Paliwa i oleje

ponad rok temu  14.10.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

W trosce o silnik – wszechstronne rozwiązania Castrol

Castrol wprowadza w Polsce kompleksowy program gwarancji na silnik, który ma pomóc niezależnym serwisom zapewnić maksymalną satysfakcję klientów i ich utrzymać

Warsztaty samochodowe w całej Polsce korzystają z bogatego doświadczenia Castrol w dziedzinie rozwoju technologii produkcji płynów. Firma rozpoczęła produkcję środków smarnych do zastosowań motoryzacyjnych przeszło 120 lat temu, obecnie posiada 25 zakładów produkcyjnych oraz 7 globalnych ośrodków badawczych i technologicznych.

W Europie Castrol ma największą rozpoznawalność pośród marek środków smarnych do pojazdów samochodowych (94% wspomaganej i spontanicznej rozpoznawalności; Kantar Millward Brown 2017). W tej samej ankiecie 64% europejskich kierowców stwierdziło, że w przypadku zakupu środków smarnych Castrol jest marką, którą „wzięliby wyłącznie pod uwagę” lub „poważnie rozważyliby”. Wyjątkowa siła brandu wykorzystywana jest przez wiele polskich firm zajmujących się serwisowaniem, konserwacją i naprawą pojazdów.

Wspieranie niezależnych serwisów
Castrol nieustannie pracuje nad udoskonalaniem swojej działalności operacyjnej oraz podnoszeniem standardów u klientów w niezależnych serwisach. Centralnym elementem tego procesu jest Program serwisów partnerskich Castrol, wykraczający daleko poza branding, a obejmujący szereg ofert, które pomagają niezależnym serwisom zwiększyć sprzedaż i poprawić wydajność.
Wymiana środków smarnych
Castrol zapewnia producentom samochodów, serwisom i kierowcom zróżnicowaną gamę olejów samochodowych, w tym oleje silnikowe, oleje przekładniowe, płyny hamulcowe, smary i płyny do samochodów elektrycznych.
Niektóre z tych produktów zostały opracowane w odpowiedzi na szczególne zmiany w technologii silników. Na przykład upowszechnienie się downsizingu w latach 2000-2010 sprawiło, że produkowano silniki charakteryzujące się mniejszą pojemnością skokową, ale większą mocą uzyskiwaną dzięki użyciu turbosprężarki. Aby sprostać wymogom związanym ze zwiększonym ciśnieniem i tarciem, Castrol opracował nowe technologie olejów, które redukują zużycie, zmniejszają zużycie paliwa i minimalizują ryzyko przedwczesnego zapłonu przy niskich prędkościach obrotowych silnika – problem coraz częściej spotykany w małych silnikach z wysokim doładowaniem.

Główne środki smarne Castrol dostarczane aktualnie do warsztatów w Polsce: 

  • Castrol Edge – Skrajne obciążenie występujące w nowoczesnych silnikach powoduje tarcie mogące zmniejszyć moc jednostki napędowej nawet o 10%. Castrol Edge wykorzystuje technologię Fluid Titanium, aby sprostać wyższemu ciśnieniu i zredukować tarcie.
  • Castrol Magnatec – Zużycie silnika w 75% następuje podczas rozruchu. Castrol Magnatec wykorzystuje inteligentne molekuły, które przywierają jak magnes do metalowej powierzchni, zapewniając dodatkową warstwę ochronną.
  • Castrol GTX – Szlam może blokować kanały olejowe o kluczowym znaczeniu, zmniejszając wydajność i prowadząc do uszkodzenia silnika. Formuła oleju Castrol GTX o podwójnym działaniu usuwa nagromadzony szlam, a zapewniana przez nią ochrona przed osadzaniem się jego nowych warstw przewyższa wymagania najsurowszych badań zgodności ze standardami przemysłowymi.

Castrol dokłada starań, aby sprostać wyzwaniom współczesnej motoryzacji i ulepszać produkty oferowane w przyszłości. W kontekście zwiększonej produkcji pojazdów elektrycznych, które pomagają walczyć z emisją dwutlenku węgla, marka Castrol opracowała gamę olejów przeznaczonych specjalnie do elektrycznych samochodów przyszłości. Ponad połowa największych producentów pojazdów na świecie korzysta obecnie z płynów Castrol do pojazdów elektrycznych do fabrycznego zalania (na podstawie danych LMCA dotyczących 20 wiodących producentów OEM – sprzedaż nowych samochodów w 2019 r.).
Linia środków smarnych Castrol do samochodów elektrycznych obejmuje oleje przekładniowe, płyny chłodzące i smary.

  • Oleje przekładniowe do samochodów elektrycznych – pomagają przedłużyć okres eksploatacji układu napędowego, mogą chłodzić silnik elektryczny, umożliwiając jego pracę z wysoką wydajnością.
  • Płyny do układów chłodzenia akumulatorów do samochodów elektrycznych Castrol – umożliwiają ich pracę przy niższej temperaturze – nawet w ekstremalnych warunkach – z zachowaniem optymalnych osiągów.
  • Smary specjalistyczne do pojazdów elektrycznych – wymagane są do stale rosnącej liczby użytkowanych silników elektrycznych, m.in. w celu zapewnienia odpowiedniej mocy i obsługi wyposażenia dodatkowego.

Jako światowy lider w dziedzinie opracowywania olejów do silników hybrydowych i w pełni elektrycznych rozwiązań w zakresie mobilności Castrol stara się wspierać przemysł motoryzacyjny, ponieważ przyspiesza to wdrażanie pojazdów elektrycznych.

Pytania i odpowiedzi techniczne
1. Jakie czynniki mają wpływ na kompatybilność oleju silnikowego i co może się wydarzyć, jeśli stosuje się niewłaściwy olej?
Jeśli w silniku stosuje się olej o niewłaściwej lepkości, poziom zużycia jednostki napędowej może wzrosnąć ze względu na problemy związane z niedostatecznym smarowaniem, które może szybko doprowadzić do poważnych awarii silnika. Stosowanie olejów o wyższej lepkości w nowszych silnikach może zwiększać zużycie paliwa oraz powodować problemy z dopływem środka smarnego.
W oleju silnikowym liczy się jednak znacznie więcej niż jego lepkość – różne specyfikacje wymagają różnych parametrów chemicznych, aby uzyskać wymagane osiągi. Niektóre silniki działają w wysokich temperaturach, więc potrzebują dodatkowych przeciwutleniaczy i detergentów, aby zapobiec rozkładowi oleju i odkładaniu się osadów na tłokach. Inne jednostki napędowe wyposażone są w urządzenia do oczyszczania spalin, które redukują emisje, a ich stosowanie będzie wymagać obniżenia poziomu niektórych dodatków, aby zapobiegać blokowaniu lub zanieczyszczeniu tych urządzeń. Dlatego ważne jest, aby właściciel – lub mechanik przeprowadzający obsługę – wybrał odpowiednią specyfikację oleju do pojazdu oraz warunków, w jakich jest użytkowany.
Stosowanie starszych olejów high-SAPS (z wyższą zawartością popiołów siarczanowych, fosforu i siarki), o większym udziale dodatków popiołowych, może powodować blokowanie filtrów oraz zanieczyszczanie katalizatorów, skracając żywotność urządzeń do oczyszczania spalin, a nawet uniemożliwić pozytywne przejście przez pojazd kontroli jakości spalin lub przydatności do ruchu drogowego.
Stosowanie „standardowego oleju” w przypadku wydłużonego okresu między wymianami lub w trudnych warunkach eksploatacji może sprawić, że żywotność oleju znacząco spadnie przed terminem serwisu pojazdu. Może to prowadzić do gromadzenia się szlamu, osadów i nieodwracalnego zużycia silnika. Filtry cząstek stałych (GPF lub DPF) ulegną przedwczesnemu zablokowaniu, jeśli zamiast właściwych olejów zostaną użyte starsze oleje high-SAPS.

2. Czy oleje silnikowe będą jeszcze bardziej spersonalizowane?
Producenci samochodów są pod presją, by dostarczać rozwiązania w zakresie mobilności przy jednoczesnym zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla, które mogą zapewnić oleje niższej lepkości.
W rezultacie producenci OEM oferują silniki zapewniające niższą emisję CO2. Producenci OEM wdrożyli technologie, takie jak downsizing silników, bezpośredni wtrysk benzyny oraz turbosprężarki, które stwarzają wyzwania dla środków smarnych związane m.in. z koniecznością opracowywania formulacji zapobiegających przedwczesnemu zapłonowi przy małych prędkościach. Precyzyjne metody produkcji, zaawansowane materiały oraz konieczność zmniejszenia zużycia w wyniku tarcia oznaczają, że Castrol musi stale wprowadzać innowacje. Często odbywa się to w ścisłej współpracy z partnerami w zakresie produkcji OEM, takimi jak Ford, Jaguar, Honda, Land Rover, Volvo czy Renault, poprzez opracowywanie płynów eksploatacyjnych, które spełniają rosnące wymagania branży motoryzacyjnej.

3. Czy Castrol zaleca stosowanie płukanek do silników?
Płukanka na bazie oleju może być skutecznym środkiem zaradczym w przypadku silników zaniedbanych lub takich, w których nagromadził się szlam. Regularne serwisowanie przy użyciu wysokiej jakości oleju silnikowego zapobiega temu zjawisku, w przypadku zakupu używanego samochodu nowy właściciel może jednak stanąć przed dylematem konieczności zastosowania płukanki do silnika lub rozebrania jednostki napędowej w celu jej wyczyszczenia. Produkty do płukania na bazie rozpuszczalników mogą uszkadzać uszczelki i powodować wycieki oleju, dlatego firma Castrol ich nie rekomenduje.
Castrol niedawno wprowadził na rynek nowy produkt do stosowania przed wymianą oleju – Castrol Engine Shampoo, który zapewnia głębokie czyszczenie i pomaga utrzymać wydajność silników benzynowych oraz lekkich silników Diesla. Redukuje on szkodliwe osady szlamu nawet do 85% w silnikach benzynowych, co zostało udowodnione podczas testów w Centrum Technologicznym Castrol. Szlam z czasem gromadzi się w silniku i nie jest usuwany podczas standardowej wymiany oleju. Może zatkać kluczowe kanały olejowe, zmniejszając moc, wydajność i ogólną żywotność silnika.
Rynek środków do czyszczenia silników jest obecnie zdominowany przez produkty na bazie rozpuszczalników, które mogą przyczyniać się do degradacji uszczelnień silnika oraz przemieszczać szlam w formie większych osadów, powodując niedrożność i prowadząc do wycieków oleju. Castrol Engine Shampoo zawiera silny dodatek myjący (Powerful Cleaning Agent, PCA) wykonany wg najnowszych technologii, który zapewnia głębokie, a jednocześnie delikatne czyszczenie.
Nowy produkt można bezpiecznie stosować zarówno w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych, a także w motocyklach i pojazdach użytkowych. Jedna butelka płukanki do silników jest skuteczna w przypadku pojazdów, które wykorzystują od 3 do 6 l oleju silnikowego. Jest zalecana do stosowania przy co drugiej wymianie oleju, głównie w przypadku pojazdów starszych i z dużym przebiegiem. Jednak może być również używana w nowych pojazdach jako środek zapobiegawczy.
Płukanka do silników pomaga utrzymać ich moc i wydajność poprzez rozpuszczenie i wypłukanie szlamu podczas wymiany oleju. Aplikacja zajmuje 10 minut przed serwisem i może zostać przeprowadzona w dowolnym miejscu, które umożliwia bezpieczne zaparkowanie samochodu. Po rozgrzaniu oleju silnik jest wyłączany i dolewa się 300 ml płukanki do silnika. Silnik jest następnie z powrotem włączany i pozostawiany na biegu jałowym na 10 minut. Szlam przechodzi do oleju silnikowego, który jest następnie odprowadzany przy wyłączonym silniku, a filtry poddawane są wymianie. Proces ten pozwala uzyskać maksymalną czystość wnętrza silnika, zapewniając optymalne osiągi nowego oleju silnikowego.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

W trosce o silnik – wszechstronne rozwiązania Castrol
Program serwisów partnerskich Castrol to model franczyzowy wykraczający daleko poza branding

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony