Zawieszenie Delphi Technologies
Układ zawieszenia ma kluczowy wpływ na komfort i bezpieczeństwo prowadzenia samochodu. Jego podstawowym elementem jest wahacz, odpowiedzialny za łączenie piasty koła (zwrotnicy) z nadwoziem samochodu. W zależności od rodzaju wahacza, jego integralnymi częściami mogą być także sworznie i metalowo-gumowe tuleje. Wiosenny przegląd samochodu to dobra okazja, by zweryfikować ich stan techniczny i w razie potrzeby wymienić na nowe.
Układ zawieszenia to sieć naczyń połączonych – usterka jednego elementu natychmiast powoduje zwiększone zużycie pozostałych, które poddane zostają dodatkowym naprężeniom. Najwięcej wstrząsów i sił przekrojowych odbierają tzw. silentbloki, czyli metalowo-gumowe tuleje, których zadaniem jest tłumienie drgań przenoszonych z podłoża, po jakim porusza się samochód. Rolą sworznia jest z kolei umocowanie zwrotnicy do wahacza, a tym samym umożliwienie skrętu kół. To relatywnie trwały element zawieszenia, jednak również podlegający okresowej kontroli w warsztacie.
W wielu modelach samochodów tuleje i sworznie są integralnymi częściami wahacza, czego przykładem są wahacze aluminiowe. Wahaczy może być nawet po kilka na jednym kole (górne i dolne), dlatego badanie tego obszaru wymaga szczególnej uwagi. Usterki samego wahacza objawiają się stukami lub niewłaściwym prowadzeniem samochodu. Polegają one przede wszystkim na zmęczeniu materiału, z którego wykonany jest wahacz, wygięciu lub pęknięciu, np. w wyniku nadmiernej korozji. Diagnoza wahacza, oprócz wykonania jazdy próbnej, polega przede wszystkim na ocenie wzrokowej w celu ustalenia, czy w odniesieniu do niego nie występują opisywane zjawiska.
Największą pewność dadzą oględziny elementu, gdy uniesiemy samochód na podnośniku, możemy stwierdzić, czy nie doszło do zmęczenia lub pęknięcia gumy, z jakiej wykonana jest tuleja.
Jeśli chodzi o sworzeń wahacza, ponadnormatywne zużycie tego elementu może mieć fatalne konsekwencje dla kierującego pojazdem. W skrajnym przypadku „wybity” sworzeń może odłączyć wahacz od zwrotnicy, co uniemożliwi kierowanie. Równocześnie, nawet wtedy, gdy stwierdzimy jedynie przetarcie osłony gumowej sworznia, należy wymienić cały element. Dlaczego? W takich sytuacjach występuje duże prawdopodobieństwo, że uszkodzeniu uległ również przegub kulowy, wobec czego istnieje niebezpieczeństwo jego rychłej awarii nawet po wymianie osłony. Gumowa osłona może dodatkowo zamknąć w swym wnętrzu szkodliwe dla przegubu substancje, przyspieszając proces korozji przegubu. Ponadto, prawidłowa praca przegubu kulowego wymaga obecności substancji smarującej. Uszkodzona osłona może doprowadzić do straty tej substancji, która może zostać wypłukana przez wodę, wyschnąć lub zostać zanieczyszczona przez ciała obce.
Bezpośrednie połączenie wahacza, sworznia i tulei ułatwia ich oględziny. Decydując się na wymianę poszczególnych elementów lub całego zestawu wahacza, powinniśmy wybierać części renomowanych producentów. Przykładem tego są elementy zawieszenia Delphi Technologies, których jakość odpowiada standardom rynku OE. Części te poddawane są rygorystycznym testom pod kątem siły, wytrzymałości i sposobu działania, dlatego możemy mieć pewność, że będą idealnie pasować do naszego modelu auta i posłużą przez długi czas. Nieocenionym wsparciem, jakie zapewnia Delphi Technologies, jest także to, że mechanik montujący część główną otrzymuje równocześnie wszystkie dodatkowe elementy i akcesoria, niezbędne w procesie wymiany danego podzespołu. W oczywisty sposób zwiększa to jej jakość i przyspiesza czas realizacji.
W zależności od konstrukcji zawieszenia, po wymianie poszczególnych elementów należy pamiętać, by skontrolować geometrię zawieszenia. Każda tego typu ingerencja w obszarze układu kierowniczego i zawieszenia może zmienić parametry zbieżności kół, kąty ich pochylenia i wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.
Zastosowanie części renomowanych firm, takich jak Delphi Technologies, daje pewność, że parametry regulacyjne geometrii zostaną zachowane w normie przewidzianej przez producenta pojazdu. Dotrzymanie zadanych wartości geometrii ma bezpośredni wpływ na optymalne zużycie elementów zawieszenia, ogumienia, długość drogi hamowania oraz właściwości jezdne samochodu.
Komentarze (0)