Nasze rozmowy

ponad rok temu  09.02.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 9 minut

Wszyscy mamy wspólny cel – Moveo przeciwko patologiom rynku
Strona 1 z 3

O problemach branży motoryzacyjnej i o ambitnych planach ich rozwiązania rozmawiamy z Jerzym Malińskim, prezesem Organizacji Pracodawców Motoryzacyjnych Moveo.

- Proszę w skrócie wyjaśnić naszym czytelnikom, czym jest Moveo?
Moveo jest związkiem pracodawców motoryzacji. Podstawowym celem powołania związku jest podnoszenie bezpieczeństwa na rynku motoryzacyjnym w kilku aspektach, takich jak ochrona kierowców przed nadużyciami celującymi w ich kieszeń czy też niewłaściwym podejściem SKP do przedłużania ważności przeglądów technicznych (stemplowanie dowodów bez wykonania przeglądu pojazdu). Chcemy zapewnić naszym klientom bezpieczne korzystanie z motoryzacji.
Drugim niezmiernie ważnym aspektem dbania o bezpieczeństwo rynku jest wspólna troska o przepisy prawne, na jakich funkcjonują podmioty na rynku motoryzacyjnym. Przepisy te często utrudniają, niepotrzebnie podnoszą koszty pracodawcom, wypaczają uczciwą pracę przedsiębiorstw, prowadząc do rozwoju szarej strefy. Pracujący na tym rynku ludzie zasługują na „ludzkie” traktowanie przez państwo, które nie tylko powinno wymagać podatków i określonych, wygodnych społecznie zachowań, ale również dbać o własnych obywateli i przedsiębiorców.
Dzisiaj, niestety, nie wygląda to dobrze, a my chcemy to zmieniać. Np. zaniechanie działań w zakresie zmian przepisów dotyczących pracy SKP przez ponad 10 lat – to zaniedbanie ministrów transportu (ich lista jest długa), powodujące sprowadzenie na kierowców niepotrzebnego zagrożenia w ruchu drogowym, a przedsiębiorcom bardzo duże problemy z funkcjonowaniem na rynku pod względem ekonomicznym i społecznym. Takich przykładów jest bardzo dużo.


Jerzy Maliński, prezes Organizacji Pracodawców Motoryzacyjnych Moveo

- Z inicjatywy jakich podmiotów powstało Moveo?
Organizacja powstała z inicjatywy kilku warsztatów z kilku sieci, takich jak Partner Opony Polska, sieci Bosch, serwisów Q-Service oraz kilku warsztatów niezależnych. Do firm założycielskich dołączyli dystrybutorzy części i media branżowe. Wszystkie te firmy, mimo ostrego na co dzień konkurowania na rynku, łączy świadomość, że nie możemy bezczynnie poddawać się temu, co niesie dziki rynek motoryzacyjny i bezmyślne zmiany przepisów lub brak działań. Musimy jak najszybciej rozpocząć wspólne działania idące w kierunku poprawy rynku motoryzacyjnego dla istniejących na nim podmiotów oraz dla dobra wszystkich kierowców. Liczymy, że dołączą do nas inne środowiska motoryzacyjne, choćby związani z rynkiem SKP diagności czy rzeczoznawcy samochodowi. Nie chcemy stawiać żadnych barier, chcemy szukać porozumienia i metod na wypracowanie mądrych przepisów prawa.

- Czy są sprawy, którym Moveo chce przyjrzeć się szczególnie dokładnie?
Lista takich spraw jest bardzo długa i ciągle przybywa nowych, ale szczególnie ważne są dla nas niżej wymienione obszary.
- Szkolnictwo. Działania rozpoznające oraz dające możliwość pozyskania środków dla warsztatów na kształcenie praktyczne uczniów do zawodów mechanika samochodowego. Rozeznanie w przepisach, wymaganiach oraz szkolenia warsztatów pomagające prowadzić działalność dydaktyczną. Niby wiele zostało ostatnio zrobione w tym zakresie, ale ciągle jest problem z młodymi ludźmi i ich przygotowaniami do zawodu – chcemy w takim procesie uczestniczyć.
- Eliminacja szarej strefy. Wszelkie działania ograniczające to zjawisko – zarówno edukacyjne, dla warsztatów działających w taki sposób, jak i legislacyjne, pozwalające na uczciwą konkurencję na rynku motoryzacyjnym i likwidację przepisów „budujących” szarą strefę. Mechanizm szarej strefy jest niezwykle prosty i wprost kieruje nas do starej baśni sprzed wieków, z czasów króla Ryszarda: Ponieważ Szeryf nałożył za dużo podatków, więcej niż poddani byli w stanie zapłacić, uciekli oni do lasu. Szeryf, mając mniej pieniędzy, ciągle te podatki podnosił i tak w kółko, aż większość mieszkańców uciekła do lasów Sherwood.
Ta anegdota ciągle obowiązuje – jeżeli państwo obarcza swoich przedsiębiorców zbyt dużymi kosztami funkcjonowania, nie mają oni wyjścia i aby żyć, muszą przechodzić do szarej strefy. Z drugiej strony państwo coraz bardziej podnosi podatki i buduje systemy represji podatkowych, jak kontrole z US czy obecnie wprowadzone kasy fiskalne. To przeklęte błędne koło. Jestem pewien, że ludzie chcą pracować uczciwie i uczciwie płacić podatki, ale... z pustego i Salomon nie naleje.
Tu po raz kolejny przywołam sytuacje SKP. Dlaczego ta grupa przedsiębiorców płaci 1% podatku VAT więcej za wykonywane usługi niż wszystkie inne branże? Zresztą nie tylko podatki są problemem. Jest wiele ukrytych (wysokich!) opłat, jakie ponosi przedsiębiorca w swojej działalności – łatwo jest te opłaty przerzucać na barki anonimowych firm, trudniej będzie to robić, jeżeli te firmy będą miały skuteczną reprezentację swojego środowiska.
- Edukacja kierowców, warsztatów – wszelkie działania edukujące kierowców w kierunku zasadności utrzymywania prawidłowego stanu technicznego swojego pojazdu, pomoc w rozeznaniu zależności naprawy polegającej na niskich kosztach naprawy związanej z niską jej jakością.
Czy wie Pan, że 25% kierowców nie wykonuje na czas badań technicznych w SKP?! Takie sytuacje zagrażają nam wszystkim, np. z ostatniego raportu NIK wynika, że do 10% wypadków drogowych dochodzi z przyczyn technicznych pojazdów. Jeżeli weźmie Pan pod uwagę, że szacowany roczny koszt wypadków drogowych jest na poziomie 18 mld zł, to te 10% stanowi niezłą kwotę do zaoszczędzenia, nie wspominając o uniknięciu ludzkich tragedii i kosztach ekologicznych, jakie kreuje transport jako taki.
Dalej mamy wszelkie działania edukujące serwisy (warsztaty) w procedurach obsługi klientów, jak również edukację ekonomiczną w celu prawidłowego szacowania kosztów i kształtowania cen usług. Ten temat jest szczególnie ważny w obliczu nowej ustawy o prawach konsumenta.
- Wizerunek aftermarketu. Działania medialne oraz lobbystyczne w kształtowaniu pozytywnego wizerunku warsztatów niezależnych i przeciwdziałaniu kampanii negatywnej warsztatów niezależnych. To bardzo trudny temat. Niestety, nasze firmy są ofiarami ataków ze strony różnych podmiotów, w których interesie jest dyskredytowanie rynku niezależnego zarówno w zakresie sprzedaży części samochodowych, jak i wykonywanych usług. W ostatnim roku mieliśmy do czynienia ze szczególnie intensywnymi działaniami kampanii negatywnych, godzących w dobre imię naszych firm i całego rynku – chcemy się temu zdecydowanie przeciwstawić zarówno w mediach, a jeżeli trzeba będzie, to o nasz dobry wizerunek będziemy walczyć również na salach sądowych, w pozwach zbiorowych przeciwko autorom takich kampanii.
- Dotacje unijne. Chcemy stworzyć system wspierający małe podmioty w skutecznym pozyskiwaniu wszelkiego wsparcia finansowego z budżetów Unii przeznaczonych na wsparcie i rozwój gospodarczy. Małe firmy często albo nic nie wiedzą o możliwościach, jakie niosą ze sobą dotacje, albo nie są w stanie przebrnąć przez skomplikowane procedury. My im w tym pomożemy.


Organizacja zainteresowana jest przede wszystkim reformą funkcjonowania SKP. Od 2004 roku nie było bowiem poważniejszych regulacji w tym zakresie, szczególnie zapóźnione jest rozporządzenie zmieniające ceny za badania techniczne i sam cennik regulujący badania. Fot. Krzysztof Dulny

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony