Wyposażenie warsztatu

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Warsztat obsługi i naprawy motocykli
Ostatnie kilkanaście lat to ciągły wzrost i to w ogromnym tempie liczby użytkowanych motocykli. Wymagają one tak samo, jak pojazdy samochodowe okresowej obsługi serwisowej, a w razie konieczności również ewentualnej diagnostyki i naprawy. Z punktu widzenia eksploatacyjnego i trwałości konstrukcji motocykle różnią się od pojazdów samochodowych tym, że przy stosunkowo niewielkich masach, a jednocześnie znacznych mocach silników, uzyskiwane są znaczne wartości momentów obrotowych, działających destrukcyjnie na ich mechanizmy i podzespoły.

W przeszłości, ze względu na zdecydowanie zawężony zakres eksploatowanych motocykli, zdecydowanie prostszą konstrukcję i w miarę swobodny dostęp do części zamiennych tych kilku zaledwie rodzajów motocykli, zdecydowana większość czynności obsługowych i prostych napraw dokonywana była bezpośrednio przez samych użytkowników. Liczba istniejących wówczas na rynku usług motoryzacyjnych serwisów zajmujących się obsługą i naprawą „jednośladów” była znikoma. Obecnie, przede wszystkim w związku ze stopniem zaawansowania technicznego motocykli, wykonywanie większości prac obsługowych i naprawczych we własnym zakresie przez użytkownika nie jest już takie proste. Ze względu na różnorodność konstrukcji i coraz to nowsze rozwiązania oraz stosowanie coraz powszechniej zaawansowanej elektroniki, popyt na tego typu usługi ciągle wzrasta.


Do prowadzenia działalności polegającej na świadczeniu usług w zakresie obsługi serwisowej, diagnostyki i naprawy motocykli konieczne jest posiadanie odpowiedniego zaplecza technicznego i coraz bardziej zaawansowanego i wyspecjalizowanego sprzętu warsztatowego. Profesjonalnie przygotowane stanowisko obsługowe jest podstawą prowadzenia tego typu zakresu usług. Posługiwanie się i wykorzystywanie w trakcie obsługi oryginalnych podstawek do postawienia motocykla jest zdecydowanie mało stabilne i niewystarczające, a przede wszystkim nie gwarantuje odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa obsługującemu.

Przy obsłudze motocykli konieczne jest więc zapewnienie ich stabilnego osadzenia w pozycji roboczej w trakcie wykonywania wszelkich czynności obsługowo-naprawczych. Do tego celu wykorzystywane są odpowiednie podstawy gwarantujące bezpieczną i stabilną pozycję motocykla, nawet w przypadku demontażu obydwu kół. W zależności od rodzaju motocykla stosuje się różne konstrukcje (pod przednie koło, pod tylne koło, pod główkę ramy, pod koło tylne jednowahaczowe). Ze względu na konstrukcje motocykli i niskie usytuowanie ich najważniejszych podzespołów obsługa tak ustawionego motocykla, czyli stojącego na poziomie podłogi nie umożliwia pracy komfortowej i wygodnej, czyli prowadzonej zgodnie z zachowaniem zasad ergonomii. W pełni profesjonalnym rozwiązaniem jest zastosowanie odpowiedniego podnośnika motocyklowego. Rozpowszechnione są obecnie dwie wersje konstrukcyjne podnośników tego typu:
- jednoramienny,
- nożycowy.

Podnośnik jednoramienny wyposażony jest w napęd hydrauliczny. Rozwiązanie to ma specjalną ramę unoszącą motocykl do góry. W trakcie mocowania motocykla do jego uchwytu ramię znajduje się w pozycji poziomej, czyli spoczynkowej. Napędzane siłownikiem hydraulicznym ramię umożliwia w zależności od wykonywanych przy motocyklu czynności obsługowych uniesienie motocykla na dowolną wysokość (płynnie od poziomu do pionu). Konstrukcja nożycowa podnośnika ma również napęd elektrohydrauliczny. Podnośnik ten ma płytę najazdową unoszoną wraz z zamocowanym do niej w specjalnych uchwytach motocyklem. Często w tego typu rozwiązaniu w płycie najazdowej zainstalowany jest dodatkowy podnośnik do unoszenia samego motocykla. Wszelkie prace demontażowe i montażowe przy obsłudze motocykli realizowane są z wykorzystaniem uniwersalnych narzędzi serwisowych. Dość często w konstrukcjach motocykli stosowane są połączenia wciskane, do obsługi których konieczne jest stosowanie mechanicznych ściągaczy i mniejszych pras z zestawem wymiennych końcówek i podkładek oporowych.

Przy obsłudze połączeń śrubowych zalecane jest stosowanie pokręteł dynamometrycznych. Oczywiście, przy prowadzeniu serwisu motocykli konieczne jest również stosowanie pewnej grupy narzędzi specjalistycznych, dedykowanych konkretnej marce lub modelowi motocykla.
Współczesne motocykle mają obręcze kół wykonane ze stopów lekkich oraz ogumienie bezdętkowe. Tego typu rozwiązanie wymusza konieczność stosowania specjalistycznych maszyn do montażu i demontażu opony na obręczy. Służą do tego specjalne, zaprojektowane do potrzeb kół motocyklowych montażownice lub doposażone w odpowiedni osprzęt (nakładki na szczęki dociskowe, umożliwiające uchwycenie obręczy i zabezpieczające ją przed porysowaniem oraz stopkę montażową, posiadającą odpowiedni kształt dostosowany do kół motocyklowych) montażownice do obsługi kół samochodowych.

Kolejnym urządzeniem niezbędnym do obsługi kół motocyklowych jest wyważarka zapewniająca właściwe ich wyważenie. Do obsługi kół motocyklowych konieczne jest zastosowanie odpowiednich programów wyważania oraz specjalistycznych stożków, tulejek, wałków i nakrętek mocujących, umożliwiających prawidłowe osadzenie koła na wale wyważarki. Warsztat zajmujący się obsługą i naprawą motocykli musi mieć również sprzęt i odpowiednie oprzyrządowanie do sprawdzania i naprawy instalacji elektrycznej. Ze względu na coraz większy udział systemów elektronicznych we współczesnych konstrukcjach motocykli konieczne staje się coraz częściej korzystanie z odpowiednich wyspecjalizowanych do obsługi motocykli testerów diagnostycznych. Specjalistyczne serwisy motocyklowe wyposażone są coraz częściej w linie diagnostyczne do oceny stanu technicznego motocykli, mające wbudowane urządzenia do kontroli amortyzatorów oraz stanowisko rolkowe do badania skuteczności badania układu hamulcowego. Profesjonalnie działający serwis motocyklowy powinien być również wyposażony w sprzęt umożliwiający kontrolę zawieszeń i konstrukcji nośnych oraz bezwładnościową hamownię podwoziową.

mgr Andrzej Kowalewski

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony