Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Warsztat „automatów”
Automatyczne skrzynie biegów zaprojektowano dla komfortu kierowcy, jakkolwiek ich bezawaryjna eksploatacja wymaga przestrzegania pewnych rygorów, którymi nie musi sobie zaprzątać głowy korzystający ze skrzyni manualnej. Najpoważniejszą jednak wadą automatów jest trudniejsza naprawa. Ta wynika z dużo większego stopnia komplikacji urządzenia.

„Automaty” to bardzo skomplikowane urządzenia. Zwolenników automatów nie cieszy też fakt, że o profesjonalny serwis takich skrzyń biegów niełatwo w naszym kraju. Co gorsza, każdy przypadek jest indywidualny, trudniej więc wskazać przyczynę uszkodzenia, a na pewno: oszacować koszt naprawy bez przeprowadzenia testów kontrolnych i rozebrania skrzyni. Powód jest prosty. Automatyczne skrzynie biegów należą do podzespołów samochodowych, które przeszły nieprawdopodobny wręcz postęp technologiczny. Współczesne automatyczne skrzynie biegów niewiele mają wspólnego ze swoimi pierwowzorami.


Produkowane dziś „automaty” nafaszerowane są elektroniką. Często uszkodzenie dotyczyć będzie więc nie (tylko) elementów mechanicznych, ale elektroniki, której próżno przecież szukać w skrzyniach manualnych. Postawienie prawidłowej diagnozy wymagać będzie użycia odpowiednich testerów. Wniosek? Prewencyjne zabiegi mają znaczenie pierwszorzędne dla przedłużenia żywotności „automatów” i najczęściej to z winy użytkownika dochodzi do uszkodzenia kosztownego podzespołu, jakim jest automatyczna skrzynia biegów. Z doświadczeń warsztatów, które wyspecjalizowały się w serwisie i naprawach wynika, że z niewiedzy i niskiej kultury kierowców dochodzi najczęściej do najpoważniejszych defektów. Nic więc dziwnego, że przed podjęciem decyzji o zakupie używanego samochodu z automatyczną skrzynią biegów najrozsądniej jest skorzystać właśnie z usługi specjalistycznego warsztatu. Najlepiej oczywiście takiego, który może pochwalić się autoryzacją renomowanego dostawcy urządzeń diagnostycznych i ma możliwość sprawdzenia skrzyni przy pomocy elektronicznych urządzeń diagnostycznych oraz może skontrolować ciśnienie oleju w skrzyni automatycznej. Celuje w tym sieć autoryzowanych warsztatów firmy BOSCH, której punkty naprawcze wyposażone są w testery usterek KTS z oprogramowaniem ESI (tronik).

Jedno jest pewne, zaniedbanie okresowych wymian oleju w skrzyni biegów jest największą bolączką pojazdów z rynku wtórnego! Czy automatyczna skrzynia biegów jest urządzeniem bezobsługowym? Nie! Niewłaściwy poziom oleju w automatycznej skrzyni biegów (zarówno jego niedomiar, jak i nadmiar) może wpłynąć na niepoprawną pracę skrzyni, szybsze zużycie lub nawet jej uszkodzenie.

- Aż 70% klientów zgłasza się do nas już w sytuacji uszkodzenia skrzyni. To, czy i w jakim zakresie możemy uratować kosztowną przekładnię, zależy od… użytkownika. Warto, by kierowca zareagował na pierwsze objawy niewłaściwej pracy. Pierwszymi objawami kwalifikującymi skrzynię do diagnozy są szarpnięcia podczas zmiany biegów lub poślizgi podczas ruszania. Inaczej, postępująca degradacja skrzyni biegów zniweczy nasze wysiłki – zauważa Leszek Ciapała, właściciel autoryzowanego punktu Bosch Service Ciapała w Żywcu. - Wśród rekomendowanych czynności znajdziemy obowiązek wymiany oleju w skrzyni automatycznej (filtrów w zależności od typu) oraz wykonywanie przeglądów technicznych. Eliminacja pierwszych objawów wycieków ma znaczenie pierwszorzędne. Dla powodzenia zaś napraw ogromne znaczenie mają testy jezdne oraz diagnostyka komputerowa, która może wskazać nieprawidłowe działanie zapisane w pamięci komputera. Wymiana oleju jest jak najbardziej potrzebna i zalecana, a systematyczna przedłuża żywotność skrzyni automatycznej wielokrotnie. Jak już wspomniano, niewłaściwy poziom oleju w automatycznej skrzyni biegów (zarówno jego niedomiar, jak i nadmiar) może wpłynąć na niepoprawną pracę skrzyni, szybsze zużycie lub nawet jej uszkodzenie. Każdy ma świadomość, że olej podlega zużyciu i w silniku, i w skrzyni automatycznej. Nie każdy już jednak uzmysławia sobie, że w „automatach” rygor przestrzegania okresów między wymianą oleju ogranicza wchłanianie wilgoci przez odpowietrznik. Wilgoć działa bowiem niszcząco nie tylko na elementy mechaniczne – tak jak w przypadku skrzyń manualnych.

Najpoważniejsze awarie elektroniki „automatów” są powodowane zawilgoceniem. Należy pamiętać o temperaturze pracy oleju (90oC/110oC). Im cieplejszy olej, tym rzadszy i właśnie „na ciepło” można zaobserwować najwięcej nieprawidłowości w działaniu skrzyni biegów. Z tych i innych powodów tylko specjaliści będą w stanie ocenić kondycję skrzyni automatycznej i prawidłowo zdiagnozować przyczynę niedomagań tak skomplikowanego podzespołu. Nowoczesne skrzynie elektroniczno-hydrauliczne są wyposażone w komputer (na ogół osobny), gdzie są rejestrowane błędy w działaniu. Jeśli usterka została zakwalifikowana jako poważna, komputer wprowadza skrzynię w tryb awaryjny. Pojazd jeździ wtedy tylko na jednym biegu, tak by kierowca mógł dojechać do serwisu bez szkody dla prawidłowo działających elementów. Oczywiście nie należy jeździć w tym trybie za długo, bo to najpewniejsza droga do dużo kosztowniejszych uszkodzeń. Aby dokładnie określić zakres potrzebnej naprawy – w przypadku uszkodzeń mechanicznych – niezbędne jest rozebranie skrzyni automatycznej i skrupulatny przegląd wszystkich elementów. Inaczej ma się rzecz przy podejrzeniach usterki elektroniki. Tylko wyspecjalizowany warsztat jest w stanie zdefiniować kody usterek i zaproponować optymalne rozwiązanie.

- Regeneracja sprzęgieł hydrokinetycznych jest kluczowa z punktu widzenia naprawy automatycznej skrzyni biegów. Konwerter czy, jak kto woli, sprzęgło hydrokinetyczne, jest dość awaryjnym elementem nowoczesnej skrzyni – podpowiada Leszek Ciapała. - Konwerter pobiera olej ze skrzyni. Gdy olej eksploatowany jest zbyt długo, ryzyko zanieczyszczenia środka smarnego opiłkami zdartego metalu wzrasta. Regeneracja sprzęgła jest o tyle kłopotliwa, że ów element zanurzony jest w szczelnej i… nierozbieralnej obudowie. Naprawa polega więc (najczęściej) na rozcięciu elementu, wymianie większości podzespołów, wymyciu, ponownym zespawaniu, badaniu szczelności oraz wyważaniu sprzęgła.

Po przeprowadzonej naprawie specjalistyczny warsztat dokonuje kontroli działania skrzyni automatycznej.
- Naszą uwagę zwraca fakt, jak pracuje „automat”. Kontrolując moment zmiany przełożeń – zarówno zmiany biegów w górę przy przyspieszaniu, jak również przy redukowaniu i hamowaniu – potwierdzamy fachowo wykonaną usługę – wyjaśnia Leszek Ciapała. - Eliminując „twarde zmiany”, szarpanie skrzyni oraz „prześlizgi”, udzielamy klientowi gwarancji. Przykładowo przełożenie lewarka z pozycji P – Parking, R – Revers, N – Neutral, D – Drive powinno odbywać się łagodnie, bez szarpnięć.
Naprawa skrzyń automatycznych najczęściej związana jest z eliminacją wycieku oleju, co jest najczęściej powodem szarpań, ślizgania czy nawet braku napędu. Dużo kosztowniejsza jest wymiana uszkodzonego konwertera. Bezwzględnie przy naprawach wymienić należy konwerter skrzyni na nowy lub regenerowany.

Rafał Dobrowolski
Fot. Leszek Ciapała

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony