Wymiana zużytych modułów powietrznych jest prosta pod warunkiem dochowania zaleceń producenta
Mercedesa Klasa E o symbolu W211 nie można jeszcze nazwać kultowym, ale na rynku samochodów używanych w Polsce cieszy się bardzo dużą popularnością. Kierowcy cenią wysoki komfort jazdy, za którym kryje się pneumatyczne zawieszenie Bilstein. Wymiana zużytych modułów powietrznych jest prosta pod warunkiem zachowania zaleceń producenta.
Klasa E to jeden z najwyżej pozycjonowanych modeli w gamie Mercedesa. Oficjalnie zadebiutował w 1993 roku, jako rynkowy następca bestsellerowych W123 i W124. Kolejna generacja tego modelu wyróżniała się podwójnym kloszem reflektorów przednich, czym zyskała sobie potoczne określenie „okularnik”. W 2002 roku do sprzedaży weszła trzecia – i ostatnia – generacja oznaczona kodem fabrycznym W211 (sedan) i S211 (kombi). Ich zawieszenie oparto na miechach powietrznych, rozwiązaniu opracowanym przez inżynierów z Mercedesa i Bilstein. To jeden z tych elementów, za które kierowcy chwalą ten model samochodu do dziś.
– W Polsce do dużej popularności „okularników” przyczynili się kierowcy taksówek, co też jest idealnym potwierdzeniem ich niezawodności w użytkowaniu. Z czasem dochodzi do naturalnego zużycia części i podzespołów, ale wymiana modułów powietrznych nie wiąże się z astronomicznymi kosztami w porównaniu do tradycyjnych amortyzatorów – mówi Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w firmie IHR Warszawa, przedstawiciela marki Bilstein w Polsce. – Dla mechanika montaż nowych elementów nie stanowi wyzwania pod warunkiem przestrzegania instrukcji i kolejności pracy. Przekonują się o tym uczestnicy naszych szkoleń technicznych, po ukończeniu których bez wahania poszerzają ofertę usług w swoich warsztatach.
Bilstein dostarcza elementy pneumatycznego zawieszenia zarówno na pierwszy montaż, jak i w niezmienionej formie na aftermarket. Dzięki temu mechanik zyskuje gwarancję idealnego dopasowania części do konkretnego modelu samochodu.
Podczas wymiany należy przestrzegać siedmiu zasad:
1. Moduły powietrzne, podobnie jak w przypadku tradycyjnych amortyzatorów, wymieniamy parami, na tej samej osi.
2. Każdy nowy element należy dokładnie sprawdzić pod kątem ewentualnego uszkodzenia w trakcie transportu; przed montażem trzeba ocenić stan techniczny pozostałych części (przewodów, sprężarki etc.) – w przypadku śladów zużycia należy je wymienić.
3. Podczas procedury wymiany modułów powietrznych należy postępować krok po kroku według załączonej do miecha instrukcji, a w przypadku korzystania z odpowiedniego urządzenia diagnostycznego z podawanych przez nie wskazówek.
4. Bezwzględnie przed opuszczeniem kół samochodu na podłoże należy wstępnie napompować miechy powietrzne.
5. Właściwe i pełne napełnienie miechów powinno nastąpić po ustawieniu kół samochodu na stałym podłożu w uprzednio zmierzonej standardowej pozycji zawieszenia.
6. Po napompowaniu miechów należy sprawdzić i ocenić ich kształt; jakiekolwiek deformacje świadczą o nieprawidłowej wymianie bądź uszkodzeniu elementu.
7. Po wymianie miechów, podobnie jak przy tradycyjnych amortyzatorach, należy ustawić zbieżność kół i geometrię zawieszenia.
Komentarze (0)