Klimatyzacja

8 godzin temu  18.03.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Uwaga na czynnik! Zniszczony układ w aucie, zniszczona stacja w warsztacie

- Jeśli chodzi o czynnik R134a, to ze względu na ograniczenia produkcji widzimy nieustające próby przemytu podróbek tego czynnika w butlach jednorazowych z napisem R134a, choć fizycznie w środku może znajdować się np. czynnik R22 (jak na załączonym zdjęciu powyżej). Jeśli warsztat mimo wszystko decyduje się na zakup czynnika z niesprawdzonego źródła, to każda butla powinna zostać sprawdzona analizatorem. Nie weryfikując zawartości butli, pojawia się wiele problemów - podkreśla Krzysztof Puławski, ekspert techniczny DENSO Aftermarket Polska.

Po pierwsze, mechanik będzie przekonany, że pracuje na czynniku R134a. Jeśli w butli zamiast niego znajduje się jednak czynnik R22, to trzeba zadać sobie pytanie, czy będzie on pracował na tych samych ciśnieniach, co czynnik R134a. Druga kwestia, która się pojawia, to czy czynnik R22 miesza się z olejem PAG46 dedykowanym do czynnika R134a. Jeśli nie, to w perspektywie czasu jego zastosowanie będzie prowadziło do zatarcia się kompresora. Kolejna rzecz to odpowiedzialność za niewłaściwie wykonaną naprawą i ewentualne uszkodzenia.

Trzeba pamiętać, że pojazd jest homologowany na konkretny czynnik chłodniczy – w tym przypadku R134a. Jeśli pojazd jest napełniany innym czynnikiem niż homologowany, to podmiot, który wykonał taką naprawę lub mechanik, który napełnił układ niewłaściwym czynnikiem dopuszcza się przestępstwa, czasem nawet nieświadomie. Należy pamiętać, że w takiej sytuacji to warsztat w 100% ponosi odpowiedzialność za ewentualne uszkodzenia, które powstaną w wyniku użycia niewłaściwego czynnika.

Rozwiązanie całej sytuacji jest bardzo proste – należałoby wprowadzić wymóg kontroli układu klimatyzacji przy okazji corocznych badań technicznych na stacjach kontroli pojazdów.

Przykładowo, pojazd homologowany na R134a powinien być napełniony czynnikiem R134a, natomiast pojazd, który jest homologowany na R1234YF powinien być napełniony czynnikiem 1234YF itd. Jeśli zachodzi rozbieżność, pojazd powinien nie przejść badania technicznego.

W przypadku układów klimatyzacji pojazdów homologowanych na czynnik R1234YF, najczęstszym „grzechem” jest napełnianie układów klimatyzacji czynnikiem R134a. Raz jeszcze podkreślę, że jest to niezgodne z prawem i warsztat, który wprowadza takie zmiany, popełnia przestępstwo. Druga sprawa jest taka, że jeśli dojdzie do uszkodzenia układu klimatyzacji, a sprawa trafi do sądu, to warsztat ponosi pełną odpowiedzialność za zaistniałą sytuację, ponieważ jest specialistą z danej dziedziny i powinien postępować zgodnie z zaleceniami i procedurami serwisowymi producenta pojazdu.

Kolejnym błędem warsztatów wykonujących serwis układów klimatyzacji jest stosowanie olejów PAG46 dedykowanych do czynnika R134a również z czynnikiem 1234YF. Tutaj należy podkreślić, że w przypadku czynnika 1234YF należy stosować olej PAG46 z dodatkami do nowego czynnika – w przypadku DENSO jest to olej ND-12. Nie stosowanie się do zaleceń producentów pojazdów oraz producentów kompresorów klimatyzacji i podawanie niewłaściwego oleju do nowego czynnika będzie prowadziło do degradacji struktuy chemicznej nowego czynnika 1234YF i powstawania kwasów w układzie klimatyzacji, a w efekcie końcowym do uszkodzenia tego układu. 

Szczególnie poważnym błędem w przypadku pojazdów z czynnikiem 1234YF jest niestosowanie się do odpowiednich procedur podczas osuszania układu klimatyzacji, w celu pozbycia się wilgoci i powietrza z układu. Jeśli nie zachowamy należytej staranności, może dojść do polimeryzacji czynnika 1234YF. W wyniku polimeryzacji w układzie klimatyzacji powstaje żel, który w kontakcie z powietrzem zmienia się w pianę „uśmiercającą” w 100% nie tylko układ klimatyzacji, ale również stację klimatyzacji.

Na zdjęciu widać stację klimatyzacji, która zassała taką mieszaninę z 2 letniego auta.

W przypadku czynnika 1234YF – również zakupionego ze sprawdzonego źródła, czyli od aftermarketowego dystrybutora – należy zwrócić szczególną uwagę, aby napełnianie stacji klimatyzacji wykonywać przez szklany wziernik znajdujący się pomiędzy butlą a stacją klimatyzacji. Jeśli butla przed napełnieniem nie została właściwie oczyszczona/osuszona, to w trakcie napełniania stacji klimatyzacji z butli zakupionej od dystrybutora z nowym czynnikiem 1234yF, może dojść aktywacji reakcji polimeryzacji i z czynnika po chwili wytworzy się piana. W ciągu ostatnich dwóch tygodni miałem już dwa takie przypadki i przypuszczam, że w tym sezonie będzie ich więcej. Należy podkreślić, że nie jest to wina ani warsztatu, ani dystrybutora, lecz dostawcy czynnika, który rozlewa go w butle 5 kg.

Zdjęcia z tego tygodnia:

Krzysztof Puławski, ekspert techniczny DENSO Aftermarket Polska

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony