Części i regeneracja

ponad rok temu  14.09.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Wymiana paska rozrządu – Fiat Doblo 1,6 MultiJet 90 2011-2015

rys. 1

Autodata – światowy lider informacji technicznych dla wtórnego rynku motoryzacyjnego – tworzy i dostarcza produkty, które znajdują zastosowanie w warsztatach samochodowych podczas napraw i serwisowania pojazdów. Flagowym produktem jest baza danych online, obejmująca 29 000 modeli z całego świata od 80 producentów, a dzięki której prace prowadzone w warsztacie opierają się na solidnej wiedzy i wiarygodnej informacji technicznej.

Czynności opisane w poniższych instrukcjach mogą wymagać użycia narzędzi i sprzętu uznawanych za „standardowy sprzęt warsztatowy”, takich jak: podnośniki pojazdów, żurawie do wyciągania silników, podnośniki do skrzyń biegów i belki do podwieszania silnika. Personel wykonujący poniższe czynności musi być w pełni wykwalifikowany do obsługi sprzętu i musi przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Częstotliwość wymiany
a) pasek/paski napędowe dodatkowych podzespołów:
- co 140 000 km lub 48 miesięcy,
- co 140 000 km lub 60 miesięcy;

b) pasek zębaty:
- co 140 000 km lub 48 miesięcy,
- co 140 000 km lub 60 miesięcy.
Narzędzia specjalne
- Przyrząd regulacyjny wału korbowego – nr 2 000 003 000.
- Przyrząd blokujący koła zamachowego – nr 1 860 898 000.
- Uchwyt – nr 1 870 815 000.
- Trzpienie uchwytu – nr 1 870 836 000.
- Przyrząd blokujący wałka rozrządu zaworów ssących – nr 1 870 896 900.

Przed rozpoczęciem prac:
- Rozłączyć przewód masy akumulatora.
- NIE obracać wałem korbowym ani wałkiem rozrządu po zdjęciu paska zębatego.
- Wykręcić świece żarowe, aby silnik łatwiej się obracał.
- Obrócić wałem silnika (jeżeli nie zaznaczono inaczej) w normalnym kierunku obrotów.
- Obracać TYLKO kołem wału korbowego, a nie żadnym innym kołem zębatym.
- Zwrócić uwagę na wszystkie momenty dokręcania.

Zdejmowanie
- Podnieść i podeprzeć przód samochodu.
- Wymontować następujące elementy:
- prawe przednie koło,
- dolną osłonę silnika,
- wewnętrzny błotnik z przodu, z prawej strony,
- górną osłonę silnika,
- pasek napędowy dodatkowych podzespołów,
- osłonę koła zamachowego.

- Założyć przyrząd blokujący koła zamachowego 1 (rys. 1). Przyrząd nr 1 860 898 000.
- Wymontować następujące elementy:
- śruby koła pasowego wału korbowego 2 (rys. 2),
- koło pasowe wału korbowego 3 (rys. 2),
- rolkę napinającą paska napędowego dodatkowych podzespołów,
- rolkę prowadzącą paska napędowego dodatkowych podzespołów,
- miernik masy przepływu powietrza,
- obudowę i węże filtra powietrza,
- przyrząd blokujący koła zamachowego 1 (rys. 1).

- Podeprzeć silnik.
- Wymontować następujące elementy:
- prawą poduszkę silnika,
- osłonę paska zębatego 4 (rys. 3),
- wspornik prawej poduszki silnika.

- Rozłączyć złącze wielostykowe czujnika ciśnienia listwy paliwowej.
- Zdjąć korek zaślepiający z głowicy cylindrów dla przyrządu blokującego wałka rozrządu zaworów ssących 5 (rys. 4).
- Zamontować przyrząd blokujący wałka rozrządu zaworów ssących 6 (rys. 4). Przyrząd nr 1 870 896 900.
- Obracać wałem korbowym w normalnym kierunku obrotów, aż przyrząd blokujący zostanie słyszalnie zablokowany 6 (rys. 4).
- Wykręcić śrubę z przedniej osłony obudowy korbowodu. Wkręcić trzpień przyrządu regulacyjnego wału korbowego 7 (rys. 5) Przyrząd nr 2 000 003 000.
- Nałożyć prowizorycznie przyrząd regulacyjny na koło wału korbowego 8 (rys. 5). Trzpień w kole wału korbowego musi być prawidłowo ułożony w przyrządzie. Zabezpieczyć śrubą 9 (rys. 5).
- Wyjąć przyrząd regulacyjny wału korbowego 8 (rys. 5).
- Poluzować śrubę koła napinającego 10 (rys. 6).
- Odsunąć koło napinające od paska. Lekko dokręcić śrubę.
- Zdjąć pasek zębaty.

Zakładanie
- Przytrzymać koło rozrządu. Zastosować przyrząd nr 1 870 815 000/1 870 836 000.
- Poluzować śrubę koła rozrządu 11 (rys. 7).
- Koło rozrządu musi się swobodnie obracać bez przechylania się.
- Sprawdzić, czy przyrząd blokujący wałka rozrządu zaworów ssących został prawidłowo zamontowany 6 (rys. 4).
- Sprawdzić, czy można prawidłowo zamontować przyrząd regulacyjny wału korbowego 8 (rys. 5).
- Założyć pasek zębaty w prawą stronę, rozpoczynając od koła wału korbowego. Zwrócić uwagę, aby podczas zakładania odcinek roboczy paska był naprężony pomiędzy kołami zębatymi.
- Znaki na pasku zębatym muszą się pokrywać 12 (rys. 7, 8).
- Zamontować przyrząd regulacyjny wału korbowego 8 (rys. 5). Trzpień w kole wału korbowego musi być prawidłowo ułożony w przyrządzie. Zabezpieczyć śrubą 9 (rys. 5).
- Poluzować śrubę koła napinającego 10 (rys. 6).
- Odchylić uchwyt koła napinającego w punkcie 13 (rys. 6), aż wskazówka 14 (rys. 6) znajdzie się w położeniu pokazanym na rysunku.
- Dokręcić śrubę koła napinającego 10 (rys. 6). Moment dokręcania: 23-28 Nm.
- Przytrzymać koło rozrządu. Zastosować przyrząd nr 1 870 815 000/1 870 836 000.
- Dokręcić śrubę koła rozrządu 11 (rys. 7). Moment dokręcania: 28-31 Nm + 40°.
- Wymontować następujące elementy:
- przyrząd regulacyjny wału korbowego 8 (rys. 5),
- przyrząd blokujący wałka rozrządu zaworów ssących 6 (rys. 4).

- Obrócić wał korbowy o dwa obroty w prawo, w położenie nastawiania.
- Poluzować śrubę koła napinającego 10 (rys. 6).
- Odchylić uchwyt koła napinającego w punkcie 13 (rys. 6), aż wskazówka 14 (rys. 6) i znak 15 (rys. 6) pokryją się.
- Dokręcić śrubę koła napinającego 10 (rys. 6). Moment dokręcania: 23-28 Nm.
- Obrócić wał korbowy o dwa obroty w prawo w położenie nastawiania.
- Sprawdzić, czy można prawidłowo zamontować przyrząd blokujący wałka rozrządu zaworów ssących 6 (rys. 4)
- Sprawdzić, czy można prawidłowo zamontować przyrząd regulacyjny wału korbowego 8 (rys. 5). Jeżeli tak nie jest, powtórzyć napinanie.
- Wymontować następujące elementy:
- przyrząd blokujący wałka rozrządu zaworów ssących 6 (rys. 4),
- przyrząd regulacyjny wału korbowego 8 (rys. 5).

- Wkręcić śrubę w przednią osłonę obudowy korbowodu. Zastosować nową śrubę.
- Zamontować elementy w kolejności odwrotnej niż przy demontażu.
- Założyć przyrząd blokujący koła zamachowego 1 (rys. 1).
- Dokręcić śruby koła pasowego wału korbowego 2 (rys. 2). Moment dokręcania: 27-33 Nm.
- Wyjąć przyrząd blokujący koła zamachowego 1 (rys. 1).
Ustawienia faz rozrządu
- Czynności wymagane przy wymontowaniu i montowaniu kół zębatych:
- wymontować obudowę wałków rozrządu,
- wymontować pasek zębaty.

- Wymontować koło pasowe z wałka rozrządu.
- Narzędzie do ustawiania wału korbowego musi być prawidłowo zamontowane 1 (rys. 9).
- Wymontować koła zębate wałków rozrządu w następujący sposób:
- wymontować śruby zamykające z obudowy wałków rozrządu 2 (rys. 10),
- zamontować narzędzia do blokowania wałków rozrządu 3 (rys. 11),
- poluzować śrubę każdego z kół zębatych wałków rozrządu 4 (rys. 11),
- wymontować narzędzia do blokowania wałków rozrządu 3 (rys. 11),
- wymontować koła zębate wałków rozrządu.

- Zamontować koła zębate wałków rozrządu w następujący sposób:
- zamontować koła zębate wałków rozrządu. Śruby dokręcić mocno ręką 4 (rys. 11),
- zamontować narzędzia do blokowania wałków rozrządu 3 (rys. 11),
- dokręcić śrubę każdego z kół zębatych wałków rozrządu 4 (rys. 11). Moment dokręcenia: 29-32 Nm + 40°.

- Zamontować koło pasowe na wałku rozrządu.
- Zamontować obudowę wałków rozrządu.
- Zamontować pasek zębaty.

Aby dowiedzieć się więcej na temat nowego, innowacyjnego oprogramowania Autodata, odwiedź stronę www.data.precyzja. net.pl lub zadzwoń do specjalistów: tel. 52 339 26 35.

GALERIA ZDJĘĆ

rys. 1
rys. 2
rys. 3
rys. 4
rys. 5
rys. 6
rys. 7
rys. 8
rys. 9
rys. 10
rys. 11

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony