W przypadku oleju procedury serwisowe zalecają też wymianę korka spustowego i podkładki, umieszczonych w misce olejowej
Olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów w samochodzie. Wraz z eksploatacją traci swoje właściwości ochronne, dlatego podlega obowiązkowej wymianie po określonym czasie lub przebiegu kilometrów. O czym powinniśmy pamiętać i czym kierować się podczas wyboru serwisu, który podejmie się wymiany oleju w naszym pojeździe?
Olej silnikowy spełnia kilka funkcji. Zmniejsza tarcie pomiędzy ruchomymi elementami silnika, uszczelnia, chłodzi, utrzymuje silnik w czystości i zapobiega wewnętrznej korozji. Rozróżniamy trzy rodzaje olejów silnikowych: syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Te pierwsze są najlepiej dostosowane do wymagań współczesnych jednostek i rekomendowane przez większość producentów aut. Mineralne są z kolei zarezerwowane dla samochodów zabytkowych. Najważniejszym czynnikiem podczas doboru oleju jest jego klasa jakościowa i lepkościowa (kolejność nieprzypadkowa). W związku z tym olej powinien przede wszystkim spełniać aprobatę producenta samochodu, która określa te parametry. Informacje na ten temat i dane, co ile kilometrów lub co jaki czas powinniśmy wymienić olej, znajdziemy najczęściej w instrukcji samochodu, w wersji papierowej lub elektronicznej.
Jeśli nasz silnik pracował dotychczas na oleju 5W30 (syntetyk) i nie sprawiał problemów, to powinien dalej pracować na takim oleju. Niestety, są „fachowcy”, którzy doradzają zmianę na półsyntetyczny lub nawet mineralny ze względu na wiek auta lub dużą liczbę przejechanych kilometrów! Jak wiadomo jest to jeden z popularnych motoryzacyjnych mitów, którego należy się wystrzegać, ale wciąż funkcjonuje on w niektórych warsztatach. Przebieg i wiek samochodu nie mają nic do rzeczy w kontekście doboru oleju, ponieważ zawsze należy stosować się do instrukcji, gdzie znajduje się wykaz wszystkich środków smarnych, zalecanych przez producenta pojazdu.
Wymiana oleju, jeśli mowa o wymianie „interwałowej”, po określonym czasie lub przebiegu kilometrów, powinna uwzględniać wymianę filtra oleju i korka spustowego.
– Zadaniem filtra jest wyłapywanie nieczystości z oleju. Jeśli jest zbyt zanieczyszczony, do gry wkracza wewnętrzny zawór przelewowy, który pozwala ominąć olejowi wkład filtrujący, gdyż lepsze jest smarowanie czymkolwiek niż jego zupełny brak. Niestety sprawia to, że po silniku zaczyna krążyć brudny olej. Zanieczyszczenia w nim powstałe mogą zapchać np. kanaliki olejowe, co zazwyczaj prowadzi do braku smarowania, a w konsekwencji kosztownych awarii – tłumaczy Tomasz Góra, manager ds. klientów kluczowych i sieci serwisowych Elit Polska.
Tego typu czynności serwisowe powinny być realizowane w sposób kompleksowy, to znaczy uwzględniający wymianę wszystkich elementów. Podobnie sprawa wygląda z innymi częściami czy płynami eksploatacyjnymi. Klocków hamulcowych i amortyzatorów również nie wymienia się np. tylko z jednej strony. W przypadku oleju procedury serwisowe zalecają też wymianę korka spustowego i podkładki, umieszczonych w misce olejowej. Nie jest to duży wydatek, a daje nam pewność, że przy następnej takiej czynności mechanik nie zerwie gwintu albo korek nie zacznie przeciekać po wyjeździe samochodu z warsztatu.
Olej można wymienić na dwa sposoby: albo poprzez wyssanie go z miski olejowej albo spuszczając przez wspomniany korek spustowy. Ważne jest także to, co stanie się ze zużytym olejem.
– Jest on traktowany jako odpad niebezpieczny i podlega utylizacji. Profesjonalne warsztaty mają podpisane umowy z firmami, które np. raz w miesiącu przyjeżdżają i zabierają beczki ze starym olejem. Następnie jest on poddawany przetworzeniu, w wyniku czego nadaje się do ponownego wykorzystania w innej formie, lub utylizowany. Dzięki temu mamy pewność, że środek smarny składowany jest w bezpiecznych warunkach, a my nie przyczyniamy się do zanieczyszczania środowiska naturalnego. W warsztatach partnerskich Elit przykładamy do tej kwestii szczególną wagę – dodaje Tomasz Góra z Elit Polska.
Oprócz narzędzi profesjonalny serwis odznacza się oczywiście aktualną wiedzą. Kompetentny mechanik zawsze zaleca olej dostosowany do wymogów producenta samochodu, co pozwoli na skuteczne smarowanie, chłodzenie i zabezpieczenie silnika przed nadmiernym zużyciem.
Komentarze (3)