Zapomnij o wybieraniu płynu do chłodnicy po jego kolorze, bo to nie on jest istotny, ale jakość i typ płynu. Jeśli chcesz, żeby podzespoły w pojeździe służyły długie lata, wybieraj ten, który będzie spełniał normy określone przez producenta pojazdu. Eksperci Thermotec doradzają, dlaczego to nie kolor gra główną rolę przy doborze płynu chłodniczego.
Dobierając płyn chłodniczy po jego kolorze, popełnia się jeden z karygodnych błędów, których należy się wystrzegać, bo sam kolor płynu jest efektem uzupełnienia jego składu odpowiednim barwnikiem i pełni głównie funkcje pomocnicze. Barwnik ma za zadanie ułatwienie zlokalizowania wycieku w układzie chłodzenia, nie pełni żadnych dodatkowych funkcji, dobór płynu tylko i wyłącznie po kolorze jest więc swego rodzaju loterią – albo dobierze się właściwy, albo nie.
Płyn chłodniczy pełni kilka funkcji, m.in.:
- chłodzi silnik – płyn chłodniczy absorbuje ciepło generowane przez pracujący silnik, a następnie przekazuje je do chłodnicy, gdzie jest schładzany. Pomaga to utrzymać silnik w odpowiedniej temperaturze, zapobiegając jego przegrzaniu;
- chroni przed zamarzaniem – płyn chłodniczy ma znacznie niższą temperaturę zamarzania niż woda. Chroni to silnik przed uszkodzeniami, które mogłyby powstać zimą wskutek zamarznięcia wody w systemie chłodzenia;
- chroni przed korozją – płyn chłodniczy zawiera dodatki antykorozyjne, które chronią metalowe elementy układu chłodzenia (chłodnicę, pompy wodne, przewody) przed rdzewieniem i osadzaniem się kamienia;
- chroni przed kawitacją – zjawisko kawitacji, czyli powstawania pęcherzyków powietrza w płynie, może prowadzić do erozji metalowych części silnika;
- smaruje elementy układu chłodzenia – płyn chłodniczy działa również jako środek smarny dla pomp wodnych i innych ruchomych części układu chłodzenia, co zmniejsza ich zużycie i wydłuża ich żywotność.
- stabilizuje temperaturę pracy – pomaga utrzymać stałą temperaturę pracy silnika, niezależnie od warunków zewnętrznych, zarówno w wysokich, jak i niskich temperaturach.
Jak wybrać właściwy płyn chłodniczy Thermotec?
Przy wyborze płynu chłodniczego Thermotec należy przede wszystkim kierować się wymaganiami stawianymi przez producenta pojazdu, które można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu. Każdy producent może wskazywać specyficzne typy płynów chłodniczych, które są zgodne z materiałami i konstrukcją układu chłodzenia. Warto przy tym sięgać po sprawdzone produkty renomowanych marek, takich jak Thermotec i pamiętać, że różne samochody mogą wymagać płynów o odmiennych właściwościach, zwłaszcza jeśli chodzi o ochronę przed korozją lub skład chemiczny.
Kiedy wymieniać płyn chłodniczy Thermotec?
Przede wszystkim stosując się ściśle do zaleceń producenta pojazdu, zwykle podawany interwał wymiany to zakres od 2 do 5 lat lub co 40 000-100 000 kilometrów, w zależności od typu płynu oraz modelu samochodu. Pamiętać należy jednak, że nawet jeśli interwał wymiany jeszcze nie nadszedł, warto regularnie sprawdzać stan płynu, który powinien być czysty i mieć odpowiednią barwę. Jeżeli płyn ma ciemny, brązowy kolor lub widoczne są w nim zanieczyszczenia, oznacza to, że dodatki antykorozyjne uległy degradacji i należy go wymienić.
Nad wymianą płynu chłodniczego warto zastanowić się również, gdy silnik zaczyna się przegrzewać, co może być oznaką utracenia przez płyn swoich właściwości, może być również spowodowane zbyt niskim poziomem samego płynu. Koniecznie należy wymienić płyn również w sytuacji, w której zauważy się jego wyciek. Ponadto trzeba wówczas zadbać o naprawę układu i jego uszczelnienie, aby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości.
Sprawdź pełną ofertę Thermotec w Inter Cars e-Catalog
Komentarze (0)