Nieprawidłowe ciśnienie robocze w oponach pojazdów ciężarowych ma negatywny wpływ na szereg ważnych parametrów
odpowiedzialnych za bezpieczeństwo, komfort, przenoszenie napędu, przebieg. Dlatego bardzo ważne jest systematyczne
kontrolowanie ciśnienia w ogumieniu. Prawidłowo dobrane ciśnienie przekłada się na efektywną pracę zestawów,
a co za tym idzie, na znaczne oszczędności dla użytkowników opon.
Opona jako jedyny element eksploatacyjny pojazdu ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią i dlatego ma ogromny wpływ na bardzo wiele parametrów jezdnych pojazdów. Odpowiednia przyczepność i własności trakcyjne opon przekładają się na skuteczność przenoszenia napędu i bezpieczeństwo, opory toczenia decydują o zużyciu paliwa, odpowiednia elastyczność karkasu ma zaś znaczenie m.in. dla trwałości ogumienia. Coraz bardziej wyrafinowane rozwiązania technologiczne stosowane w nowoczesnych oponach wydłużają ich żywotność przy zachowaniu wszystkich ważnych czynników eksploatacyjnych, ale wymagają też przestrzegania bardzo precyzyjnych warunków określonych przez producenta. Dlatego niezwykle istotne jest odpowiednie dobranie ogumienia do pojazdu i rodzaju aktywności transportowej oraz stosowanie prawidłowego ciśnienia w oponach. Michelin przeprowadził badania, które wskazały dwie ważne tendencje w określaniu ciśnienia w oponach przez użytkowników pojazdów ciężarowych: zbyt niskie ciśnienie na osi kierowanej i za wysokie ciśnienie na osi napędowej.
Zaniżone ciśnienie w oponach powoduje zbyt dużą elastyczność karkasu, który zmuszony jest przez to do bardziej intensywnej pracy. Efektem tego jest nagrzewanie się opony. Przy ciśnieniu mniejszym o 20% w stosunku do zalecanego temperatura opony przy wyższych prędkościach rośnie do ponad 120°C. Powoduje to zwiększenie oporów toczenia opony i tym samym wzrost zużycia paliwa i samej opony. Nadmierne nagrzewanie się ogumienia może także prowadzić do rozwarstwienia boku i nieodwracalnego uszkodzenia, zagrażając jednocześnie bezpieczeństwu samego pojazdu w ruchu drogowym. Zbyt niskie ciśnienie powoduje także to, że bieżnik przylega do nawierzchni tylko zewnętrzną stroną. W efekcie dochodzi do nierównomiernego zużycia opony, co znacznie zmniejsza jej maksymalny przebieg. Niepełne przyleganie czoła bieżnika do nawierzchni powoduje także pogorszenie właściwości jezdnych opony. W oponach używanych na osiach kierujących przekłada się na obniżenie właściwości trakcyjnych i tym samym kierowalności pojazdu, co zmniejsza komfort prowadzenia oraz bezpieczeństwo czynne pojazdu.
Wpływ zbyt niskiego ciśnienia w oponach na ich przebieg.
Wpływ zawyżonego ciśnienia w oponach napędowych na ich przebieg.
Znacznie niższe ciśnienie w stosunku do zalecanego (od około 50% – czyli zamiast 9 barów 4,5 bara) może doprowadzić do nieodwracalnych zmian w konstrukcji karkasu i w efekcie do pęknięcia opony podczas jazdy. Może to prowadzić do bardzo niebezpiecznych sytuacji na drodze. Dlatego przed uzupełnieniem ciśnienia do wartości zalecanych przez producenta należy pamiętać o wcześniejszym zdemontowaniu i przebadaniu opony przez specjalistę. Zawyżone ciśnienie powoduje natomiast, że powierzchnia styku opony z podłożem znajduje się tylko w środkowej części bieżnika. Wprawdzie zmniejsza to opory toczenia i tym samym poziom spalania paliwa, ale zużycie opony następuje znacznie szybciej. Nie daje to jednak oszczędności finansowych operatorom flot, ponieważ wymiana ogumienia musi następować częściej. Następstwem częściowego przylegania bieżnika do powierzchni jezdni jest również zmniejszenie przyczepności – szczególnieopon używanych na osiach napędowych pojazdów ciężarowych. Redukuje to zdolność przenoszenia siły napędowej i jednocześnie ogranicza efektywną zdolność hamowania.
Uszkodzenia opon stosowanych w samochodach ciężarowych wynikające z nieprawidłowego ciśnienia roboczego mogą także uniemożliwić poddanie opony procesowi pogłębiania i bieżnikowania. Dodatkowo powiększa to koszty eksploatacyjne taboru pojazdów, co przy coraz bardziej konkurencyjnym rynku transportowym jest niedopuszczalne.
Komentarze (0)