Warto wiedzieć

ponad rok temu  04.08.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Wspomaganie elektryczne EPS
Strona 2 z 2

EPS jest jedynym zespołem komponentów umieszczonych wokół wału kierownicy składającego się z elementów z rysunku 5.
Logika działania (rys. 6) jest analogiczna do tej EHPS, z tym, że lektura prędkości obrotowej kierownicy jest zastąpiona przez lekturę pozycji (kąta) kierownicy i momentu, z którym zostaje uruchomiona, a prąd, zamiast bycia przekazanym do pompy, zostaje przekazany do silnika elektrycznego, który poprzez reduktor wspomaga kierownicę.
Spośród zalet EPS można wymienić:
- redukcję o około 35 kg ciężaru samochodu,
- redukcję o 90% energii zużytej przez system kierowniczy,
- eliminację przewodów oleju i odpowiedniego zbiornika, z korzyścią dla zwolnienia wnęki silnika,
- łatwość instalacji na linii montażowej,
- cały kompleks umieszczony jest we wnęce kabiny, dlatego jest lepiej zabezpieczony przed złymi warunkami atmosferycznymi, wodą, solą i śniegiem.

Przekładnia listwowa EPS
Inną wersją EPS jest przekładnia listwowa EPS (lub EPS-R), która różni się od EPS tym, że silnik i czujnik przesunięte są odpowiednio do zębatki. Może mieć uzębienie pojedyncze (lub śrubowe – rys. 7) albo podwójne (rys. 8).
Korzyść z EPS-R jest taka, że przesuwając silnik na zębatkę, komponenty, które przekazują ruch oraz moment z kierownicy na zębatkę, są wzbudzane tylko przez siłę kierowcy, a nie silnika, dlatego wolniej się zużywa. Wymaga natomiast mocniejszego silnika i wszystkie komponenty ponownie znajdują się poza kabiną – i odczuwają to!
Logika działania jest identyczna z logiką EPS z rys. 5.
Wśród samochodów, w których przyjęto ten system, możemy wymienić:
- Citroëna C2, C3 i C3 Picasso,
- Hondę Civic VII,
- Mitsubishi Colt,
- Peugeota 207 i 207 II,
- Smarta ForFour,
- Volkswagena Golfa VI i VII.

Na rysunku 9, w celu porównania, przedstawiono trzy systemy.

Regeneracja
W dotychczas produkowanych systemach, pomimo że działają bardzo dobrze, obecne są wady projektowe, konstrukcyjne lub związane z uruchomieniem, które stanowią przyczynę zwrotów gwarancyjnych, wymian, napraw, a w końcu powstania rynku regeneracji, utworzonego przez przedsiębiorstwa wyspecjalizowane w stołach testowych, w częściach zamiennych i w dystrybucji produktu, czyli ogromnego rynku, którego powstania nikt nie przewidywał.
Patrząc w przyszłość, oszacowania rynkowe (rys. 10) przewidują, że:
- z powodu zmniejszenia liczby samochodów wyposażonych we wspomaganie hydrauliczne rynek regeneracji tego komponentu lekko się skurczy, ale nie zniknie, ponieważ samochody wyższej klasy, SUV-y, terenowe, furgony i ciężarowe w dalszym ciągu będą je stosować;
- z racji wzrostu liczby pojazdów wyposażonych w EPS rynek regeneracji tych komponentów w dalszym ciągu będzie się rozrastał;
- łączny rynek zwiększy się.

Między różnymi krajami mogą występować różnice ilościowe, ale nie jakościowe. Chodzi o to, że zmiany mogą nastąpić prędzej czy później i mogą być różnej wielkości, ale istota pozostanie ta sama. Na przykład na takim rynku jak włoski, charakteryzującym się parkiem samochodowym zorientowanym na samochody średniej i niskiej klasy, usterek jest coraz więcej i regeneracja EPS szybko przybiera spektakularne rozmiary. Natomiast takie rynki, jak rosyjski lub północnoamerykański, charakteryzujące się samochodami wysokiej klasy, o dużych gabarytach lub starych, rynek wspomagania hydraulicznego utrzyma się dłużej.
W przypadku Polski należy sądzić, że oba rynki będą się rozwijały przez czas nieokreślony, a to z różnych powodów:
- park samochodowy stale się rozrasta,
- park samochodowy, z racji importu samochodów używanych, starzeje się,
- stale wzrasta ilość SUV-ów i sedanów wysokiej klasy (wyposażonych we wspomaganie hydrauliczne),
- stale wzrasta sprzedaż nowych samochodów, a są to samochody klasy średniej i niskiej, wyposażone w EPS (rys. 11).

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.emmetec.com, przedsiębiorstwa produkującego stoły testowe, specjalne narzędzia i części zamienne do EPS lub na www.fapolska.pl – stronie wyłącznego dystrybutora firmy na Polskę, organizatora szkoleń technicznych z zakresu regeneracji układów kierowniczych wspomaganych elektrycznie, prowadzonych przez Emmetec.

Carlos Panzieri

GALERIA ZDJĘĆ

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony