Świeca normalna
Stopa izolatora do białoszarego/żółtoszarego do brązowoczerwonego. Silnik pracuje bez zarzutu. Wartość cieplna świecy dobrana bez zarzutu. Skład mieszanki paliwowo-powietrznej, ustawienie zapłonu i poziom oleju właściwe. Na stopie izolatora, elektrodach i obudowie nie osadza się nagar.
Nie występują przeciążenia termiczne świecy.
Świeca okopcona
Stopa izolatora, elektroda i metalowa obudowa świecy pokryte są matowym, czarnym aksamitnym nalotem.
Przyczyny: niewłaściwy skład mieszanki paliwowo-powietrznej (gaźnik, układ wtryskowy). Mieszanka zbyt bogata, filtr powietrza silnie zanieczyszczony, zakłócenia w automatyce wzbogacania mieszanki na zimnym silniku lub w przypadku gaźników, zbyt mocno wyciągnięta dźwignia ssania. Wyróżnik wartości cieplnej świec zapłonowych zbyt niski.
Skutki: przerwy w zapłonie, problemy z uruchomieniem silnika.
Środki zaradcze: prawidłowo ustawić skład mieszanki, poprawić zapłon, sprawdzić filtr powietrza.
Świeca zaolejona
Stopa izolatora, elektroda i metalowa obudowa świecy pokryte tłustym, świecącym nalotem lub resztkami niespalonego oleju.
Przyczyny: zbyt dużo oleju w cylindrze. Poziom oleju zbyt wysoki, silnie zużyte pierścienie tłokowe, cylinder i prowadnice zaworów. W silnikach dwusuwowych zbyt wysoka zawartość oleju w mieszance.
Skutki: przerwy w zapłonie, problemy z uruchomieniem silnika.
Środki zaradcze: wyremontować silnik, ustawić prawidłowo skład mieszanki, wymienić świece.
Świeca zaołowiona
Stopa izolatora częściowo pokryta żół-tobrązową glazurą, na której mogą się pojawić zielonkawe przebarwienia.
Przyczyny: obecność w paliwie substancji zawierających ołów. Glazura powstaje podczas dużego obciążenia silnika i długotrwałej eksploatacji.
Skutki: przy dużym obciążeniu silnika powstaje osad przewodzący prąd, co prowadzi do przerw w zapłonie.
Środki zaradcze: wymienić świece na nowe.
Czyszczenie świec nie przynosi żadnych efektów.
Świeca silnie zaołowiona
Stopa izolatora częściowo pokryta grubą żółtobrązową glazurą, na której mogą się pojawić zielonkawe przebarwienia.
Przyczyny: obecność w paliwie substancji zawierających ołów. Glazura powstaje podczas dużego obciążenia silnika i długotrwałej eksploatacji.
Skutki: przy dużym obciążeniu silnika powstaje osad przewodzący prąd, co prowadzi do przerw w zapłonie.
Środki zaradcze: wymienić świece na nowe.
Czyszczenie świec nie przynosi żadnych efektów.
Świeca zapopielona
Stopa izolatora, elektroda zewnętrzna i przestrzeń między stopą izolatora a metalową obudową świecy pokryte grubą warstwą popiołu powstałego ze składników paliwa i oleju silnikowego. Konsystencja od luźnej do żużlopodobnej.
Przyczyny: powstały popiół pochodzi ze składników stopów w oleju silnikowym.
Skutki: prowadzi do samozapłonu, utraty mocy i uszkodzenia silnika.
Środki zaradcze: doprowadzić silnik do właściwego stanu eksploatacji, wymienić świece, ewentualnie zastosować inny olej.
Nadpalona elektroda środkowa
Elektroda środkowa nadpalona, czubek stopy izolatora o konsystencji gąbczastej i miękkiej.
Przyczyny: przeciążenie termiczne świecy w wyniku samozapłonu, np. przez niewłaściwe nastawienie kąta zapłonu, pozostałości spalania w komorze spalania, uszkodzone zawory, wadliwy rozdzielacz zapłonu, zła jakość paliwa, ewentualnie zbyt niska wartość ciepła świecy.
Skutki: przerwy w zapłonie, spadek mocy (uszkodzenie silnika).
Środki zaradcze: sprawdzić silnik, urządzenie zapłonowe i skład mieszanki paliwowo-powietrznej.
Założyć świece zapłonowe o właściwej wartości cieplnej.
Wypalona elektroda środkowa
Elektroda środkowa nadpalona, elektroda zewnętrzna silnie nadpalona.
Przyczyny: przeciążenie termiczne świecy w wyniku samozapłonu, np. przez niewłaściwe nastawienie kąta zapłonu, pozostałości spalania w komorze spalania, uszkodzone zawory, wadliwy rozdzielacz zapłonu, zła jakość paliwa.
Skutki: przerwy w zapłonie, spadek mocy, ewentualne uszkodzenie silnika, pęknięcie stopy izolatora w wyniku przegrzania elektrody środkowej.
Środki zaradcze: sprawdzić silnik, urządzenie zapłonowe i skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Założyć nowe świece zapłonowe.
Stopione obie elektrody
Elektrody w formie kalafiorowatej, możliwy osad z obcych substancji.
Przyczyny: przeciążenie termiczne świecy w wyniku samozapłonu, np. przez niewłaściwe nastawienie kąta zapłonu, pozostałości spalania w komorze spalania, uszkodzone zawory, wadliwy rozdzielacz zapłonu, zła jakość paliwa.
Skutki: przed zniszczeniem silnika występuje spadek mocy.
Środki zaradcze: sprawdzić silnik, urządzenie zapłonowe i skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Założyć nowe świece zapłonowe.
Silne zużycie elektrody środkowej
Przyczyny: przekroczenie terminu wymiany świec.
Skutki: przerwy w zapłonie, szczególnie podczas przyspieszania (przy dużym odstępie między elektrodami napięcie zapłonu niewystarczające do przeskoku iskry). Problemy z rozruchem silnika.
Środki zaradcze: wymienić świece na nowe
Silne zużycie elektrody zewnętrznej
Przyczyny: obecność agresywnych substancji w paliwie i w oleju silnikowym. Niekorzystne zawirowania w komorze spalania, spowodowane także odkładaniem się nagaru. Może wystąpić stukanie w silniku. Nie ma przeciążeń termicznych.
Skutki: przerwy w zapłonie, szczególnie podczas przyspieszania (przy dużym odstępie między elektrodami napięcie zapłonu niewystarczające do przeskoku iskry). Problemy z rozruchem silnika.
Środki zaradcze: wymienić świece na nowe.
Odpęknięcie stopy izolatora
Przyczyny: uszkodzenie mechaniczne na skutek uderzenia, upadku lub nacisku na elektrodę środkową podczas nieostrożnej manipulacji. W przypadku ekstremalnym stopa izolatora może odpęknąć w wyniku naprężeń między elektrodą a stopą izolatora wywołanych odkładaniem się nagaru w szczelnie, a także na skutek korozji przy długotrwałej eksploatacji.
Skutki: przerwy w zapłonie, iskra przeskakuje w tych częściach komory spalania, do których słabo dociera mieszanka paliwowo-powietrzna.
Środki zaradcze: wymienić świece na nowe.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Bosch.
Komentarze (0)