- Nowa konstrukcja układów napędowych samochodów wymaga nowych technologii i narzędzi obsługowych. Wypadki przy pracy się zdarzają. Jakie zagrożenia niesie ze sobą serwis pojazdów elektrycznych?
Napięcie w obwodzie elektrycznym w pojazdach hybrydowych może osiągać wartości do 1000 V! Jest to prąd stały, zatem skutki porażenia są wielokrotnie poważniejsze niż porażenia prądem zmiennym z sieci energetycznej. Pomimo prac nad doskonaleniem zabezpieczeń znaczenia nabiera edukacja warsztatowa. Lekceważenie zagrożenia wynika z wieloletnich przyzwyczajeń mechaników samochodowych. Najważniejszym wymogiem, przed którym stają producenci narzędzi serwisowych i pomiarowych, jest konieczność minimalizacji przypadkowych pomyłek. Eliminacja wszelkich przycisków czy pokręteł, które mogą być źródłem niebezpiecznej pomyłki, to tylko jedno z zagadnień podwyższonych rygorów BHP warsztatu.
- Pojazdy hybrydowe i elektryczne stanowią melodię przyszłości dla dzisiejszego mechanika, ale dla przyszłych adeptów rzemiosła będą chlebem powszednim. Jak ocenia Pan poziom wiedzy na temat bezpieczeństwa pracy kadry fachowców warsztatowych?
Mocno angażujemy się w prace nad narzędziami przyszłości. Równolegle z anonsowaniem narzędzi dla pojazdów elektrycznych wspieramy system szkoleń. Niedawno prezentowaliśmy ośrodkom szkoleniowym koncernów samochodowych, takich jak Toyota czy Mercedes, nasze doświadczenie w tej materii. Nasza inicjatywa spotkała się z dużym zainteresowaniem. Politechniki, szkoły techniczne i ośrodki doskonalenia zawodowego – tu rekrutować się będzie najmłodsza kadra. Staramy się krzewić wiedzę popartą doświadczeniem firmy o znaczącym udziale na rynku diagnostyki i napraw samochodowych.
- Absolutną nowością pozostaje pewnie tester HV Safety 1000. Proszę przybliżyć jego zalety.
Jego producentem jest austriacka firma AVL DiTest GmbH, która w oparciu o własne badania renomowanego instytutu badawczego opracowuje i wdraża na rynek przyrządy o wysokiej jakości, które stanowią dziś nieodzowne wyposażenie specjalistów zajmujących się projektowaniem i testowaniem nowo wyprodukowanych pojazdów. Nowe środowisko komponentów wysokonapięciowych wymaga oczywiście zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa pracownikom. Chodzi o zabezpieczenia komponentów pojazdu przed uszkodzeniem. Dla fachowców branży warsztatowej nie bez znaczenia jest też zabezpieczenie przed odpowiedzialnością gwarancyjną podczas czynności obsługowych. HV Safety 1000 pozwala na sprawdzenie po odłączeniu baterii ogniw akumulatorowych, czy nadal występuje wysokie napięcie oraz czy wartość rezystancji izolacji przewodów elektrycznych jest właściwa. Dla warsztatu stosowanie bezpiecznych narzędzi, czyli zalegalizowanych i dopuszczonych do użytku na podstawie certyfikatów uzyskanych od wiodących producentów ma znaczenie pierwszorzędne w sytuacjach spornych. Skoro komponenty alternatywnych źródeł zasilania są bardzo kosztowne, to i ewentualna pomyłka może być niepowetowaną stratą.
- Przyszłość zleceń dla fachowców branży warsztatowej w dziedzinie pojazdów hybrydowych wydaje się niezagrożona?
Nawet boom na elektryczne pojazdy nie zachwieje pozycją konwencjonalnych pojazdów, więc i potrzeby warsztatowe są rozliczne. Potrzeby generują oczywiście kierowcy. Problem zanieczyszczenia spalinami w aglomeracjach jest i na te trendy odpowiadamy. Oczywiście cieszy nas fakt, że nasze produkty odpowiadają potrzebom branży na całym świecie. Nikogo nie zdziwię, jeśli dodam, że największe nadzieje wiążę z rynkiem azjatyckim czy brazylijskim. Z satysfakcją też odnotowuję, że w Polsce rośnie zainteresowanie kadry warsztatowej serwisem pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
- Dziękuję za rozmowę
Komentarze (0)