Łukasz Bazarewicz, Grupa Martom
Dawniej, z racji niewielkiego wyboru, zakup nowych opon samochodowych był prostszy. Dziś sprawa się nieco komplikuje, bowiem obok rozmiaru, rodzaju oraz marki ogumienia wziąć pod uwagę musimy także typ bieżnika. Dlatego każdy mechanik, czy to ten pracujący w serwisie ogumienia, czy w zwykłym warsztacie samochodowym, powinien wiedzieć, czym różnią się od siebie opony symetryczne, kierunkowe i asymetryczne. I tą wiedzą trzeba się dzielić także z klientami w swoim serwisie!
Wbrew pozorom parametry wybranego przez nas ogumienia mają duże znaczenie dla naszego bezpieczeństwa na drodze. Bieżnik bowiem w dużej mierze decyduje o szybkości odprowadzania wody, śniegu czy błota z opony, co bezpośrednio wpływa m.in. na długość drogi hamowania.
W tym miejscu warto uświadomić sobie pewien fakt – droższa, markowa opona nie w każdych warunkach będzie lepsza od swojego budżetowego odpowiednika. W pierwszej kolejności powinno się zwracać więc uwagę nie na logo producenta, a na typ zastosowanej konstrukcji. To, na co zdecyduje się właściciel pojazdu, w głównej mierze powinno zależeć od posiadanego przez niego auta oraz od stylu podróżowania.
Symetryczne – małe pojazdy w ruchu miejskim
- Pierwszą grupę stanowią standardowe opony symetryczne. Produkty te charakteryzują się prostą budową, a ich bieżnik po obu stronach przyjmuje dokładnie taki sam kształt – wyjaśnia Grzegorz Król, kierownik serwisu w należącym do Grupy Martom Centrum Motoryzacyjnym Martom.
Z uwagi na swoją budowę, ogumienie to może być zakładane w dowolny sposób – kierunek toczenia czy strona nie mają w tym wypadku żadnego znaczenia. Kolejnym atutem jest najczęściej dużo niższa, w porównaniu do bardziej skomplikowanych modeli, cena.
Z tego powodu opony symetryczne najczęściej wybierają posiadacze mniejszych samochodów, użytkowanych głównie w ruchu miejskim, gdzie trudno mówić o osiąganiu wysokich prędkości. Ich podstawową wadę stanowi z kolei słabe odprowadzanie wody, istotnie wpływające na długość drogi hamowania.
Kierunkowe – lepsze odprowadzanie wody
Z problemem tym znacznie lepiej radzi sobie ogumienie kierunkowe. W tym wypadku mamy do czynienia z nieco bardziej zaawansowaną budową, z tzw. jodełką, czyli bieżnikiem w kształcie litery V.
- Opony tego typu powstały z myślą o trudnych warunkach atmosferycznych i dedykowane są do aut klasy średniej i wyższej. Ich konstrukcja zapewnia szybkie oczyszczanie nacięć, co w znaczący sposób wpływa na pewność prowadzenia pojazdu np. podczas deszczu – dodaje przedstawiciel Grupy Martom.
Elementem charakterystycznym tej grupy produktowej jest wyraźnie zaznaczona strzałka kierunkowa, która określa sposób zakładania ogumienia.
- Przy zmianie kół warto więc zwrócić na to uwagę – w przeciwnym razie narażamy się nie tylko na gorsze właściwości jezdne, ale także na dużo większy hałas wewnątrz pojazdu – zauważa Grzegorz Król.
Asymetryczne – pewność na zakrętach
Ostatnią grupę stanowią zaś opony asymetryczne, z charakterystycznymi oznaczeniami: inside i outside, określającymi stronę wewnętrzną i zewnętrzną. Z uwagi na specyficzną konstrukcję także tu nie ma mowy o dowolności przy montażu kół.
- Kierunek toczenia wyznaczany jest przez kształt bieżnika, który składa się z dwóch wyraźnie widocznych elementów: strefy odpowiadającej za jazdę na wprost oraz strefy decydującej o przyczepności na zakrętach – mówi ekspert Martomu.
W praktyce taka budowa sprawia, że przy skręcie, gdy zaczynają działać siły odśrodkowe, zewnętrzna, specjalnie wzmocniona część opony mocniej przylega do powierzchni drogi, podczas gdy głęboko nacięte rowki strony wewnętrznej wpływają na szybsze odprowadzanie wody.
Z uwagi na swoje właściwości produkty tego typu znajdują zastosowanie zwłaszcza przy stosunkowo wysokich prędkościach poruszania się, dedykowane są więc do pojazdów z najwyższego segmentu, użytkowanych w dużej mierze także poza obszarami zabudowanymi.
Grupa Martom
Ogólnopolska Grupa Martom powstała we wrześniu 2012 roku z połączenia pasji do motoryzacji i jakości. Jej fundamentem są doświadczenia działającej od ponad 20 lat na lokalnym rynku, sukcesywnie rozwijanej firmy Martom.
Obecnie w skład Grupy Martom wchodzą:
- Dywizja Centrów Motoryzacyjnych Martom
- Dywizja Sprzedaży Internetowej AlejaOpon.pl
- Dywizja sprzedaży hurtowej Sellimo.pl
- Dywizja obsługi flotowej Flotimo.pl
Oferta Grupy Martom ma charakter kompleksowy, a jej zadaniem jest zapewnienie maksymalnych korzyści poprzez zaspokojenie wielu różnorodnych potrzeb z zakresu motoryzacji. Niezależnie jednak od zakresu działań na pierwszym miejscu zawsze stoi bezpieczeństwo i wygoda klienta.
Komentarze (0)