W pierwszej kolejności zakaz wjazdu do ścisłego centrum stolicy może objąć dostawców, taksówkarzy i wszystkich jeżdżących ponad 10-letnimi dieslami. To pokłosie raportu pt. „Ocena rzeczywistej emisyjności pojazdów w Warszawie” rekomendującego władzom stolicy, by wprowadziły dużą strefę czystego transportu, czyli obszar, do którego nie mogłyby wjechać najstarsze auta.
W środę podczas konferencji z udziałem przedstawicieli stołecznego ratusza zaprezentowano raport TRUE Initiative oparty na ponad 220 tys. pomiarów rzeczywistych emisji spalin z niemal 150 tys. pojazdów poruszających się po warszawskich ulicach. Autorzy raportu rekomendują wprowadzenie w pierwszej kolejności ograniczenia dla samochodów niespełniających wymagań normy emisji spalin Euro 4 (czyli z rocznika 2005 i starszych), a następnie rozszerzyć te ograniczenia także na pojazdy z silnikami Diesla z kategorii Euro 4 i 5 (tj. roczniki 2006-2014). Chodzi o strefy czystego transportu, gdzie takie auta nie mogłyby wjeżdżać.
Badanie zanieczyszczenia powietrza zrealizowała Międzynarodowa Rada Czystego Transportu (International Council on Clean Transportation) na zlecenie TRUE Initiative przy współpracy z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy. W sześciu warszawskich lokalizacjach na przełomie września i października 2020 dokonano 220 tys. pomiarów metodą TRUE (The Real-World Urban Emissions) na niemal 150 tys. pojazdach różnego typu.
Wnioski International Council on Clean Transportation
Jak wynika z raportu, niewielki procent kilkunastoletnich pojazdów z silnikiem Diesla w Warszawie odpowiada za nieproporcjonalnie dużą część emisji samochodowych spalin. Wspólny raport TRUE Initiative i Warszawy pokazuje, że to właśnie te starsze auta mają największy wpływ na zanieczyszczenie powietrza w Warszawie. Tylko 6 proc. najstarszych pojazdów z silnikiem Diesla (wyprodukowanych przed 2006 r.) odpowiada za 18 proc. emisji szkodliwych tlenków azotu i 37 proc. emisji pyłów zawieszonych powodowanych przez wszystkie diesle w Warszawie.
Fot. TRUE Initiative
Komentarze (0)