Wyposażenie warsztatu

ponad rok temu  11.07.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Wybór podnośnika

Inwestycje w wyposażenie warsztatu to chleb codzienny każdego właściciela firmy. Często są to rzeczy małe, tanie, ale raz na jakiś czas trzeba zainwestować więcej środków, np. w podnośniki.

Warsztaty bardzo często się rozbudowują, dokładając kolejne stanowiska, ale również wymieniają stare, wysłużone podnośniki na nowe modele, które spełnią ich zmieniające się oczekiwania. Właśnie te oczekiwania to podstawowe kryterium wyboru nowego podnośnika – do czego ten podnośnik będzie służyć, jakie prace przewidziane są na tym stanowisku, a jakie możemy wykonać na innych? To są podstawowe pytania, jakie zadać należy przed wyborem podnośnika. Bardzo ważnym, dodatkowym elementem decydującym o wyborze, jest ilość miejsca przeznaczona na podnośnik. W kalkulacji należy zatem uwzględnić strefy bezpieczeństwa znajdujące się wokół podnośnika. Muszą one gwarantować bezpieczną pracę, jak również umożliwić przyjęcie podnośnika do użycia przez Urząd Dozoru Technicznego. W poniższym artykule chcemy przybliżyć najpopularniejsze grupy podnośników oraz ich przeznaczenie.

Podnośniki dwukolumnowe
Są one najczęściej spotykane wśród wszystkich typów warsztatów, począwszy od typowo mechanicznych serwisów, po wulkanizacyjne. Ich popularność wynika głównie z uniwersalności, przystępnej ceny oraz szerokiej gamy różnych wersji udźwigu, budowy itp. Można na nich wykonać wiele usług oferowanych przez warsztaty – wymienić olej, hamulce lub opony, naprawić układ wydechowy, zawieszenie, silnik i skrzynię biegów. W gamie podnośników dwukolumnowych znajdziemy bardzo różne rodzaje z wieloma zastosowaniami. Jeden z podziałów to typy obsługiwanych pojazdów, tj. auta osobowe lub dostawcze.
Inne kryterium podziału to typ budowy: z przejazdem/progiem pomiędzy kolumnami lub bez przejazdu, z łączeniem górnym. W przypadku zakupu podnośnika z przeznaczeniem do obsługi pojazdów dostawczych należy zwrócić uwagę na tonaż, długość ramion oraz czy w standardzie znajdują się przedłużki ułatwiające podparcie pojazdu w odpowiednim miejscu.
Jak widać, różnorodność podnośników oraz ich uniwersalność powodują, że praktycznie każdy może znaleźć coś dedykowanego dla siebie. Mimo tych wielu zalet podnośnik ten ma również swoje ograniczenia związane przede wszystkim z ilością miejsca, które należy dla niego przygotować w serwisie. Kolumny rozstawione są bardzo szeroko, aby umożliwić wjazd różnym typom pojazdów. Szerokość podnośnika wraz z kolumnami to przeważnie ok. 3,3 m. Do tego należy doliczyć strefę bezpieczeństwa, co daje nam całkowitą szerokość ok. 4,7 m. W dzisiejszych czasach, gdzie miejsca w warsztacie jest w większości wypadków za mało, to podnośnik dwukolumnowy może nie być idealnym rozwiązaniem. Przykładem podnośnika dwukolumnowego łączonego górą, bez przejazdu, jest Invento EL246TL, który oferuje udźwig 4600 kg.


Podnośniki nożycowe, podprogowe, wysokiego unoszenia
Ten typ podnośników zyskuje coraz większą grupę zwolenników przede wszystkim z racji swych niewielkich rozmiarów oraz szerokiej gamy zastosowań. Dedykowane są one tylko do pojazdów osobowych, jednakże szerokość samego podnośnika wynosi ok. 2 metrów. Zdecydowanie ułatwia to ustawienie go w serwisie i oszczędza niezbędną przestrzeń warsztatową. Ten typ podnośników występuje również w wersji do zabudowy, gdzie podnośnik po złożeniu zrównuje się z posadzką. Takie rozwiązanie umożliwia lepsze wykorzystanie powierzchni warsztatu szczególnie, gdy nie używamy podnośnika, a potrzebujemy wolnego miejsca na stanowisku. Przykładem podnośnika chowanego w posadzkę jest Invento SL230I, który ma udźwig 3000 kg oraz możliwość regulacji długości platform aż do 2 m.

Podnośniki nożycowe, podprogowe, niskiego unoszenia
To podnośniki unoszące pojazdy osobowe na wysokość ok. 1 m. Dedykowane są głównie do warsztatów ogumienia, ułatwiając wymianę kół czy opon. Wspomniana wysokość unoszenia kwalifikuje je również do innych czynności, tj. wymiany klocków, tarcz hamulcowych oraz olejów. Bardzo często ten typ podnośnika z racji swej konstrukcji nie wymaga mocowania do podłoża oraz ma możliwość transportowania go po warsztacie. Możliwość tę ułatwia specjalny zestaw mobilny z kółkami, dzięki któremu w stosunkowo łatwy sposób można przesunąć ten podnośnik. Ta funkcjonalność często wykorzystywana jest wiosną i latem, kiedy podnośnik wywożony jest przed warsztat, zwiększając przestrzeń roboczą. Bardzo ciekawym przykładem podnośnika mobilnego jest Invento SL130 o udźwigu 3000 kg.

Podnośniki nożycowe, diagnostyczne
Podnośniki tego typu dedykowane są na stanowiska pomiaru i regulacji geometrii. Z każdym sezonem podnośniki nożycowe, diagnostyczne znajdują coraz szersze grono odbiorców. Wiele warsztatów, chcąc prowadzić usługę geometrii, wybiera to rozwiązanie, nie decydując się na wykorzystanie kanału lub jego budowę. Za podnośnikiem nożycowym przemawiają takie czynniki, jak wygoda obsługi czy uniwersalność przy pomiarze i regulacji geometrii zawieszenia.
Bardzo ważnym elementem przemawiającym za tego typu podnośnikiem są jego gabaryty. Szerokość całej konstrukcji to zaledwie ok. 2,2 m, dzięki czemu nie wymaga on sporej ilości miejsca. Bardzo często w takich urządzeniach znajdują się podnośniki podprogowe, które zwiększają funkcjonalność zastosowań. Podnośniki te mogą obsługiwać pojazdy osobowe oraz dostawcze, jednakże przy wyborze podnośnika pod tym kątem należy zwrócić uwagę nie tylko na tonaż, ale i długość platform. Bardzo duży rozstaw osi w niektórych pojazdach dostawczych będzie miał kluczowe znaczenie przy wyborze podnośnika. Dodatkową opcją, coraz częściej domawianą, są tzw. szarpaki. Pozwalają na diagnozowanie stanu zawieszenia przed wykonaniem pomiaru geometrii. W ofercie Invento znaleźć można gamę trzech modeli o różnym udźwigu i długości oraz wersję z szarpakami.

Podnośniki czterokolumnowe
Ten typ wybierany jest głównie przez warsztaty mechaniczne, a używany najczęściej do napraw podwozia. Czterokolumnowe podnośniki, z racji niższej ceny niż modele nożycowe, cieszą się popularnością jako typ do obsługi geometrii. Stabilność oraz prostota konstrukcyjna to główne ich zalety. Główny mankament tego rozwiązania to bardzo duże gabaryty podnośnika, przez co ilość miejsca wymagana w warsztacie jest o wiele większa niż podnośnika nożycowego. Nie każdy ma taką możliwość i jest to główny powód, dla którego warsztaty decydują się na inne rozwiązania. Podnośniki czterokolumnowe można znaleźć w ofercie firmy Mondolfo Ferro. Charakteryzują się bardzo dobrą jakością do oferowanej ceny.

Podnośnik stał się podstawowym urządzeniem w każdym typie serwisu. Serwisy ogumienia rozwinęły się w FastFity, z kolei mechaniczne wykonują również wymianę ogumienia. Te zmiany i różnorodność oferowanych usług pociągają za sobą zakup odpowiednich narzędzi, tj. podnośników.
Mamy nadzieję, że powyższy artykuł przybliżył Państwu zagadnienia dotyczące wyboru podnośnika w odniesieniu do oczekiwań właściciela oraz możliwości przestrzennych warsztatu.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony