W temacie filtra oleju raczej nikt nie ma wątpliwości – jest wymieniany zawsze razem z olejem. Ale czy to wszystko? Co z pozostałymi filtrami: paliwa, powietrza, kabinowym... Nie wszystko jest tak proste i jednoznaczne, jak mogłoby się wydawać.
Na przykład zalecana wymiana filtra paliwa powinna nastąpić po przebiegu 15-50 tysięcy kilometrów. To dość duży rozrzut. A zanieczyszczenia paliwa są bardzo groźne, szczególnie dla silników Diesla. Układ common rail podaje paliwo przez kanały grubości ludzkiego włosa pod ciśnieniem sięgającym 3000 atmosfer. Tu nie ma miejsca na kompromis.
Klientów czasem trzeba uświadamiać, do czego zachęcają Adam Klimek i Patryk Mikiciuk z Team Total.
Filtr paliwa
Odpowiedzialny jest za oczyszczenie paliwa przed jego dostarczeniem do wtryskiwaczy. Najczęściej – choć nie wyłącznie – jest to komplet, w skład którego wchodzą sitko i papierowy filtr przewodowy. Filtr przewodowy instaluje się z reguły pomiędzy pompą zasilającą (znajdującą się w baku paliwa) a silnikiem. Charakteryzuje się on stosunkowo dużą trwałością. Dokładność oczyszczania paliwa jest uzależniona od rodzaju zastosowanego medium filtracyjnego. Wymiana filtra powinna następować po przebiegu od 15 do 50 tys. km. Tu również najważniejszymi wytycznymi są zalecenia producenta. Podczas wymiany należy zwrócić uwagę na oznaczenia na filtrze, wskazujące kierunek przepływu paliwa.
– Należy pamiętać też, że zanieczyszczenia paliwa zazwyczaj są groźniejsze dla silników Diesla niż benzynowych. Wynika to z rozwiązań konstrukcyjnych: układ common rail podaje paliwo przez kanały grubości ludzkiego włosa pod ciśnieniem sięgającym 3000 atmosfer – wyjaśnia Adam Klimek z Team Total.
Filtr oleju
Tu sytuacja jest nieco inna – zadaniem filtra oleju jest ochrona silnika przed zanieczyszczeniami powstającymi wewnątrz, w wyniku spalania paliwa i pracy w wysokiej temperaturze. To właśnie dzięki stałej filtracji olej może zachować odpowiednie właściwości przez cały okres pomiędzy wymianami, zapewniając optymalne smarowanie silnika w każdych warunkach eksploatacji samochodu.
– Filtr oleju jest wymieniany zawsze wraz z olejem. Ich regularna wymiana to warunek żywotności silnika – podkreśla Adam Klimek.
Słów kilka o filtrach powietrza i kabinowym
– Większość kierowców ma świadomość, ile litrów paliwa zużywa samochód, aby pokonać 100 km. Ale zapewne nikt nie wie, jak dużo powietrza potrzebuje w tym czasie silnik. Do spalenia 1 litra benzyny potrzebne jest aż... 8500 litrów powietrza – mówi Patryk Mikiciuk z Team Total.
Powietrze to musi być oczyszczone z drobin pyłu – to właśnie zadanie filtra powietrza, bez którego wszystkie te zanieczyszczenia dostałyby się do komór spalania. Większość producentów zaleca, by filtr taki był wymieniany przy każdym przeglądzie, mniej więcej co 15-20 tys. km. Przy wymianie należy pamiętać o sprawdzeniu połączeń obudowy filtra z rurą doprowadzającą powietrze z zewnątrz – musi być szczelne, by powietrze zasysane było wyłącznie drogą prowadzącą przez komorę filtra.
Jeśli natomiast chodzi o filtr kabinowy, jego rola jest wszystkim znana – oczyszcza powietrze dostające się do wnętrza kabiny pojazdu. Sygnałami świadczącymi o konieczności wymiany są zazwyczaj: parowanie szyb, zauważalne obniżenie wydajności układu wentylacji czy nieprzyjemny zapach w kabinie, powodowany przez rozwijające się w filtrze bakterie. Zaleca się, by filtr kabinowy wymieniany był co roku lub co 15 tys. km, najlepiej tuż po zakończeniu zimy, po której fizelina – z której wykonany jest filtr – bywa zawilgocona.
Komentarze (0)