Części i regeneracja

ponad rok temu  25.11.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Wtryskiwacze Common Rail Delphi DFI 1.5

W związku z coraz bardziej rygorystycznymi normami emisji spalin coraz większe są również wymagania odnośnie elementów układów wtryskowych CR. Aby spełnić warunki wchodzącej w roku 2009 normy EURO 5, firma Delphi wprowadziła na rynek wtryskiwacze Common Rail DFI 1.5.

Wtryskiwacze DFI 1.5 montowane są w samochodach takich marek, jak: Peugeot, Citroën, Ford, Kia, Hyundai, Volkswagen, Seat, Škoda, Mercedes, Dodge, Chevrolet, Opel i Great Wall. Znajdują się na wyposażeniu silników OM651 stosowanych w Mercedesach klasy B, C, E, CLK, GLK oraz Sprinter. DFI 1.5 razem z silnikami DW10C montowane są w Peugeotach 3008, 308, 407, 5008, 807 i RCZ, Fordach C-Max, Focus, Galaxy, Grand C-Max, Kuga, Mondeo i S-Max, oraz w Citroënach C4, C5, C8, DS4 i DS5 Hybrid. Nowością jest wykorzystanie układu wtryskowego CR Delphi w silnikach Diesla firmy Volkswagen. W trzycylindrowycm silniku o pojemności 1.2 montowane są właśnie wtryskiwacze DFI 1.5 oraz najnowsza pompa wysokiego ciśnienia Delphi DFP6. Silniki te znajdziemy na wyposażeniu takich samochodów, jak: Volkswagen Polo, Škoda Fabia, Praktik, Roomster i Seat Ibiza. Obecnie na drogach znajdują się ponad 3 miliony pojazdów, które wykorzystują wtryskiwacze Common Rail, ich liczba wzrośnie znacząco w przeciągu następnych 5 lat.

Pierwsze zauważalne różnice w konstrukcji najnowszych wtryskiwaczy to ich powiększona długość i średnica zewnętrzna (19 mm). Poprzednie generacje DFI 1 miały średnicę 17 mm. Zmieniony został typ dwustykowego konektora elektrycznego z FCI (równa długość styków) na DCS (różna długość styków) oraz kształt otworów przelewowych. Dla spełnienia wymagań normy EURO 5 wzrosło maksymalne ciśnienie pracy wtryskiwaczy do 2000 barów (poprzednie generacje mogły generować maksymalne ciśnienie w zakresie od 1400 do 1800 barów). Najważniejszą zmianą w konstrukcji wtryskiwacza DFI 1.5 jest zastosowanie zintegrowanego zaworka sterującego i przekładki w jeden zawór – zawór CVA (combined valve adaptor). Rozwiązanie to pozwoliło poprawić prędkość pracy wtryskiwacza. Wtryskiwacze DFI 1.5 korzystają z 20-bitowych kodów kalibracyjnych C3i. Kody zapisane są na plastikowych plakietkach dołączonych do wtryskiwacza. Mogą wykonać od 3 do 5 wtrysków podczas jednego cyklu pracy.

W roku 2012 firma Delphi wprowadziła zestawy do autoryzowanych napraw wtryskiwaczy DFI 1.5. Program naprawy obejmuje wszystkie kluczowe komponenty wtryskiwacza CR. Oferowane elementy zawierają zestaw zaworu sterującego CVA z końcówką wtryskową, nakrętkę wtryskiwacza, pin ustalający, sprężyny zaworka i iglicy oraz podkładki uszczelniające pod wtryskiwacz. Naprawa wtryskiwaczy DFI 1.5 może być wykonywana tylko w autoryzowanych serwisach sieci Delphi Diesel. Każdy z takich serwisów wyposażony jest w odpowiednie narzędzia umożliwiające diagnostykę i naprawę wtryskiwaczy zgodnie z technologią Delphi. Pozwala to na zachowanie właściwych parametrów pracy naprawianego wtryskiwacza.

Wszystkie wtryskiwacze CR Delphi po naprawie wymagają wygenerowania nowych kodów kalibracyjnych C2i (16-bitowe) lub C3i (20-bitowe). Wtryskiwacze DFI 1.5 posiadają kody C3i. Generownie kodów wtryskiwaczy CR wykonuje się na stołach probierczych AVM2-PC lub CRi-PC firmy Hartridge, wyposażonych w autoryzowane oprogramowanie Iris firmy Delphi. Tak naprawione podzespoły zapewniają użytkownikowi długą i bezproblemową eksploatację samochodu.

Wojciech Małek
Źródło: www.delphi.com, www.hartridge.com

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony