Części i regeneracja

ponad rok temu  30.01.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Współpraca Bosch i PSA

Optimal Energy Consumption and Recovery – tak brzmi pełna nazwa programu badawczego, w ramach którego Bosch oraz PSA Peugeot Citroën współpracują ze sobą nad rozwiązaniami, które umożliwią przyszłym samochodom z napędem hybrydowym i elektrycznym optymalizację zasięgu.

Opracowane w ramach projektu technologie będą w przyszłości dostępne dla wszystkich rodzajów napędów (benzynowy, diesel, hybrydowy i elektryczny). W celu lepszego dopasowania się do warunków jazdy OpEneR wykorzystuje dane nawigacyjne. Dane topograficzne, np. wzniesienia, promienie skrętu i dane dotyczące infrastruktury informują kierowcę o przyszłym odcinku trasy, w tym także o znakach drogowych i ograniczeniach prędkości. Ponieważ sterownik silnika z funkcją podglądu trasy (Road Preview) oblicza wymaganą ilość energii, jaką musi zużyć pojazd, innowacja przynosi także korzyści pod względem efektywności i oszczędności energii (nawet do 15%).

Dzięki kamerze wideo i czujnikom radarowym możliwe jest rejestrowanie obiektów, pojazdów i pieszych, rozpoznawanie znaków drogowych oraz obniżenie zużycia paliwa. Na podstawie informacji o odcinku drogi znajdującym się za następnym zakrętem obliczana jest prędkość, z jaką powinien poruszać się pojazd. Układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości ACC (Adaptive Cruise Control) automatycznie steruje prędkością pojazdu i wyhamowuje go przed wjazdem w zakręt, terenem zabudowanym oraz odcinkami z ograniczeniem prędkości, a także przed ewentualnymi przeszkodami na drodze oraz wolno poruszającymi się pojazdami.

OpEneR zajmuje się także oszczędnością energii przy jeździe siłą rozpędu (tzw. żeglowanie) oraz odzyskiem energii hamowania w samochodach z napędem hybrydowym i elektrycznym. Do tej pory, w warunkach rzeczywistych i przy różnych profilach dróg, przetestowano ok. 15.000 kilometrów tras. Podczas testów wykazano możliwy spadek zużycia paliwa o 10 do 15%. Wyniki te posłużyły partnerom programu do stworzenia kolejnych innowacji:
- całkowicie bezemisyjnego napędu elektrycznego z dwoma silnikami elektrycznymi i napędem na cztery koła,
- układu Start-Stop nowej generacji z funkcją żeglowania,
- ESP hev – układu hamulcowego dla samochodów hybrydowych i elektrycznych z funkcją odzysku energii hamowania oraz gromadzenia odzyskanej energii w akumulatorze,
- iBooster – układu wspomagania siły hamowania.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony