W jubileuszowej 15. edycji targów udział wzięło prawie 160 tys. odwiedzających
Za nami 15. edycja targów Automechanika Shanghai. Pod kątem liczby gości już od kilku lat jest to największe na świecie wydarzenie branży motoryzacyjnej. W kwestii liczby wystawców Szanghaj rywalizuje jedynie z Frankfurtem, choć słowo rywalizacja nie jest tu może właściwe, bo oba wydarzenia należą do tej samej rodziny. Z tym, że targi w Niemczech odbywają się co dwa lata, a te w Chinach – co roku.
Utrzymywanie przez lata tak ogromnego wydarzenia to dla jego organizatorów duże wyzwanie. – Patrząc na nasze 15-letnie doświadczenie, muszę powiedzieć, że targi rozwijają się wraz ze stale zmieniającą się branżą motoryzacyjną. Nasza pozycja na rynku pozostaje silna również z tego powodu, że staramy się stworzyć jeszcze więcej nowych możliwości w różnych aspektach dla wszystkich uczestników – mówi Fiona Chiew, zastępca dyrektora generalnego Messe Frankfurt (HK) Ltd. Ubiegłoroczna edycja zdominowana była oczywiście przez motoryzację jutra, a więc elektromobilność. Ale to nie jedyny widoczny trend. Na targi, co było efektem nowych tematycznych stref wystawienniczych, przybyło tym razem więcej firm finansowych, ubezpieczeniowych, instytutów badawczych czy start-upów. To ważny element każdej inwestycji czy innowacji.
W targach (3-6 grudnia 2019 r., Szanghaj) wzięło udział 159 728 uczestników, a więc aż o ponad 9 tysięcy więcej niż w poprzedniej edycji. Wzrosła też liczba wystawców – z 6269 w 2018 roku do 6590 w roku ubiegłym. Nie mogło być inaczej – targi odbyły się na większej powierzchni. Było to 360 tysięcy metrów kwadratowych – w 2018 roku 350 tysięcy. W targach wzięło udział również dziewięć firm z Polski, były to: Autodiagger, Denckermann, Exeon, Kampol, Tasotti, Troton, Turbojulita, Unimot i Union Parts.
– 15. edycja targów przekroczyła nasze oczekiwania pod każdym względem. Osiągnęła silny wzrost zarówno liczby wystawców, jak i zwiedzających. Wystawcy z każdego sektora zagwarantowali pełny obraz rozwoju branży – podsumowuje Fiona Chiew.
Dużym zainteresowaniem gości cieszył się znany już z poprzednich edycji sektor „mobilności jutra”, gdzie prezentowano innowacje z zakresu elektromobilności, technologii inteligentnych pojazdów, łączności samochodowej. Inne obszary, które okazały się niezwykle popularne wśród uczestników, to m.in. sektor „Customising”, gdzie oferowano gościom możliwość zaprojektowania warsztatu marzeń: dostosowania do indywidualnych potrzeb w zakresie wyposażenia wnętrza, wyglądu zewnętrznego, ale też kwestii biznesplanu. Targowi goście chętnie zaglądali do strefy sportów motorowych. Pozostałe sektory z niezmiennie dużą liczbą odwiedzających to m.in. części i komponenty, elektronika, akcesoria, naprawa i konserwacja oraz Reifen (strefa oponiarska).
Równolegle z wystawą odbywało się łącznie 65 wydarzeń towarzyszących. Wiele z nich otrzymało od uczestników bardzo dobre recenzje. Prezentowano globalne i lokalne zmiany rynkowe, analizowano trendy w całym łańcuchu dostaw w branży motoryzacyjnej. W 2019 roku debiutowały nowe spotkania tematyczne, poświęcone m.in. lakiernictwu czy finansowaniu inwestycji w motoryzacji.
Temat blacharstwa i lakiernictwa był obecny w wielu miejscach targów w Szanghaju. Na wystawie zaprezentowano szereg rozwiązań, w tym oczywiście techniki napraw powypadkowych przyjazne dla środowiska, ochronę antykorozyjną czy zaawansowane systemy i urządzenia natryskowe. Eksperci w licznych dyskusjach zwrócili uwagę na rosnące zapotrzebowanie na wysokiej jakości usługi specjalistów ds. napraw kolizyjnych. Odbyły się też mistrzostwa lakierników. Zwyciężył przedstawiciel gospodarz – Xiao Shuai z Shanghai Zhingguo Baohong Automobile Sales & Services, który tym samym awansował do wielkiego finału tej rywalizacji, który odbędzie się podczas targów Automechanika Frankfurt 2020.
Organizator targów w oficjalnych komunikatach wielokrotnie podkreślał, że na wydarzenie to często wracają firmy, które z różnych powodów – po pierwotnej obecności – zrezygnowały z udziału w kolejnej edycji. Powrót odnotowały: Aisin, Blue-Point, Bosch, BPI, Brembo, Carzone, Casstime, China Changan, Continental Automotive, ContiTech, CRRC, Delphi, Denso, Euro Repar, Fawer, Jauto, Launch, Magneti Marelli, Maxima, Michelin Lifestyle, Motul, Saic Motor, Sata, Valeo, Wanan i ZF. Debiutowały natomiast takie firmy jak Bangbang, Catarc, Celette, Double Coin, Faw-Volkswagen, Hitachi Chemical, Huasheng, Knorr-Bremse, Sinopec Lubricant, Smvic, Sunfull i Triangle.
Z całego świata
Do Szanghaju przyjechali wystawcy z 46 państw świata (o 4% więcej niż rok wcześniej). Debiutowały firmy z Kazachstanu i Makau. Po przerwie na wystawę wrócili przedsiębiorcy Białorusi, Litwy i Arabii Saudyjskiej. W 2019 roku funkcjonowało 19 pawilonów krajowych, w tym oczywiście polski. Pozostałe reprezentowały: Francję, Niemcy, Hongkong, Indie, Indonezję, Włochy, Japonię, Koreę, Malezję, Bliski Wschód, Pakistan, Singapur, Hiszpanię, Tajwan, Tajlandię, Turcję, Wielką Brytanię i Stany Zjednoczone.
– Automechanika Shanghai stale zwiększa swój wpływ na rynek wtórny. Wprowadzamy na rynek chiński dwie nowe linie produktów. Targi przyciągnęły więcej branżowców z Chin, ale też wielu zagranicznych dystrybutorów. Daje to globalną arenę do zaprezentowania naszych produktów. Targi nadal przewyższają moje oczekiwania. Wysoka jakość i liczba gości budzi moje duże zaufanie dla tego wydarzenia – podsumowuje obecność na targach Oliver Zhu, dyrektor sprzedaży amerykańskiej firmy ITW Polymers & Fluids. – Na Automechanika Shanghai wystawiamy się od 10 lat, ponieważ targi te dają najlepsze możliwości utrzymania i rozwoju naszej sieci. Jest to również świetne narzędzie do nawiązywania nowych kontaktów handlowych i budowania relacji z klientami. Nasza firma eksportuje do takich miejsc jak Indonezja, Indie, Pakistan, Sri Lanka, Bangladesz. Cały region Azji i Pacyfiku ma ogromny potencjał, na który, jak sądzę, możemy rozszerzyć naszą działalność – dodaje przedstawiciel włoskiej marki Ravaglioli Gianni Tonelli.
– Od 2007 roku znaleźliśmy ponad 50 dostawców w Chinach właśnie poprzez udział w targach Automechanika Shanghai. Współpracujemy z kluczowymi graczami w europejskim przemyśle sprzedającymi części zamienne do pojazdów użytkowych. Na przestrzeni lat dochodzę do wniosku, że nasza firma rozrosła się dzięki jakości dostawców, których znajdujemy tu na targach. Zawsze odwiedzamy Automechanikę Shanghai, aby nawiązać kontakt z naszymi obecnymi dostawcami, ponieważ jest to doskonała okazja, aby spotkać się ze wszystkimi w jednym miejscu. Poszukujemy również nowych dostawców i produktów, które nadal ewoluują w zależności od zmieniających się potrzeb rynku – mówi dyrektor ds. zakupów polskiej firmy Martex Wiesław Ksel, odwiedzający targi w ramach Premium Buyer Club.
Komentarze (0)