Komputer w warsztacie

4 godziny temu  24.11.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 10 minut

Właściciel cyfrowego warsztatu

Budowanie wizerunku opartego na nowoczesnych kanałach i narzędziach cyfrowych jest dziś czynnikiem kształtującym wiarygodność i pozycję warsztatów – zwłaszcza w oczach młodego pokolenia. Na tym polu pionierami wdrożeń są punkty ASO, które dużo częściej sięgają również po chatboty, wirtualnych asystentów oraz narzędzia AI do zarządzania relacjami z klientami

Strona 1 z 3

Jak zwiększyć obroty i maksymalnie wykorzystać czas pracy załogi? – zastanawia się większość właścicieli firm. To o tyle istotne, że dostęp do danych producenta to dziś nie przywilej, a konieczność. Nowoczesne warsztaty potrzebują nowoczesnych narzędzi, aby skuteczniej rywalizować o względy klientów poruszających się samochodami z coraz bardziej zaawansowaną elektroniką pokładową.

Dziś nawet prozaiczna wymiana koła w naczepie wiąże się z koniecznością użycia elektronicznego narzędzia warsztatowego. I właśnie od nowych wymogów w branży motoryzacyjnej zaczniemy. Od roku 2024, kiedy to zaczęła obowiązywać dyrektywa unijna ECE R 141, każda nowa przyczepa lub naczepa drogowa wyposażona jest w układ TPMS. Rozporządzenie nałożyło obowiązek kontroli ciśnienia w ogumieniu we wszystkich nowych naczepach, a w przypadku spadku ciśnienia w oponach o 20% lub wystąpienia awarii – informowania o niej kierowcy w kabinie w ciągu 10 minut. Nowy wymóg dotyczy pojazdów klas od N1 do N3 (dostawcze i ciężarowe), O3 i O4 (naczepy) oraz M2 i M3 (busy i autobusy).

Taki system jest oczywiście programowany przez producentów pojazdów i każdy taki czujnik przypisany jest do swojej pozycji. Ma to duże znaczenie na rynku posprzedażowym, gdyż znaną praktyką przewoźników jest rotacja kół – zamiana opon miejscami na różnych osiach pojazdu ma zapewnić równomierne zużycie bieżników. Jak można się domyślić, niweczymy wówczas fabryczne ustawienia czujników. Ponowne programowanie TPMS-u jest kluczowe w systemach bezpośrednich, gdzie każde koło ma osobny czujnik z unikatowym identyfikatorem.

Wprowadzenie obowiązkowych systemów kontroli ciśnienia w ogumieniu we wszystkich nowych naczepach jest zarówno wyzwaniem, jak i szansą dla warsztatów. To, co przekłada się na oszczędności operacyjne dla przedsiębiorstw transportowych, dla serwisów może być impulsem, aby starszą flotę pojazdów dostosować do najnowszych wymogów. Co innego, że mechanik poza kluczem do kół musi mieć narzędzie umożliwiające zmianę konfiguracji pozycji czujników w pojeździe.

Aby wszystkie warsztaty i serwisy zajmujące się pojazdami użytkowymi były przygotowane na tę zmianę, grupa Alcar poczyniła odpowiednie kroki już wiosną 2022 r., wprowadzając na rynek nowy i w 100% uniwersalny czujnik Alcar Sensor HD (Heavy Duty). Przeznaczony jest on do samochodów użytkowych, oferuje szerokie pokrycie pojazdów, a dzięki innowacyjnej konstrukcji można go elastycznie dopasować do wszystkich wymiarów kół w zakresie od 17,5 do 24,5 cala. Montaż odbywa się bezpośrednio na feldze przy użyciu specjalnej opaski na koło opracowanej w taki sposób, aby wytrzymała nawet ekstremalne obciążenia.


ESI[tronic] w połączeniu z testerami KTS to nie tylko narzędzie diagnostyczne, ale kompleksowa platforma do realizacji zadań serwisowych zgodnie z aktualnymi wymaganiami rynku. Funkcje takie jak SDA i Zdalna diagnoza Bosch umożliwiają pracę z najnowszymi pojazdami bez kompromisów, dając warsztatowi swobodę, przewidywalność i pełne wsparcie techniczne

A może po prostu aplikacja w telefonie?
Wśród wielu rozwiązań najwygodniejszym jest dedykowane oprogramowanie. A najlepiej bezpłatna aplikacja na system Android, dostępna w sklepie Google Play. Firma BPW, oferująca układy TPMS, udostępniła właśnie takie oprogramowanie w postaci aplikacji Tyre Change. Jej autorem jest wchodząca w skład grupy BPW firma idemtelematics (www.idemtelematics.com), będąca dostawcą układów TPMS zgodnych z dyrektywą ECE R 141.

– Aplikacja Tyre Change ułatwia konfigurację czujników ciśnienia w oponach zarówno w warsztacie, jak i w trasie. Wymień uszkodzone czujniki lub przypisz je na prawidłowe pozycje po wymianie opon. Aplikacja poprowadzi krok po kroku przez cały proces, ułatwiając prace oraz oszczędzając czas i pieniądze – zapewnia Łukasz Łatkowski, doradca techniczny i specjalista ds. firm transportowych w firmie BPW Polska Sp. z o.o.

Nawet najnowocześniejszym przyczepom czy naczepom daleko do współczesnych pojazdów osobowych, których poziom zabezpieczeń przed cyberatakami i nieautoryzowanym dostępem stawia kolejne wyzwania na aftermarkecie. Jak wiadomo, niezależne warsztaty samochodowe od paru lat borykają się z problemem bramki bezpieczeństwa pojazdu. Security Gateway (SGW lub GSW) to elektroniczny moduł wpięty w sieć CAN pojazdu, umieszczony między sterownikami a złączem OBD. Coraz więcej producentów pojazdów zamyka w ten sposób dostęp do systemów pojazdu przez gniazdo OBD. Niezależny warsztat, chcąc odblokować bramkę, musi najczęściej zapłacić koncernowi motoryzacyjnemu.

Kto nie korzysta z przywilejów autoryzowanych serwisów, ten nie wykona wielu funkcji diagnostycznych bez odpowiedniego dostępu. 


Aplikacja Tyre Change ułatwia konfigurację czujników ciśnienia w oponach (TPMS) zarówno w warsztacie, jak i w trasie. Wystarczy telefon, aby krok po kroku zrealizować cały proces zgodnie ze sztuką

Wszechstronne oprogramowanie do samochodów osobowych i dostawczych
Oprogramowanie Bosch ESI[tronic] wychodzi naprzeciw oczekiwaniom użytkowników, oferując możliwość korzystania z oryginalnych dokumentów w ramach licencji.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony