Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

W Genewie jeszcze bez oznak kryzysu (2)

Na tegorocznym salonie w Genewie pojawiło się wyjątkowo dużo pojazdów o zwiększonym poziomie “elektryfikacji”. Eksponowane były zarówno całkowicie “czyste” samochody korzystające tylko z energii elektrycznej, jak i pojazdy hybrydowe spalinowo-elektryczne. Reprezentowane były pojazdy niemal wszystkich segmentów rynkowych. Wśród hybryd wyróżniały się pojazdy wdrażane teraz do produkcji, jak Honda Insight (drugiej generacji) oraz jej konkurent, czyli Toyota Prius w trzecim wcieleniu. Hybrydowa waga ciężka to między innymi nowy Lexus RX (trzecia generacja) w wersji 450h.

Napęd elektryczny najbardziej nadaje się do pojazdów miejskich, które w ciągu dnia pokonują dystans 50–60 km, a nocą mogą się “ładować” z domowego gniazdka o napięciu 230 V. Jednym z takich pojazdów jest dwuosobowy Smart Fortwo Electric Drive, którego produkcja rozpocznie się pod koniec bieżącego roku. W dotychczasowym dwuosobowym nadwoziu o długości 2695 mm, w miejsce tradycyjnego zespołu napędowego umieszczono silnik elektryczny o mocy 30 kW. Maksymalny moment obrotowy o wartości 120 Nm dostępny jest już przy ruszaniu. Napęd kół tylnych odbywa się bez skrzyni biegów. Bateria akumulatorów została umieszczona pod siedzeniami, co korzystnie wpłynęło na rozkład masy pojazdu na osie i na obniżenie jego środka ciężkości. Czas rozpędzania do prędkości 50 km/h wynosi 6,5 sekundy, a prędkość maksymalna została ograniczona (elektronicznie) do 100 km/h. Po przebyciu dystansu 50 km czas ładowania akumulatorów mieści się w granicach 3-4 godzin, ale po przebyciu około 100 km czas pełnego ładowania wydłuża się do 8 godzin.



Elektryczna wersja Smarta Fortwo jest gotowa do produkcji.

Na stoisku Toyoty zwracał uwagę studialny model o nazwie FT-EV Concept, stanowiący zapowiedź samochodu mającego trafić do produkcji w 2012 roku. Do jego budowy wykorzystano płytę podłogową oraz wiele innych zespołów małego modelu iQ. Przy rozstawie osi 2000 mm długość całkowita pojazdu wynosi tylko 3050 mm. Wnętrze, podobnie jak w modelu iQ, mieści trzy osoby dorosłe i dziecko. Do napędu służy silnik elektryczny o mocy 45 kW, rozwijający największy moment obrotowy 160 Nm. Bateria akumulatorów litowo-jonowych zapewnia zasięg do 80 km. Czas ładowania tych akumulatorów jest relatywnie krótki i wynosi tylko 2,5 godziny.



Studialny samochód miejski Toyota FT-EV.

Kolejne maluchy pochodzą z firmy Mitsubishi. Na bazie modelu “i” (produkowanego od 2005 roku) z jednobryłowym pięciodrzwiowym nadwoziem opracowano wersję elektryczną MIEV (Mitsubishi Innovative Electric Vehicle), którą dostosowano do wymagań europejskich. Poza przeniesieniem układu kierowniczego na lewą stronę, zwiększono szerokość nadwozia oraz zwisy. Zwiększenie zwisów wynikało z dostosowania do przepisów z zakresu bezpieczeństwa biernego, a szczególnie wymogów o ochronie pieszych. Całkowita długość pojazdu po zmianach wynosi 3450 mm, a wnętrze mieści cztery osoby. Wymiary wnętrza i jego funkcjonalność są identyczne jak w wersji spalinowej. Silnik elektryczny o mocy 47 kW umieszczony został z tyłu, pod podłogą bagażnika i napędza koła tylne. Maksymalny moment obrotowy wynosi 180 Nm. Przed osią tylną znajduje się bateria akumulatorów litowo- -jonowych o napięciu znamionowym 330 V. Masa samochodu wraz z bateriami wynosi 1080 kg. Maksymalna prędkość pojazdu została ograniczona do 130 km/h. Maksymalny zasięg pojazdu (w trybie ekonomicznym i przy wyłączonej klimatyzacji) wynosi 160 km. Czas pełnego ładowania akumulatorów z domowego gniazdka wynosi około 7 godzin. Debiut rynkowy tego pojazdu na rynku europejskim odbędzie się w 2010 roku.



Mały sportowy samochód elektryczny Mitsubishi Sport Air.

Na stoisku Mitsubishi w Genewie zaprezentowano także inną wersję o nazwie Sport Air, która otrzymała nowe nadwozie typu coupe oraz mocniejszy silnik. Nadwozie ma postać lekkiej konstrukcji szkieletowej wykonanej z elementów aluminiowych. Nadwozie o długości 3650 mm ma sylwetkę o zarysie kroplowym, a panel dachu jest zdejmowany. Zastosowano silnik elektryczny o mocy 60 kW i maksymalnym momencie obrotowym 230 Nm. Zasięg pojazdu został wydłużony do 200 km, a prędkość maksymalna zwiększona do 200 km/h.



Hybrydowa Toyota Prius trzeciej generacji.

Do dalszych podróży bardziej przydatne są pojazdy z hybrydowymi układami napędowymi. Najstarszym i najbardziej znanym modelem tego rodzaju jest Toyota Prius, której trzecia generacja niebawem wejdzie na rynek. W dwubryłowym nadwoziu o długości 4460 mm i dobrych własnościach aerodynamicznych (współczynnik Cx wynosi tylko 0,25) zabudowano mocniejszy niż dotychczas zespół napędowy o nazwie Hybrid Synergy Drive. Silnik benzynowy, o pojemności skokowej 1,8 dm3, łącznie z elektrycznym dysponują mocą 99 kW, co oznacza przyrost o 22 proc. w stosunku do poprzedniej generacji. Równocześnie zmniejszono zużycie paliwa o 10 proc., a emisja dwutlenku węgla w teście według Euro 5 wynosi tylko 89 g/km.



Honda Insight z napędem hybrydowym.

Silnym konkurentem Priusa będzie nowa rodzinna Honda Insight z pięciodrzwiowym nadwoziem o długości 4395 mm i systemem napędowym IMA nowej generacji. W tym modelu emisja dwutlenku węgla wynosi 101 g/km.



Mitsubishi i MIEV niebawem trafi do Europy.

Od dotychczasowych rozwiązań hybrydowego układu napędowego odbiegał Opel Ampera, który powstał na nowej platformie koncernu GM o nazwie E-Flex. Atrakcyjna forma nadwozia także charakteryzuje się niską wartością współczynnika Cx, wynoszącą 0,26. Elektryczny silnik o mocy 110 kW napędza koła przednie, lecz zapas energii zgromadzonej w litowo-jonowych akumulatorach o łącznej pojemności 16 kWh wystarcza tylko na przebycie dystansu 60-70 km. Bateria akumulatorów jest doładowywana energią odzyskiwaną podczas hamowania pojazdu. W celu wydłużenia zasięgu, umieszczono pokładowy generator prądu napędzany niewielkim silnikiem benzynowym, który w razie potrzeby doładowuje akumulatory. Silnik ten może również pracować na biopaliwie E85, zawierającym 85 proc. etanolu. Przy jego wykorzystaniu zasięg pojazdu wydłuża się do 500 km.



Opel Ampera – atrakcyjne kształty nadwozia.

Pojawiły się również samochody sportowe napędzane elektrycznie. Nowością salonu genewskiego był studialny model Dodge Circuit EV. W dwuosobowym nadwoziu typu coupe elektryczny zespół napędowy umieszczono centralnie, za fotelami kierowcy i pasażera. Jego moc wynosząca 200 kW zapewnia odpowiednią dynamikę. Czas rozpędzania do “setki” to tylko 5 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 193 km/h. Zestaw akumulatorów litowo-jonowych o masie 250 kg umożliwia przebycie dystansu 240-320 km (w zależności od stylu jazdy). Część energii jest odzyskiwana podczas hamowania, ale pełne naładowanie akumulatorów następuje po podłączeniu pojazdu do sieci 230 V (w USA 110 V).



Opel Ampera – zabudowa hybrydowego zespołu napędowego.

Wygląda na to, że niebawem monopol silników spalinowych w samochodach osobowych odejdzie do lamusa. W latach 2010 – 2012 może się pojawić wiele nowych pojazdów wykorzystujących do napędu silniki elektryczne. Problemy konstrukcyjne i technologiczne są obecnie w dużym stopniu opanowane, a kuszące są stosunkowo niskie koszty eksploatacji. Toyota ujawniła swoje plany produkcyjne, z których wynika że już od 2010 roku będzie mogła produkować milion pojazdów hybrydowych rocznie. Konkurencyjna Honda planuje produkcję hybryd na poziomie 0,5 miliona sztuk rocznie. Wielu innych producentów też zapowiada wdrożenie do produkcji pojazdów tego rodzaju. W Wielkiej Brytanii przystąpiono już do budowy systemu ogólnodostępnych miejskich stacji “ładowania” akumulatorów, a niektóre rządy zapowiadają różne formy dotowania zakupu tych proekologicznych pojazdów.



Sportowy Dodge Circuit EV napędzany silnikiem o mocy 200 kW.

Andrzej Zieliński
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony