieliczne modele zaopatrzono w zawieszenia innego typu, dlatego problemy z ich diagnozowaniem zostały pominięte w tym opracowaniu. Niektóre modele motocykli BMW mają zamontowane zawieszenia telelewer, będące połączeniem teleskopów i wahacza pchanego. Większość zestawów z wózkiem bocznym ma przednie zawieszenia na wahaczu pchanym, zapewniające lepsze prowadzenie tym specyficznym pojazdom.

Uszkodzenia w obrębie przedniego zawieszenia zawsze wpływają na obniżenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy, dlatego ich prawidłowe diagnozowanie i szybkie eliminowanie jest bardzo ważne. Uszkodzenia przedniego zawieszenia objawiają się podczas jazdy w postaci niepokojących stuków, niestabilności, zbyt miękkiej pracy teleskopów, trudności z wchodzeniem w zakręt i utrzymywaniem kierunku jazdy lub skręceniem kierownicy podczas jazdy na wprost. Wstępną kontrolę zawieszenia teleskopowego przeprowadzamy na postoju, przy wciśniętej dźwigni przedniego hamulca. Próbujemy przetoczyć motocykl do tyłu i do przodu, zwracając uwagę na ujawniające się luzy. Jeżeli próby przetaczania motocykla powodują jedynie wciskanie i odbijanie teleskopów, to najprawdopodobniej zawieszenie przednie nie ma luzów, jeżeli jednak słyszymy stuki lub wyczuwamy pewną zwłokę w działaniu hamulca, to prawdopodobnie coś jest nie w porządku.
Najbardziej dokuczliwe i najczęściej występujące są luzy na łożyskach główki ramy. Luzy te ujawniają się podczas hamowania w postaci stuku słyszalnego po wciśnięciu dźwigni przedniego hamulca. Zawsze warto rozmontować i zweryfikować stan łożysk główki ramy, zamiast ograniczyć się jedynie do dokręcenia nakrętki korygującej wartość luzu na tych łożyskach. Łożyska należy oczyścić i nasmarować raz na dwa lub trzy sezony, a podczas oględzin można odkryć uszkodzenia powstałe w wyniku zużycia lub wypadku.
Dość powszechnym uszkodzeniem jest wyciek płynu hydraulicznego z teleskopu. Powodem tego wycieku jest zazwyczaj uszkodzenie uszczelniacza. Niestety, uszczelniacze teleskopów nie są zbyt trwałe, a uszkodzenie uszczelniacza może spowodować zaolejenie tarczy hamulcowej lub opony przedniego koła. Dlatego wymianę uszczelniaczy można przeprowadzić profilaktycznie przy każdej wymianie płynu hydraulicznego w przednich teleskopach.
Długotrwała eksploatacja może doprowadzić do zużycia tulei prowadzących w goleniach teleskopów połączonego zazwyczaj z zużyciem powierzchni lag. Na zewnętrznej powierzchni lag widoczne mogą być rysy wzdłużne i pojawia się owalizacja. Luz powstały w wyniku tego zużycia będzie odczuwalny podczas hamowania i podczas jazdy po nierównościach. Przy dużych luzach wystąpią też trudności z utrzymaniem kierunku jazdy i niewielka zwłoka w reakcji na ruchy kierownicą. Zewnętrzna powierzchnia lag teleskopów może być także skorodowana lub uszkodzona drobnymi kamykami. Te uszkodzenia stwarzają konieczność wymiany lag teleskopów.
Skręcenie kierownicy podczas jazdy na wprost może powstać na skutek wypadku lub wywrócenia motocykla. Niekiedy powodem skręcenia kierownicy mogą być wygięte lagi teleskopów, ale w zawieszeniach mniejszych motocykli bywa tak, że lagi są jedynie przesunięte w półkach na skutek upadku motocykla na kierownicę. Wówczas wystarczy podeprzeć motocykl tak, aby przednie koło znalazło się w powietrzu i poluzować śruby półek przedniego zawieszenia, a następnie, blokując przednie koło w położeniu „na wprost”, skręcić kierownicą na przemian w prawo i w lewo, aby na koniec ustawić ją do jazdy na wprost i w tym położeniu dokręcić śruby półek zawieszenia.
Rzadko spotykanym uszkodzeniem jest skrzywienie osi przedniego koła, które objawia się nierównoległym usytuowaniem osi koła w stosunku do kierownicy. Zawsze występują trudności ze zdemontowaniem skrzywionej osi, a niekiedy zachodzi konieczność rozcięcia osi i wymontowania jej w kawałkach. Skrzywienie osi koła zawsze powstaje w wyniku wypadku.
Efektem poważnego wypadku może być wygięcie sztycy półek przedniego zawieszenia. Geometria podwozia motocykla zostaje zaburzona. Brak wówczas osiowości łożysk główki ramy, co utrudnia kierowanie motocyklem. Uszkodzenie to łączy się często z uszkodzeniem samych łożysk, a także wygięciem lag teleskopów, obręczy koła, półek zawieszenia, a nawet ramy motocykla. Często naprawa tak uszkodzonego motocykla jest nieopłacalna.

Rafał Dmowski

GALERIA ZDJĘĆ

Zawieszenie teleskopowe odwrócone z nieosłoniętą powierzchnią roboczą lag.
Zawieszenie teleskopowe klasyczne z powierzchnią roboczą lag chronioną osłonami gumowymi.
Łożyska stożkowe główki ramy. Po lewej stronie łożysko sprawne, a po prawej stronie uszkodzone.
Niewielkie zużycie powierzchni roboczej lagi zawieszenia teleskopowego.
Uszkodzenie gwintu osi koła przedniego powstałe na skutek dokręcenia nakrętki ze zbyt dużą siłą.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony