Warto wiedzieć

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Większy komfort

dla kierowców ciężarówek

Kierowcy ciężarówek spędzają w pracy średnio 62 godziny w tygodniu, z czego 45 za kółkiem. Wyższy komfort użytkowania ich pojazdów jest korzystny nie tylko dla nich samych, lecz również dla wszystkich pozostałych użytkowników dróg – nowoczesne zawieszenie kabiny pozwala skoncentrować się na prowadzeniu pojazdu i podnosi bezpieczeństwo ruchu.


ZF Sachs produkuje i stale ulepsza kompletny system amortyzujący wstrząsy kabiny w pojazdach ciężarowych, składający się z łoża kabiny montowanego na właściwym podwoziu pojazdu oraz modułów resorująco-amortyzujących. W zależności od oczekiwań użytkownika oraz sposobu eksploatacji pojazdu, amortyzacja kabiny zapewniana jest przez moduły ze sprężynami śrubowymi, moduły z poduszkami powietrznymi lub przez moduł CALM (Cabin Air Leveling Module) – z układem samopoziomowania kabiny. Rozwiązaniem standardowym w przypadku wymienionych powyżej pojazdów jest zastosowanie modułów ze sprężynami śrubowymi. Wśród korzyści tego rozwiązania można wymienić łatwą instalację przez producenta pojazdu, kompaktowe wymiary oraz fakt, że nie potrzebuje ono sprężonego powietrza.

Moduły z poduszkami powietrznymi spełniają wyższe wymagania
Moduły z poduszkami powietrznymi gwarantują znacząco wyższy poziom komfortu jazdy. Są one przeznaczone szczególnie dla pojazdów ciężarowych przewożących różne rodzaje ładunków. Ułatwiają adaptację poziomu amortyzacji kabiny do różnego jej wyposażenia i gwarantują doskonałe właściwości resorujące i amortyzujące.




CALM: moduły z poduszkami powietrznymi z układem samopoziomowania kabiny
Rozwinięciem modułu z poduszkami powietrznymi jest CALM (Cabin Air Leveling Module) opracowany przez ZF Sachs w kooperacji z WABCO. CALM to wszystkie zalety modułu z poduszkami powietrznymi poszerzone o wbudowany układ samopoziomowania kabiny. W zależności od ułożenia kabiny, zawór tłumiący reguluje ciśnienie w poduszkach powietrznych. Zawór samopoziomowania kabiny dodatkowo ułatwia montaż całego systemu, zmniejszając wymagania co do ilości miejsca potrzebnego na jego instalację.

CDC – większe bezpieczeństwo i komfort
Komfort jazdy znacznie poprawia także także wykorzystanie CDC – adaptacyjnego układu amortyzacji (Continous Damping Control), który z powodzeniem może być stosowany w wyposażeniu pojazdów ciężarowych, traktorów oraz pojazdów specjalnych. Wymagania stawiane amortyzatorom są bardzo kompleksowe. Z jednej strony – mają zapewniać komfort, chroniąc jednocześnie kierowcę i pojazd. Z drugiej – muszą gwarantować wystarczającą stabilność pojazdu. Optymalne rozwiązanie wymaga zatem zawsze pewnego kompromisu. Służy temu właśnie CDC – adaptacyjny system amortyzacji stosowany wcześniej z powodzeniem zarówno w pojazdach osobowych, jak i ciężarowych, zastosowany również do tłumienia wstrząsów kabiny w tych ostatnich. System ten przystosowuje się automatycznie do sytuacji na drodze – w tym ruchów kierowcy i pojazdu. Jego kluczowym elementem jest adaptacyjny proporcjonalny zawór tłumiący. Z pomocą elektronicznego systemu kontroli zawór dopasowuje siłę tłumienia do warunków drogowych w ciągu ułamków sekund. Zalety CDC są oczywiste – kierowcy mogą cieszyć się dużo większym komfortem jazdy, zwłaszcza w zmiennych warunkach drogowych (na drogach utwardzonych oraz poza nimi), a odpowiednio dopasowana siła tłumienia ma wpływ na mniejsze zmęczenie kierowcy. Dodatkowo układ CDC chroni delikatną elektronikę zainstalowaną w kabinie pojazdu.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony