Części i regeneracja

ponad rok temu  12.09.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Wycieraczki Denso. Jak są opracowywane  i testowane?

Aby spełnić surowe standardy jakości, wycieraczki Denso – zarówno przeznaczone na pierwszy montaż, jak i te dostępne w sprzedaży na europejskim rynku wtórnym – przechodzą liczne kontrole i szereg wymagających testów, zanim zostaną dodane do programu. Testy te są przeprowadzane w specjalnym obiekcie firmy w Japonii.

Ocena konstrukcji
Ocena konstrukcji wycieraczki jest w zasadzie kontrolą wizualną, która ma na celu określenie liczby punktów mocowania/docisku, a tym samym uzyskanie równomiernego rozłożenia nacisku na przednią szybę, co zapewnia dokładne wycieranie. Określana jest zarówno liczba punktów mocowania/docisku, jak i odstępy pomiędzy nimi, a także rodzaj adaptera, który należy zastosować, na przykład adapter typu multi-clip lub OE. Dodatkowo sprawdza się opór, jaki stawia guma podczas próby ściągnięcia z ramienia, co jest ważnym testem bezpieczeństwa, ponieważ guma nie może zsunąć się z pióra wycieraczki w żadnych okolicznościach.

Montaż i demontaż
Kolejne testy to montaż i demontaż pióra na ramieniu wycieraczki. Ocenia się łatwość wykonania każdej z tych operacji – oczywiście nie powinny one stanowić żadnego problemu dla użytkownika końcowego.

Kontrola dopasowania
Po zamontowaniu piór wycieraczek na ramionach oceniana jest nie tylko wielkość wycieranej powierzchni, ale także geometria wycieraczek. Bardzo ważne jest, aby pióra wycieraczek nie stykały się z ramionami, ponieważ taki kontakt powoduje nieregularny rozkład nacisku i słabe wycieranie przedniej szyby, a także nieprzyjemny hałas.

Wstępne testy wydajności
Podczas testów wydajności oceniane są następujące aspekty działania wycieraczek:

  • Wydajność. Wycieraczki są montowane na specjalnie zaprojektowanym stanowisku testowym, gdzie symulowane są rzeczywiste warunki pracy – szybkie i wolne wycieranie, różne natężenie spryskiwania wodą itp. Dzięki testom można dokładnie ocenić, jak działają wycieraczki w różnych warunkach atmosferycznych. Aby spełnić rygorystyczne normy Denso, wycieraczki pracują przez 100 000 cykli wycierania, następnie muszą uzyskać minimum 3 punkty w pięciostopniowej skali.
  • Hałas. Bardzo ważnym aspektem jest poziom hałasu, jaki generują wycieraczki podczas pracy. Musi się on mieścić w dopuszczalnym zakresie tolerancji.
  • Drgania. Ocenia się, czy wycieraczka płynnie przesuwa się po przedniej szybie, bez podskakiwania. Aby uniknąć tego problemu i zminimalizować nieprzyjemny hałas, dokładnie przycina się krawędzie gumy oraz nakłada na nią powłokę o niskim współczynniku tarcia.
  • Ruch na boki. Mierzy się zakres ruchu wycieraczki – musi on mieścić się w ustalonych przez firmę kryteriach.
  • Moment obrotowy zacisku. W celu uzyskania dokładnego wycierania przedniej szyby ocenia się moment obrotowy zacisku, który musi spełniać ustalone przez firmę wymogi.

Test wytrzymałości
Test wytrzymałości pozwala sprawdzić wydajność piór wycieraczek po 100 000 cykli wycierania, co odpowiada 2 latom typowego użytkowania. Test jest przeprowadzany na specjalnie zaprojektowanym stanowisku, które składa się z przedniej szyby, mechanizmu ramienia wycieraczki i urządzenia do symulacji deszczu. Pozwala on monitorować wydajność wycieraczek. Wycieraczki Denso muszą gwarantować dobre wycieranie i spełniać surowe standardy firmy nawet po 100 000 cykli wycierania.

Odporność na czynniki środowiskowe
To kolejna bardzo ważna część procedury testowej Denso, podczas której sprawdzana jest:

  • Odporność na korozję. W teście wykorzystywane jest specjalne wyposażenie, zwane cyklicznym testerem korozji lub CCT. Na przednią szybę napryskiwana jest słona woda o określonej temperaturze, którą wycieraczki stale wycierają. Oceniany jest czas wycierania, a temperaturę wody stopniowo podnosi się aż do 70°C. Proces ten powtarza się określoną liczbę razy, aby ocenić odporność wycieraczki na korozję.
  • Odporność na warunki atmosferyczne. Podczas testu SWOM symuluje się słoneczną pogodę i ocenia wpływ słońca zarówno na gumę, jak i ramę wycieraczki. Test trwa 200 godzin, co w stosunkowo krótkim czasie pozwala zasymulować lata zużycia. Po jego przeprowadzeniu na wycieraczkach nie mogą wystąpić żadne poważne, widoczne oznaki przebarwień lub kredowania.

Testowanie na pojeździe
Po przeprowadzeniu wszystkich tych ocen wycieraczki zostają zamontowane w pojazdach testowych, a następnie są używane przez dłuższy czas. Testy te przeprowadza się w kilku różnych regionach Europy, aby sprawdzić działanie wycieraczek w wielu warunkach pogodowych, takich jak wysokie temperatury na południu Europy i ekstremalnie niskie temperatury, jakich doświadcza się w Europie Wschodniej.
Ta dodatkowa faza testów dostarcza Denso informacji zwrotnych od rzeczywistych użytkowników, które pozwalają ocenić, jak sprawują się wycieraczki w różnych warunkach i w dłuższym okresie. Testerzy wypełniają specjalny kwestionariusz, który pozwala im przekazać informacje na temat rzeczywistej wydajności wycieraczek, z uwzględnieniem wszystkich aspektów ich pracy, takich jak: hałas, drganie, skuteczność wycierania, obszary niewycierane itp.

Podsumowanie
Liczne i zróżnicowane testy, przeprowadzane zgodnie z określonymi zasadami i w ściśle określonych warunkach, pozwalają zapewnić, że projektowane i produkowane przez Denso wycieraczki spełniają rygorystyczne standardy wydajności i charakteryzują się najwyższą jakością. W rezultacie wybierane są jako oryginalne wyposażenie przez wielu producentów pojazdów, takich jak na przykład Ferrari.
Ta najwyższa jakość jest dostępna również dla klientów rynku wtórnego – więcej informacji o wycieraczkach Denso można znaleźć w e-katalogu firmy na stronie www.denso-am.eu/pl, w katalogu TecDoc lub u przedstawiciela Denso.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony