O tytuł najlepszego młodego mechanika w Polsce walczyło 10 uczniów
12 kwietnia w Białymstoku 10 uczniów z całej Polski zmagało się o tytuł najlepszego młodego mechanika oraz możliwość reprezentowania naszego kraju na arenie międzynarodowej. Kim są zwycięzcy i jak przebiegała rywalizacja?
Areną kolejnej edycji konkursu Young Car Mechanic był Zespół Szkół Mechanicznych Centrum Kształcenia Praktycznego nr 2 w Białymstoku. Wybór lokalizacji nie jest przypadkowy – to w tej szkole uczy się zeszłoroczny zwycięzca międzynarodowego finału. Ponadto to jedna z najbardziej utytułowanych technicznych placówek oświatowych, kształcąca najlepszych specjalistów mechaniki samochodowej w naszym kraju.
– Pomysł na to, aby przeprowadzić finał w Białymstoku, pojawił się podczas wizyty w tej szkole – mówi Marek Sosnowski, jeden z trenerów działu szkoleń Inter Cars. – Obiekt jest znakomicie wyposażony i przygotowany do prowadzenia prac warsztatowych oraz egzaminów. Uczniowie również ciepło wypowiadali się o tym pomyśle, a dzięki realizacji finału w tak dogodnej lokalizacji będą mogli w jeszcze większym stopniu skupić się na właściwym wykonywaniu zdań.
Jak podkreśla Krzysztof Czerech, zastępca dyrektora ds. Centrum Kształcenia Praktycznego nr 2 w Białymstoku, możliwość współorganizowania tak fantastycznej inicjatywy, jaką jest krajowy finał Young Car Mechanic, to ogromne wyzwanie, ale też prestiż i nobilitacja.
– To znakomita okazja do pokazania przedstawicielom innych szkół naszego obiektu i możliwości, jakimi dysponujemy. Jak widać, współpraca w ramach programu Młode Kadry przynosi efekty – dodaje.
Zadania techniczne
Młodzi adepci sztuki naprawy pojazdów podczas walki o tytuł i awans do międzynarodowego finału musieli zmierzyć się w z szeregiem zdań, które przygotowali dla nich trenerzy Inter Cars, a także przedstawiciele partnerów inicjatywy, firm Elring, ZF Aftermarket i Bosch. Były to zagadnienia, z którymi na co dzień muszą zmagać się pracownicy warsztatów i serwisów samochodowych.
– Przygotowane przez nas zadanie jest podobne do tego z poprzednich lat, jednak wymaga od uczestników nieco więcej dokładności i precyzji – mówił Korneliusz Kąkol, reprezentujący firmę Elring. – Jest to wymiana uszczelki głowicy z zachowaniem wszystkich procedur przewidzianych przez nas przy wykonaniu naprawy i pomiarów, które są niezbędne. Presja czasu i stres to dodatkowe utrudnienia, z jakimi muszą zmagać się zawodnicy.
– Nasze zadanie to wymiana klocków hamulcowych w układzie wyposażonym w elektryczny hamulec postojowy, tzw. EPB – Michał Głażewski, z firmy ZF Aftermarket. – Nie jest to bardzo skomplikowana czynność, jednak może przysporzyć trochę kłopotów, zwłaszcza mniej wprawionym uczestnikom. Wierzę, że wszyscy sobie z nim poradzą.
Na stanowisku Boscha młodzi mechanicy mierzyli się z poprawną diagnostyką układu paliwowego silnika Diesla. Jednym z elementów zadania było przeprowadzenie pełnej diagnostyki komputerowej z wykorzystaniem testera diagnostycznego KTS Bosch. Jak pokazała praktyka, sam tester to nie wszystko, jedynie prawidłowa interpretacja paramentów rzeczywistych gwarantowała rozwiązanie. Innymi zadaniami, z którymi musieli się zmierzyć młodzi mechanicy, były pomiar ilościowy dawek wtrysku paliwa oraz wymiana kół i przystosowanie ich do pojazdu.
Zwycięzca może być tylko jeden
Po kilku godzinach zmagań polegających na diagnostyce i przeprowadzeniu napraw oraz rozwiązaniu testów przyszła pora na wręczenie nagród i ogłoszenie zwycięzców. Wszyscy czekali właśnie na ten moment – wyłonienie trzech pierwszych miejsc, uczniów, którzy w maju w Centrum Szkoleniowym Inter Cars będą reprezentować Polskę na międzynarodowym finale. Dla nich to ogromna szansa, albowiem oprócz chwały i prestiżu do wygrania są również bardzo cenne nagrody. Łączna pula nagród dla trzech pierwszych miejsc w Międzynarodowym Finale Young Car Mechanic 2019 wynosi aż 100 000 zł. Dodatkowo wszyscy uczestnicy finału międzynarodowego zostaną zaproszeni na wycieczkę do fabryki firmy Elring w Stuttgarcie i muzeów poświęconych motoryzacji.
– Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom za zaangażowanie i poświęcenie – mówił Radosław Sujka, menedżer działu szkoleń Inter Cars. – Zaprezentowaliście naprawdę wysoki poziom i doskonale poradziliście sobie ze wszystkimi zadaniami. Dziękujemy również waszym opiekunom, którzy dzielnie was wspierali i towarzyszyli wam dzisiaj tutaj. To w waszych rękach leży przyszłość naszej branży.
Oficjalne wyniki
Najlepszym młodym mechanikiem 2019 roku został Bartłomiej Januszewski z Białegostoku. Bartek to także zwycięzca międzynarodowego finału z poprzedniego roku. Dzięki temu zwycięstwu będzie miał możliwość obronić tytuł.
– Dla mnie to zwycięstwo znaczy bardzo dużo – komentuje laureat. – To ukoronowanie ciężkiego okresu, w trakcie którego musiałem pogodzić pracę w warsztacie samochodowym, naukę w szkole i przygotowania do egzaminów maturalnych. Zeszłoroczna wygrana miała ogromny wpływ na rozwój mojej kariery, dlatego liczę, że w tym roku będzie podobnie.
Drugie miejsce zajął Mateusz Janowski z Zespołu Szkół Samochodowych w Bydgoszczy, a trzeci był Paweł Smolaga z Zespołu Szkół Samochodowych im. rtm. Witolda Pileckiego z Radomia.
Wszyscy trzej finaliści spotkają się pod koniec maja w Cząstkowie Mazowieckim, gdzie powalczą o tytuł najlepszego młodego mechanika w Europie. Oprócz nich będą tam obecni ich rówieśnicy z Litwy, Łotwy, Estonii, Bułgarii, Węgier i Ukrainy
W tym roku partnerami strategicznymi zarówno etapu krajowego, jak i międzynarodowego finału są firmy Bosch, Elring i ZF Aftermarket.
Komentarze (0)