Wracają targi Automechanika Dubai. Najbliższa, osiemnasta już edycja odbędzie się w dniach 14-16 grudnia w halach wystawienniczych Dubai World Trade Centre. W wydarzeniu wezmą udział wystawcy z 57 państw. Będzie aż 15 pawilonów narodowych.
Ta edycja będzie miała więc tylko nieznacznie mniej międzynarodowy charakter niż poprzednia, jeszcze z czasów sprzed pandemii. W 2019 r. Automechanika Dubai gościła 1880 wystawców z 63 państw. Przyjechało na nią 32 750 gości ze 146 krajów. Ponad 90% wystawców i 50% odwiedzających pochodziło spoza Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Targi w Dubaju to od lat szansa nie tylko na pokazanie się na bogatych rynkach Zatoki Perskiej, ale też handlowa brama na duże rynki azjatyckie i afrykańskie. Przypomnijmy, że to trzydniowe wydarzenie jest jedną z 17 odsłon Automechaniki – najpopularniejszej marki targów motoryzacyjnego aftermarketu na świecie.
Nie zmienia się układ targów. Będzie 6 sekcji produktowych, takich jak: części, elektronika, akcesoria, naprawa, myjnie, opony. Organizator podaje, że głównymi trendami, którymi zajmą się eksperci podczas licznych paneli dyskusyjnych, będą cyfryzacja branży i zrównoważony rozwój. – Proces cyfryzacji przekształca procesy w branży już od jakiegoś czasu, ale pandemia przyspieszyła tę transformację. Coraz więcej procesów w przemyśle zostało zautomatyzowanych – mówi Robert Snider z AS-PL, polskiej firmy produkującej alternatory i rozruszniki, która będzie jednym z wielu nadwiślańskich wystawców w Dubaju.
Przełom lat 2021/2022 to czas dużych przemian na świecie, a więc także w branży automotive. Dlatego ważne jest, by nie przeoczyć rynkowych trendów, skorzystać z pojawiających się możliwości. – Rynek jest w okresie przejściowym, a wpływ na to mają cyfryzacja, zmiany klimatyczne, kryptowaluty, sztuczna inteligencja – zaznacza Soufian Chriki, dyrektor sprzedaży marokańskiej firmy Siprof. Maroko na targach w Dubaju będzie w tym roku reprezentowane po raz pierwszy.
Również po raz pierwszy w ramach targów organizatorzy wręczą nagrody. Będzie to 19 wyróżnień w 3 kategoriach: dostawcy, ludzie, szkolenia.
– Z niecierpliwością czekamy na nagrody. Jest to inicjatywa, która zarówno zachęca do rozwoju w sektorze napraw samochodowych, jak i podnosi standardy w branży, aby konkurować z najlepszymi – mówi dr inż. Mustafa K. Aldah, członek panelu sędziowskiego z Dubai Government Workshop.
Duży, ale zmieniający się rynek
Na całym Bliskim Wschodzie park samochodowy to grubo ponad 20 mln aut. W tym roku mija 100 lat od pojawienia się pierwszego zarejestrowanego samochodu osobowego w tym regionie. Historycy podają, że przybył on do Arabii Saudyjskiej w 1921 r., przywieziony przez króla Abdula Aziza, 11 lat przed zjednoczeniem kraju, kiedy późniejszy król był znany jako Sułtan Nejd. Chociaż nie ma żadnych danych na temat pierwszego samochodu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, wiadomo że co najmniej dwa pojazdy przybyły tam w 1936 r. w ramach ekspedycji geologicznej w poszukiwaniu ropy naftowej. Od tego czasu oba kraje stały się kluczowymi międzynarodowymi rynkami dla przemysłu motoryzacyjnego i służą jako ważna brama handlowa między wschodem a zachodem. Przez ostatnie stulecie rynek wtórny i rynek części samochodowych w obu krajach były napędzane importem. Jednak wszystko to może się wkrótce zmienić.
Nowy raport Glasgow Consulting Group, przygotowany na zlecenie organizującej targi w Dubaju firmy Messe Frankfurt Middle East, wskazuje na przesunięcie motoryzacyjnego rynku w regionie w kierunku „usług” i wzrosty krajowego rynku produkcyjnego. Analitycy wskazują, że w najbliższych latach możliwy jest duży rozwój produkcji motoryzacyjnej w całym regionie, a szczególnie w Arabii Saudyjskiej.
– Najwięksi producenci, tacy jak Toyota, prawdopodobnie rozważą wprowadzenie lokalnej produkcji pojazdów – wskazuje Vishal Pandey, dyrektor Glasgow Consulting Group. – Oczekuje się, że znaczące inwestycje kluczowych producentów OEM wzmocnią łańcuch dostaw części samochodowych w tym kraju.
Arabia Saudyjska, jak czytamy w raporcie, tworzy krajowy przemysł motoryzacyjny i zachęca globalnych producentów pojazdów do zakładania lokalnych oddziałów, aby pobudzić rynek pracy i wdrażanie nowych technologii. Kluczowe zmiany w branży w regionie obejmują także działania w kierunku obsługi posprzedażnej auta.
Eksperci podają, że rynek części samochodowych do pojazdów osobowych w regionie ucierpiał w wyniku pandemii wraz ze spadkiem sprzedaży aut i wykonywanych przebiegów. Rynek części zamiennych w Arabii Saudyjskiej skurczył się o 16% do wartości 10,6 mld SAR w 2020 r., podczas gdy rynek w ZEA o 20% do 8,2 mld AED. Raport przewiduje jednak, że rynek „wróci do normy” w drugiej połowie 2022 r. Analitycy wskazują, że wzrosty będą wynikać również z zainspirowanych pandemią nowych trendów w zakresie mobilnych usług serwisowych, odbioru i dostawy pojazdów i zakupów części przez internet, uzupełnionych znacznym wzrostem popytu na usługi, takie jak dezynfekcja, czyszczenie i mycie samochodów. W Arabii Saudyjskiej wzrost będzie również odzwierciedlał ostatnie reformy społeczne, w tym możliwość prowadzenia aut przez kobiety, wskazują autorzy raportu. Dodajmy, że niezależne usługi serwisowe i posprzedażne będą w Arabii Saudyjskiej niezmiennie poszukiwane, bo 83% pojazdów to już auta bez gwarancji.
Nie do zastąpienia
– Targi zawsze będą miały swoje miejsce w światowym handlu. Bez względu na to, jak zaawansowana stanie się cyfryzacja biznesu i jak bardzo jesteśmy związani z wirtualnym światem, nie ma zastępstwa dla osobistej interakcji z kolegami, klientami i konkurentami – zaznaczał jeszcze przed pandemią, podczas poprzedniej edycji w Dubaju, Mahmut Gazi Bilikozen, dyrektor targów w Dubaju. Faktem jest, że targi niezmiennie pozostają ważnym elementem międzynarodowego biznesu, natomiast sam biznes może się zmieniać.
– Na targi Automechanika w Dubaju nie przyjadą firmy z Chin, Tajwanu, Hongkongu. To bardzo dobra sposobność, żeby pokazać się bez licznej konkurencji z Azji, której tak wiele firm z Polski się obawia. Warto rozważyć udział, zwłaszcza że następna edycja odbędzie się nie jak poprzednio na wiosnę, ale dopiero w końcówce listopada 2022 r. – podkreśla Piotr Łukaszewicz z polskiego przedstawicielstwa Targów Frankfurt.
Więcej informacji o targach w Dubaju, a także innych z rodziny Automechanika znajdziecie na stronach internetowych polskiego przedstawicielstwa Targów Frankfurt: www.poland.messefrankfurt.com. Firmy zainteresowane udziałem w targach w roli wystawcy uzyskają więcej informacji pod numerem telefonu 22 49 43 201 lub pisząc na adres e-mailowy: info@poland.messefrankfurt.com.
Komentarze (0)