Części i regeneracja

7 dni temu  26.06.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Uszkodzony przegub. Objawy, przyczyny, skutki, wymiana

Przeguby są elementem konstrukcyjnym półosi napędowej. Do ich awarii dochodzi podczas gwałtownego przenoszenia obciążeń wywołanych dodaniem gazu przy jednoczesnym skręceniu kół

Uszkodzony przegub w samochodzie daje bardzo charakterystyczne objawy, dzięki czemu rozpoznanie tej usterki jest możliwe nie tylko w profesjonalnym warsztacie samochodowym, ale może to też zrobić każdy kierowca.

Przeguby są elementem konstrukcyjnym półosi napędowej. Do ich awarii dochodzi podczas gwałtownego przenoszenia obciążeń wywołanych dodaniem gazu przy jednoczesnym skręceniu kół. Popularnym powodem usterki przegubu jest również uszkodzenie gumowej osłony, potocznie nazywanej manszetą. Wtedy do całego mechanizmu dostają się różne zanieczyszczenia pogłębiające uszkodzenia mechaniczne. Przeguby możemy podzielić na zewnętrzne i wewnętrzne.

Przegub zewnętrzny - usterka. Stukot przy skręconych kołach

Objawem zużycia przegubów mogą być charakterystyczne dźwięki. Zewnętrzny przegub, który znajduje się bliżej koła, daje o sobie znać metalicznym stukotem. Pojawia się on przede wszystkim podczas maksymalnego skrętu kół w jedną ze stron. Wraz z postępującym zużyciem wspomniane objawy narastają i przechodzą w ciągłe grzechotanie podczas jazdy.

Przegub wewnętrzny - usterka. Silne drgania

Przy podziale przegubów na zewnętrzne i wewnętrzne również te znajdujące się bliżej układu napędowego mogą się zużyć. Kierowca z pewnością odczuje i usłyszy, że coś z jego samochodem jest nie tak, ponieważ uszkodzony przegub wewnętrzny potrafi wprowadzić auto w silne drgania i stuki, które pojawiają się przy przyspieszaniu. Ustępują one, gdy pojazd zaczyna się swobodnie toczyć.

Jak zadbać o przeguby?

Oddajemy głos ekspertom. - Możemy zminimalizować ryzyko uszkodzenia przegubu zewnętrznego i wewnętrznego przez regularną kontrolę elastycznych osłon przegubów. Jeśli zaobserwujemy pęknięcie i zdecydujemy się na szybką wymianę uszkodzonej osłony, mamy szansę ocalić przegub przed wymianą na nowy. Główną przyczyną zużycia przegubów jest ich wewnętrzna korozja. Powstaje zwykle na skutek rozszczelnienia osłony przegubu (przez szczelinę wycieka smar, a do wnętrza dostaje się woda). Aby tego uniknąć, przy każdym przeglądzie należy sprawdzać szczelność osłon przegubów i w razie potrzeby wymieniać opaski zaciskowe osłon, lub całe osłony - mówi Sławomir Koźlik, ekspert ELIT Polska.

Przegub - wymiana w profesjonalnym warsztacie

Po zdiagnozowaniu usterki, wielu kierowców zadaje sobie pytanie czy ten element można wymienić samodzielnie. Przy odpowiednich umiejętnościach i narzędziach jest to oczywiście możliwe, nastomiast ze względu na fakt, że jest to element układu zawieszenia, odpowiedzialnego za nasze bezpieczeństwo, zalecamy wizytę w warsztacie samochodowym. 

Art. aktualizowany, 20.06.2024

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony