Aby zapewnić niezawodność działania i wymagany czas eksploatacji wysprzęglika, należy przy jego wymianie zwrócić szczególną uwagę na istotne aspekty.
Wysprzęglik LuK 510 0073 10 może odbiegać kształtem od wcześniej zamontowanego. W takim przypadku konieczne jest dostosowanie układu hydraulicznego.
Foto 1. Wymontować i właściwie zutylizować stary wysprzęglik (1), uszczelkę kołnierza skrzyni biegów (2), przewód ciśnieniowy (3) oraz plastikową tulejkę (4) prowadzącą przewód przez obudowę sprzęgła.
Foto 2. Założyć uszczelkę kołnierza skrzyni biegów (2) i ręcznie dokręcić wysprzęglik (1). Śruby należy dokręcać równomiernie, aby zapobiec wykrzywieniu wysprzęglika! Następnie wsunąć adapter (3) przez otwór w obudowie sprzęgła i wcisnąć go w króciec na wysprzęgliku, aż do wyraźnego kliknięcia. Śruby mocujące wysprzęglik dokręcić momentem 10 (+1) Nm.
Foto 3. Na koniec nasunąć złącze przewodu (fot. 3) na wystający adapter (3), do momentu jego wyraźnie słyszalnego kliknięcia.
Uwaga:
Przed montażem należy dokładnie skontrolować złącze na przewodzie hydraulicznym.Często znajduje się tam stara uszczelka lub jej resztki, co prowadzi do ograniczenia dopływu (fot. 4). W skrajnym przypadku może nastąpić pęknięcie lub rozerwanie wysprzęglika (fot. 5), skutkujące wyciekiem płynu, brakiem możliwości wysprzęglania i w efekcie koniecznością ponownej wymiany wysprzęglika i zestawu sprzęgła!
Po zamontowaniu nowego wysprzęglika, konieczne jest odpowietrzenie całego systemu. Operacja ta przebiega dwufazowo, najpierw odpowietrzamy układ hydrauliczny, a następnie osobno sam wysprzęglik.
Krok 1:
Odpowietrzenie układu hydraulicznego należy przeprowadzić z dołu do góry, tj. od zaworka odpowietrzającego do zbiornika wyrównawczego, w następujący sposób:
1. Połączyć zbiornik wyrównawczy ze zbiorniczkiem przechwytującym używając adaptera.
2. Zdjąć osłonkę z zaworka odpowietrzającego.
3. Połączyć adapterkiem przyrząd odpowietrzający z zaworkiem odpowietrzającym.
4. Włączyć przyrząd odpowietrzający. Ciśnienie nie może przekroczyć 2 bary.
5. Odkręcić zaworek odpowietrzający o 2-3 obroty.
6. Układ hydrauliczny jest prawidłowo odpowietrzony jeśli do zbiorniczka przechwytującego spływa płyn hamulcowy pozbawiony pęcherzyków powietrza.
7. Zakręcić zawór odpowietrzający i wyłączyć przyrząd.
8. Odłączyć przyrząd wraz z adapterem.
Uwaga:
W czasie gdy przyrząd odpowietrzający jest podłączony, nie wolno naciskać na pedał sprzęgła!
Krok 2:
Do odpowietrzenia wysprzęglika hydraulicznego wymagane są dwie osoby. Podczas czynności odpowietrzania wysprzęglika trzeba zapewnić wymaganą ilość płynu hamulcowego w zbiorniczku wyrównawczym:
1. Połączyć zbiorniczek przechwytujący z zaworkiem odpowietrzającym.
2. Wcisnąć powoli do oporu i przytrzymać pedał sprzęgła.
3. Odkręcać zawór odpowietrzający do chwili pojawienia się powietrza lub płynu.
4. Zakręcić ręcznie zawór.
5. Powoli (nie gwałtownie!) zwolnić pedał sprzęgła.
6. Odczekać 2-3 sekundy.
7. Powtórzyć czynności z punktów 2-6 co najmniej 10 razy.
8. Jeśli w wypływającym płynie brak pęcherzyków powietrza, dokręcić zawór odpowietrzający momentem 5 Nm i odłączyć zbiorniczek przechwytujący.
9. Nałożyć osłonkę na zawór odpowietrzający.
10. Uzupełnić płyn hamulcowy do poziomu MAX w zbiorniczku wyrównawczym.
11. Zamknąć zbiorniczek wyrównawczy.
12. Wciskać powoli pedał sprzęgła ok. 10 razy. Skontrolować siłę nacisku na pedale sprzęgła.
13. Przeprowadzić jazdę próbną i skontrolować siłę nacisku na pedale hamulca i sprzęgła.
Zasady postępowania z wysprzęglikiem:
- Nigdy nie wciskać łożyska wysprzęglika, aby nie uszkodzić wewnętrznej uszczelki.
- Podczas odpowietrzania nie pompować pedałem sprzęgła, lecz wciskać go tylko raz, tak jak to opisano w procedurze odpowietrzania (krok 2).
- W żadnym przypadku nie stosować smarów lub substancji czyszczących. Substancje takie mogą doprowadzić do uszkodzenia uszczelnień.
- Zwracać szczególną uwagę, aby nie zanieczyścić wysprzęglika.
- Stosować tylko płyn hamulcowy dopuszczony przez producenta pojazdu.
- Usunąć starą uszczelkę i jej wszystkie resztki ze złącza przewodu hydraulicznego.
- Dokręcić śruby mocujące wysprzęglik dopiero po właściwym (kliknięcie) zamontowaniu w nim adapterka (poz. 3 na fot. 2).
- Zwrócić szczególną uwagę, aby przy dokręcaniu wysprzęglika nie doszło do jego przekręcenia, co mogłoby prowadzić do jego uszkodzenia.
Komentarze (0)