Według najnowszych statystyk ponad 21% kierowców samodzielnie podejmuje się wymiany filtra kabinowego. PZL Sędziszów dostrzega ten fakt i podpowiada majsterkowiczom, na co zwracać uwagę, aby podczas montażu nie narobić więcej szkód niż pożytku. Materiał przyda się także mechanikom, ponieważ wymiana filtra nie zawsze jest tak prosta, jak się wydaje.
1. Zaopatrz się w odpowiednie narzędzia
W niektórych modelach samochodów filtr zabudowany jest głęboko w desce rozdzielczej. Aby się do niego dostać, należy np. zdemontować schowek lub rozebrać fragment konsoli centralnej. Bez odpowiednio dobranych wkrętaków, nasadek lub specjalnych łyżek do demontażu tapicerki nie uda się tego zrobić prawidłowo. W efekcie majsterkowicz lub mechanik pozostawia ślady swojego działania w postaci porysowanych łebków wkrętów bądź jeszcze gorzej – widać zagięcia lub rysy na elementach deski rozdzielczej.
2. Nie zostawiaj kluczyka w stacyjce
W niektórych modelach samochodów wymiana filtra wymaga demontażu podzespołów pojazdu. Przykładem jest Ford Focus Mk2, w którym aby wymienić filtr, należy zdemontować pedał gazu. Wypięcie wtyczki pedału, kiedy stacyjka jest załączona, może wygenerować komunikat błędu, który zaświeci się na desce rozdzielczej.
PZL Sędziszów zaleca, aby wszelkie prace techniczne z głową w okolicy deski rozdzielczej wykonywać przy wyjętym kluczyku. Wyeliminuje to lub przynajmniej zminimalizuje ryzyko przypadkowego odpalenia poduszki powietrznej, co w takim przypadku może spowodować kontuzję.
3. Oczyść kasetę filtra
Nie należy wkładać nowego filtra do kasety, która nie została oczyszczona. W zanadrzu warto zatem mieć odkurzacz, ponieważ z jego pomocą najłatwiej usuwa się zanieczyszczenia. Użycie sprężonego powietrza spowoduje więcej szkody niż pożytku, ponieważ wdmuchamy zanieczyszczenia do kanałów nawiewu.
4. Nie pognij filtra podczas montażu
Utrudniony dostęp do kasety z filtrem sprawia, że zrezygnowany majsterkowicz lub mechanik decyduje się siłą wepchnąć nową część na miejsce i w ten sposób zakończyć pracę. Takie podejście najczęściej oznacza uszkodzenie elementu. Zagięcia i deformacje najprawdopodobniej nie przerwą warstwy filtracyjnej, ale filtr źle ułoży się w kasecie. W takim wypadku powietrze nie będzie oczyszczane, ponieważ między kasetą a pogniecionym filtrem pozostaną szpary.
PZL Sędziszów radzi – w celach treningowych możesz spróbować ponownie włożyć zdemontowany, stary filtr. Ćwiczenia powtarzaj tak długo, aż będziesz pewny, że nie uszkodzisz nowego produktu.
5. Pamiętaj o kierunku
Upewnij się, że filtr został zamontowany zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza. Na większości filtrów kabinowych znajdują się charakterystyczne strzałki. Wskazują one kierunek przepływu powietrza w samochodzie. Nowy filtr powinien być zamontowany właśnie według tego, co pokazuje strzałka. W razie wątpliwości można oczywiście zwrócić uwagę na to, jak była skierowana strzałka na filtrze zdemontowanym, ale niezależnie od tego trzeba upewnić się, czy był to kierunek prawidłowy, ponieważ ktoś wcześniej też mógł się pomylić.
6. Sprawdź dopasowanie
Upewnij się, że prawidłowo dobrałeś filtr i że szczelnie przylega do obudowy kasety. Kluczowe znaczenie dla skuteczności filtrowania ma dopasowanie do kasety. Warto zwrócić uwagę na to, czy nowy filtr prawidłowo przylega do jej wnętrza. Jeśli tak nie jest, należy dokładnie obejrzeć zdemontowany element. Być może ma on jakąś ramkę lub warstwę filcu, którą przed montażem należy przełożyć do nowego filtra.
Komentarze (0)