Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Wahacze

Większość kierowców narzeka na stan naszych nawierzchni, ale tylko wybrana grupa ponosi z tego tytułu wysokie koszty serwisowe. Wynika to z faktu, że niektóre modele samochodów mają zawieszenie drogie w naprawach, inne – wręcz przeciwnie.

Sieć AD Serwis posiada olbrzymie doświadczenie w serwisowaniu podwozi samochodów osobowych większości popularnych na naszym rynku marek. Obok obsługi klientów indywidualnych, bardzo dynamicznie rozwija się program obsługi flotowej. Stworzone specjalnie dla tego celu programy rabatowe pozwalają na wymierne oszczędności – tym większe, im większy jest park samochodowy.



Konstrukcja zawieszenia decyduje w sposób istotny o kosztach serwisowania każdego samochodu na naszych drogach. W ofercie AD znajduje się pełna gama najwyższej jakości części zamiennych niemieckiego poddostawcy.

Na bazie tych doświadczeń oraz sugestii partnerów AD w innych krajach, AD stworzyła własną linię elementów zawieszeń, która ma dwie podstawowe zalety. Po pierwsze, pochodzi wyłącznie od uznanych europejskich poddostawców. Po drugie – z uwagi na wielkość kontraktów gwarantuje bardzo niskie ceny. Zamiast szukać taniego i dobrego serwisu i zastanawiać się, które zamienniki będą dobre i tanie, Klient otrzymuje bardzo jasną propozycję – sieć AD Serwis i części AD. Najkrótsza droga do ekonomicznej, bezpiecznej i rzetelnej obsługi samochodu.



Zbliżenie na końcówkę wahacza z wymiennym sworzniem.

Czarno na białym
Tematem numer jeden na polskich drogach są łączniki stabilizatorów oraz elementy zawieszenia przedniego. Różnice w cenach za naprawę wydawałoby się tych samych elementów w pojazdach różnych marek powodują często przyśpieszone bicie serca. Oczywiście – w wielu wypadkach jest to efekt zróżnicowanych marż, jakie stosuje się w niezależnych serwisach. Ale główną przyczyną są różnice w konstrukcji zawieszenia przedniego. Postanowiliśmy ten temat nieco przybliżyć.



Zbliżenie na końcówkę wahacza z niewymiennym sworzniem.

Szczegółowy opis wszystkich stosowanych rozwiązań jest ze względu na ograniczoną ilość miejsca, niestety, niemożliwy. Skupmy się zatem na dwóch kluczowych przykładach. Najbardziej popularnym rozwiązaniem stosowanym w przednionapędowych samochodach osobowych jest tzw. układ typu Mc Pherson. Składa się on z kolumny, w której fundamentem jest amortyzator, na którym zamocowana jest sprężyna śrubowa oraz dolny wahacz trójkątny. Standardową czynnością serwisową jest wymiana sworznia wahacza oraz jego elementów metalowo-gumowych. W tym miejscu dochodzimy do sedna sprawy. Niektórzy producenci samochodów wykorzystują wahacze, w których wszystkie elementy możemy wymieniać oddzielnie. W innych modelach sworzeń występuje z wahaczem jako całość, co zdecydowanie podnosi koszty serwisowania bez “winy” mechanika czy poddostawcy części.



Typowe przykłady wahaczy różnej konstrukcji. W jednym możemy wymieniać tylko elementy stalowo-gumowe, a w drugim – także sworzeń.

Oto konkretny przykład:
Fiat Tipo posiada wahacz wykonany jako odlew, w którym możemy wymienić wyłącznie elementy metalowo-gumowe. Sworzeń stanowi jedną całość razem z wahaczem. Fiat Doblo ma zupełnie inną konstrukcję wahacza – tutaj możemy wymienić zarówno elementy metalowo-gumowe, jak też sam sworzeń. Kierowca, który zmuszony jest do wymiany sworznia w przypadku Tipo, musi wymienić cały wahacz, a zatem wyda ok. 150 zł plus koszt robocizny. Użytkownik Doblo uzyska ten sam efekt, wymieniając jedynie sam sworzeń za ok. 30-45 z (plus koszt robocizny). W przypadku modeli bardziej zaawansowanych, różnice cenowe będą bardziej wyraźne. Oczywiście, każdy może mieć własne zdanie na temat tego, co ze względu na trwałość bardziej opłaca się wymieniać – czy kompletne wahacze (kupuję wszystko, robię raz a dobrze i mam spokój), czy też poszczególne elementy (raz wymienię sworzeń, raz element metalowo--gumowy, ciągle coś robię i płacę ekstra za robociznę).



Typowe przykłady wahaczy różnej konstrukcji. W jednym możemy wymieniać tylko elementy stalowo-gumowe, a w drugim – także sworzeń.

AD Radzi:
- Doradź klientowi, aby przed zakupem samochodu sprawdził jak zbudowane jest jego zawieszenie – od tego zależą koszty obsługi.
- Przed zakupem floty samochodów skontaktuj się ze specjalistami – np. z sieci AD Serwis, którzy pomogą w dobraniu modeli o niskich kosztach serwisu.
- Pamiętajmy, że luzy w zawieszeniu przednim uniemożliwiają prawidłowe wyregulowanie zbieżności!
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony