Warto wiedzieć

ponad rok temu  15.05.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Wokół likwidacji

– zadaj pytanie swojemu ubezpieczycielowi. Kontynuujemy tematykę dotyczącą likwidacji szkód komunikacyjnych. Tym razem publikujemy odpowiedzi na pytania dotyczące kosztów i zasad wynajmu samochodów zastępczych. Odpowiedzi na pytania zadane przez przedstawicieli rynku warsztatowego uzyskaliśmy od: PZU SA., STU Ergo Hestia i Generali.

1. Czy Państwa firma stosuje się do wytycznych KNF i PIU z 21 września 2010 roku dotyczących zwrotu kosztów najmu samochodu zastępczego z OC sprawcy?
2. W jaki sposób wyliczane są średnie ceny najmu pojazdu zastępczego (jakie składowe brane są pod uwagę, np. dzienny limit kilometrów, rok produkcji auta) na lokalnym rynku?
3. Jaki jest termin zapłaty za wypożyczenie auta zastępczego? Czy jest to termin ustawowy, czyli 30 dni czy inny (jaki)?
4. Czy Państwa firma stosuje potrącenia (np. - 20% kwoty zafakturowanej) za najem auta zastępczego z polisy OC sprawcy? Jeśli tak, to z jakich powodów i na jakiej podstawie prawnej?
5. Jakie jest Państwa stanowisko odnośnie firm wypożyczających auta? Czy właściciele wypożyczalni aut mogą być jednocześnie agentami ubezpieczeniowymi któregoś z TU? Czy jest możliwe, by w takiej sytuacji występował konflikt interesów względem TU?

1. PZU stosował się do wytycznych, o których mowa w pytaniu. Tym niemniej jednak z uwagi na kolejne, znowelizowane wytyczne wynikające z aktualizacji orzecznictwa SN w tym zakresie, a w szczególności uchwałę składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 17 listopada 2011 r., sygn. III CZP 5/11 – wprowadzającą dalszą liberalizację zasad wynajmu pojazdu zastępczego w szkodach zgłaszanych z OC komunikacyjnego – PZU wprowadził nowsze, proklienckie zasady rozpatrywania roszczeń w tym zakresie, jak również dostosował się do znowelizowanych zasad PIU dotyczących wynajmu pojazdu zastępczego w ramach OC komunikacyjnego.

2. PZU, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom poszkodowanych, proponuje udostępnienie pojazdu zastępczego – w razie zasadności roszczenia o jego wynajem – z podstawieniem i odebraniem pojazdu od poszkodowanego. Poszkodowany może zatem wynająć pojazd z sieci wypożyczalni współpracujących z PZU Pomoc, nie angażując własnych pieniędzy (wynajem bezgotówkowy).
Poszkodowany oczywiście nie musi korzystać z sieci wypożyczalni współpracujących z PZU Pomoc, lecz może skorzystać z pojazdu zastępczego oferowanego przez inne podmioty wynajmujące pojazdy, niezwiązane umowami z PZU Pomoc. Wtedy PZU wypłaca odszkodowanie obejmujące zasadne koszty wynajmu pojazdu uwzględniające stawki dobowego wynajmu dostosowane do cen w ogólnopolskich wypożyczalniach należących do wiodących sieci.

3. Z uwagi na fakt, iż refundacja kosztów wynajmu pojazdu zastępczego jest – w przypadku złożenia przez poszkodowanego takiego roszczenia i uznania go przez ubezpieczyciela jako zasadnego – częścią składową odszkodowania, PZU wypłaca te koszty w terminie wynikającym z zapisów ustawowych (art. 14 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK z dnia 22 maja 2003 r. z późniejszymi zmianami).

4. PZU nie stosuje procentowych – jak wynika z Państwa zapytania – z góry ustalonych potrąceń. Każdy wynajem pojazdu w ramach ubezpieczenia OC ppm jest analizowany odnośnie zasadności, uzasadnionego czasu wynajmu i wysokości stawki zgodnie z zasadami adekwatności refundacji roszczeń do rozmiaru poniesionej szkody. Wypłacone odszkodowanie musi być bowiem adekwatne do poniesionej szkody. Poszkodowany powinien zatem współdziałać z ubezpieczycielem w kierunku minimalizacji rozmiarów szkody, a nie w kierunku powiększania jej rozmiarów.

5. PZU proponuje wynajem pojazdu zastępczego w ramach wypożyczalni współpracujących z PZU Pomoc. Niemniej jednak nie ogranicza poszkodowanym możliwości skorzystania z wynajmu oferowanego przez inne podmioty. PZU nie prowadzi działań w kierunku ustalania, jaką inną działalność – oprócz wynajmu pojazdu – prowadzą podmioty zajmujące się wynajmami pojazdów zastępczych.

Agnieszka Rosa
Zespół PR
PZU SA/PZU ŻYCIE SA


1. Podczas rozpatrywania roszczeń dotyczących kosztów wynajmu samochodu zastępczego bierzemy pod uwagę wytyczne PIU w wersji zmodyfikowanej po ostatnich orzeczeniach Sądu Najwyższego w tym zakresie. Jednocześnie w celu rozwiania wszelkich wątpliwości, jakie mogą pojawić się u poszkodowanych, zachęcamy ich do kontaktu z naszą infolinią, gdzie po pierwsze mogą uzyskać wyczerpujące informacje na ten temat, po drugie - w razie potrzeby na życzenie poszkodowanego organizujemy pojazd zastępczy za pośrednictwem naszych asystorów.

2. Do każdego przypadku podchodzimy indywidualnie i weryfikujemy, jakie możliwości wynajmu miał poszkodowany oraz jakie działania w tym zakresie podjął.
W cenie główną rolę odgrywa oczywiście klasa wynajmowanego pojazdu, która nie powinna być wyższa do uszkodzonego samochodu oraz okres, przez jaki usługa jest świadczona. Punktem odniesienia są występujące na lokalnym rynku ceny najmu pojazdów podobnej klasy – oferty różnią się między sobą szczegółami, jednak na ich podstawie można ustalić pułap dostępnych cen.

3. Przy rozpatrywaniu tego typu roszczeń obowiązują nas te same terminy ustawowe likwidacji szkody, jak w przypadku np. kosztów naprawy pojazdu, określone w paragrafie 14 ustawy o Ubezpieczeniach Obowiązkowych.

4. Co do zasady nie stosujemy tego typu potrąceń.

5. Nie spotkaliśmy się jak do tej pory z taką sytuacją. Gdyby pojawiła się w przyszłości, poddamy ją analizie pod tym względem.

Marcin Seklecki, p.o. z-cy Dyrektora Biura BLS-Likwidacja,
ds. Likwidacji Szkód Komunikacyjnych, STU Ergo Hestia SA

W przypadku firmy Generali na postawione pytania otrzymaliśmy krótki komentarz:

Generali stosuje się do wszystkich wytycznych Komisji Nadzoru Finansowego oraz PIU, także w zakresie zwrotu kosztów pojazdu zastępczego. Każdy taki przypadek rozpatrywany jest przez Generali indywidualnie, dlatego też sumy świadczeń również ustalane są dla konkretnego przypadku. Generali nie stosuje żadnych potrąceń od zafakturowanej kwoty za wynajem pojazdu zastępczego.
Generali dotrzymuje ustawowych terminów, czyli 30 dni od zgłoszenia szkody. W przypadku ustalenia odpowiedzialności wypłacamy w terminie 14 dni od daty otrzymania faktury i/lub ustalenia odpowiedzialności. W przypadku niemożności ustalenia odpowiedzialności – ostateczne zajęcie stanowiska następuje w ustawowym terminie 90 dni.

Paweł Wróbel
Rzecznik prasowy
Grupy Generali Polska

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony