Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Wejście Polski do UE przyśpieszy rozwój APP

Firma APP obchodzi w tym roku 10-lecie swojej działalności. Ze Stanisławem Mendyką z APP rozmawia red. Mirosław Giecewicz.

- W tym roku firma APP obchodzi 10-lecie działalności na rynku. Jakie były kluczowe decyzje dla rozwoju firmy?
Firma Auto-Plast Produkt powstała 10 lat temu, ale jej udziałowcy pracują na tym rynku znacznie dłużej. Pierwszą kluczową decyzją mającą poważny wpływ na dalszy rozwój firmy było połączenie sił dwóch firm pracujących w tym samym segmencie rynku. Nowa firma przyjęła nazwę APP Auto-Plast Produkt. Następnym milowym krokiem dla firmy była strategiczna decyzja o budowie własnej marki APP. O słuszności tego posunięcia może świadczyć fakt, że obecnie marka APP jest powszechnie znana na rynku przez lakierników i blacharzy.
Szybki rozwój firmy spowodował, że niezbędne stało się rozbudowanie struktur organizacyjnych. Dotychczasowa siedziba zrobiła się zwyczajnie za ciasna dla zespołu osób pracujących w APP. Dlatego w 1998 roku został wybudowany we Wrześni nowoczesny budynek biurowy z magazynami. Ta inwestycja umożliwiła dalszy ekspansywny rozwój na rynku polskim.
Rozwijający się rynek oraz coraz szersza gama produktów chemicznych powodowały, że dotychczasowy system sprzedaży stawał się coraz mniej wydajny. Dlatego w 1999 roku firma podjęła kroki w kierunku kompletnej zmiany systemu sprzedaży i dystrybucji produktów na rynku. Ze sprzedaży hurtowej firma przeszła na sprzedaż bezpośrednią do klienta końcowego. Tak radykalna zmiana polityki wobec rynku wiązała się ze znacznymi nakładami finansowymi przeznaczonymi na zatrudnienie dużej grupy handlowców i wyposażeniu ich w nowoczesne narzędzia pracy. Ponadto firma musiała przekonstruować system logistyczny, aby można było dostarczać małe partie towarów w ciągu 24 godzin.

Stanisław Medyka, Prezes firmy APP
Siła firmy oraz jej potencjał rozwojowy zostały dostrzeżone przez czołowych dostawców rozwiązań dla lakiernictwa. W 2000 roku APP rozpoczęła negocjacje dotyczące dystrybucji na rynku polskim kabin lakierniczych USI Italia, maszyn RUPES oraz pistoletów IWATA i AIR GUNSA. Rozmowy zakończyły się sukcesem i od 2000 roku firma stała się oficjalnym dystrybutorem wymienionych producentów na rynku Polskim.
Ostatnim krokiem była reorganizacja firmy APP w 2003 roku i utworzenie firmy specjalizującej się w nowoczesnych technikach związanych z lakiernictwem – NTS – Narzędzia i Technika Serwisowa.

- 10 lat na rynku to bardzo długo. Co uważa Pan za największy sukces firmy w ciągu tych lat?
Takich sukcesów jest kilka. Pozwolę sobie na wymienienie trzech, według mnie, najważniejszych:
• Wypromowanie marki APP jako synonimu produktów wysokiej jakości z bardzo dobrym serwisem posprzedażnym.
• Uznanie, jakie zyskała firma w oczach dostawców dla branży blacharsko-lakierniczej.
• Szerokie i co najważniejsze udane inwestycje w eksport produktów APP na rynki wschodnie i europejskie, takie jak: Rosja, Ukraina, Białoruś, Litwa, Łotwa, Słowacja, Belgia, Holandia, Niemcy.

- Proszę przybliżyć najważniejsze grupy asortymentowe APP.
Jak wcześniej wspomniałem, jednym ze strategicznych celów firmy jest promocja własnej marki APP. Dlatego najważniejsze grupy produktów są związane właśnie z tą marką, a są to:
• Nowoczesne szpachle i wypełniacze służące do naprawy uszkodzonych powierzchni lakierniczych.
• Rodzina lakierów bezbarwnych, utwardzaczy i podkładów.
• Niezbędne w każdym warsztacie rozpuszczalniki i inne dodatki do lakierów.
• Znajdujące wszechstronne zastosowanie w warsztacie samochodowym masy uszczelniające, taśmy, kleje.
• Środki do ochrony karoserii samochodów przed uszkodzeniami mechanicznymi i korozją.
• Maty pomagające wyciszyć hałas
wewnątrz samochodu.
• Papiery i folie do maskowania chroniące elementy samochodu przed zabrudzeniem w procesie naprawy (pokrowce, czyściwa) oraz pełna gama stojaków i innych urządzeń wspomagających codzienną pracę lakiernika.
• Pełna gama filtrów do kabin lakierniczych i stref przygotowawczych.
• Środki czystości dające wysoki komfort pracy.
Ponadto APP ma w swojej ofercie maszyny i system odsysające RUPES, pistolety natryskowe Anest-Iwata i Air Gunsa, różnego rodzaju aplikatory, papiery ścierne Matador i Ersta firmy Starcke.

- Jaka jest Wasza strategia handlowa?
Przede wszystkim chcemy zapewnić każdemu zakładowi blacharsko-lakierniczemu pełen zestaw godnych zaufania produktów w rozsądnej cenie. Wiąże się to ze stałym rozwojem o nowe rodziny artykułów spełniające coraz wyższe wymagania klientów. Oczywiście nowe produkty oznaczają nowe technologie, a to wymaga podejścia do rynku nie na zasadzie sprzedać i zapomnieć, ale przez stałe kształcenie naszych klientów. System handlowy oparty o wszechstronnie wykształconych przedstawicieli i konsultantów technicznych, który jest w tej chwili w firmie, doskonale nadaje się do propagowania nowych rozwiązań i przekazywania wiedzy o nowoczesnych technologiach dla lakierników.
Obserwowane trendy rynkowe skłoniły nas do wejścia w nowy segment rynku związanego z rynkiem samochodowym, a mianowicie wprowadzenia artykułów dla mechaników samochodowych i myjni.

- Czy zamierzacie handlować poza granicami Polski?
Robimy to już od dłuższego czasu. Mogę powiedzieć, że jest to jeden z najdynamiczniej rozwijających się działów w naszej firmie. W tej chwili wartość eksportu stanowi ponad 30% obrotu firmy. W związku z taką dynamiką oraz wejściem Polski i innych krajów do struktur Unii Europejskiej, zamierzamy zintensyfikować nasze działania eksportowe. Wiąże się to z rozbudową działu eksportu. Poważnie myślimy nad intensywniejszym wejściem na rynki krajów ościennych zarówno po zachodniej, jak i wschodniej stronie.

- Czy wejście Polski do UE wpłynie lub może już wpłynęło na Waszą politykę handlową?
Wejście do Unii Europejskiej umożliwi firmie łatwiejszy dostęp do rynków nowych członków Unii. Brak barier na granicach, w szczególności wschodnich, umożliwi nam zaproponowanie takiego serwisu, jaki do tej chwili był niemożliwy. Ponadto zniesienie barier celnych spowoduje, że nasze produkty staną się bardziej atrakcyjne dla nowych rynków. Oczywiście nie ma róży bez kolców. Spodziewam się, że na rynek polski będą starały się wejść firmy zagraniczne. Myślę, że jesteśmy dobrze przygotowani na taką sytuację. Innym, istotnym elementem dla naszego rynku są regulacje prawne obowiązujące
w Unii oraz związany z tym wzrost biurokracji. Wszyscy dobrze wiemy, jak trudno jest przebić się przez gąszcz zarządzeń i regulacji.
Myślę, że wejście Polski do UE przyśpieszy rozwój APP.

- Jak widzi Pan przyszłość firmy APP?
Wcześniej zostały naszkicowane główne kierunki rozwoju firmy, a więc:
• rozwój marki APP;
• rozwój oferty produktowej;
• doskonalenie umiejętności handlowych i technicznych zespołu sprzedaży;
• umocnienie pozycji firmy na rynkach eksportowych;
• stałe podnoszenie poziomu jakości obsługi klienta.
Motto firmy brzmi: “Długoletnia, partnerska współpraca z zadowolonym klientem” i zgodnie z nim wszelkie działania w najbliższej i dalszej przyszłości będą podporządkowane jednej prostej strategii: APP zaoferuje swoim klientom pełne wsparcie w procesie napraw blacharskich i lakierniczych.

- Dziękuję za rozmowę.


B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony