Części i regeneracja

Klimatyzacja

Części eksploatacyjne

6 miesięcy temu  12.03.2018, ~ Administrator   

Wymiana filtra-osuszacza? Zapominają kierowcy i mechanicy
Strona 1 z 2

W Polsce, gdzie trzy na cztery samochody są wyposażone w klimatyzację, kierowcy nauczyli się już regularnie odwiedzać warsztaty w celu dokonania jej przeglądu. Jednak potrzeba wymiany filtra-osuszacza umyka i kierowcom, i mechanikom.

W większości samochodów osuszacz występuje w postaci małego aluminiowego zbiorniczka umieszczonego na przewodach klimatyzacji pomiędzy skraplaczem a parownikiem. W niektórych modelach samochodów stosuje się także osuszacze zintegrowane ze skraplaczem, w postaci plastikowego wkładu bądź woreczka.

Podstawowe funkcje filtra osuszacza ująć można w kilku punktach:

  • Stanowi rodzaj zbiornika na czynnik chłodniczy – utrzymując rezerwę płynu, zapewnia jego niezakłócony dopływ do parownika.

  • Odpowiada za odwadnianie czynnika chłodniczego – wilgoć, która przedostaje się do układu, chociażby podczas montażu sprężarki czy jakiejkolwiek innej mechanicznej ingerencji w system, ma negatywny wpływ na funkcjonowanie klimatyzacji. Dzieje się tak, ponieważ podczas procesu rozprężania czynnika w zaworze rozprężnym, ewentualne cząsteczki wody wydzielają się w postaci kryształków lodu mogących osadzać się wokół iglicy zaworu i blokować przepływ czynnika. Sytuacja taka prowadzi również do zaburzeń w pracy samego parownika. Dodatkowo obecność wody w układzie powoduje korozję wszelkich metalowych elementów układu, co skutkuje dalszym zanieczyszczeniem czynnika i zatkaniem filtra-osuszacza.

  • Zapewnia filtrację cząstek stałych – obecne wewnątrz osuszacza specjalne warstwy filtrujące mają za zadanie zatrzymać wszelkie opiłki, osad, brud i inne zanieczyszczenia, mogące przeniknąć do układu podczas montażu. Brak filtracji prowadziłby do zablokowania zaworu rozprężnego i trwałych uszkodzeń kolejnych podzespołów w obiegu czynnika.

  • Pozwala kontrolować poziom czynnika w układzie – ta funkcja dotyczy jedynie niektórych modeli osuszaczy, wyposażonych w wziernik do kontroli stanu napełnienia układu klimatyzacji.

Niedopuszczenie do powstawania nadmiaru wilgoci w całym układzie klimatyzacji samochodu jest tu kluczowe. Osuszacz, dzięki zawartości żelu krzemionkowego i tlenków glinu, wiąże w sposób chemiczny wilgoć i nie pozwala na dalsze jej krążenie w układzie. W zależności od typu osuszacza, może on zgromadzić od 6 do 12 gramów wody. Ilość ta uzależniona jest także od temperatury w układzie. Im niższa temperatura, tym więcej wilgoci osuszacz może zatrzymać.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 9

  • 2
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 2
    POINFORMOWANY
  • 4
    OBOJĘTNY
  • 1
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony