Zadaniem płynu hamulcowego jest przeniesienie siły z pompy hamulcowej na hamulce kół, smarowanie komponentów hydraulicznych i ich ochrona przed korozją. Aby zapobiegać tworzeniu się niebezpiecznych pęcherzyków powietrza, płyn hamulcowy musi w każdych warunkach temperaturowych i eksploatacyjnych wykazywać się stałą gęstością i możliwie wysokim punktem wrzenia.
Popularne płyny hamulcowe na bazie glikolu (DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1) są higroskopijne. Oznacza to, że absorbują wilgoć z otoczenia, przede wszystkim przez przewody hamulcowe. Z czasem zawartość wody w płynie wzrasta, a punkt wrzenia obniża się. Jeśli komponenty układu silnie nagrzeją się podczas intensywnego hamowania, w układzie hydraulicznym mogą tworzyć się pęcherzyki pary.
<1-AA-12556.jpg>
W przeciwieństwie do płynu hamulcowego, pęcherzyki pary są ściśliwe, czyli zmniejszają swoją objętość pod wpływem ciśnienia. Właściwość ta powoduje gwałtowny spadek ciśnienia w układzie i osłabienie siły hamowania, co objawia się niebezpieczną dla kierowcy możliwością wciśnięcia pedału hamulca do samej podłogi. Zbyt duża zawartość wody w płynie hamulcowym może powodować dodatkowo korozję elementów układu.
Ze względów bezpieczeństwa Bosch zaleca wymianę płynu hamulcowego co 1-2 lata lub po przejechaniu 20-40 tysięcy kilometrów. W układach hamulcowych bez systemu regulacji siły hamowania, wymiany płynu dokonuje się przy użyciu urządzenia do odpowietrzania układu. Podczas pracy należy ściśle stosować się do zaleceń producenta, szczególnie jeśli chodzi o objętość płynu i kolejność odpowietrzania poszczególnych części układu. Informacje na ten temat można znaleźć w kompleksowym programie warsztatowym ESI[tronic] firmy Bosch.
Układy hamulcowe z aktywnymi systemami bezpieczeństwa, np. ASR, EDS lub ESP®, wymagają specjalnej procedury wymiany płynu. Agregat hydrauliczny tego typu systemów ma dodatkowy obwód, w stanie spoczynku oddzielony od obwodu podstawowego zaworami elektromagnetycznymi. Bez aktywacji systemu regulacji siły hamowania część starego płynu hamulcowego pozostanie w agregacie hydraulicznym. Jeśli system regulacji siły hamowania nie będzie używany przez dłuższy czas, może to prowadzić do korozji, a nawet awarii agregatu hydraulicznego. Aby temu zapobiec, pompa wysokociśnieniowa oraz odpowiednie zawory muszą zostać uaktywnione podczas wymiany płynu hamulcowego. Boschowskie testery diagnostyczne KTS 520/550/650 oferują funkcję “odpowietrzania” układu. Program diagnostyczny prowadzi użytkownika przez kolejne punkty procedury, która umożliwia przepłukanie dodatkowego obwodu agregatu hydraulicznego aktywnych systemów hamulcowych. Po wymianie płynu hamulcowego zalecany jest odczyt pamięci błędów systemu regulacji siły hamowania. Za pomocą urządzeń serii KTS, w systemach, które to dopuszczają można dodatkowo skontrolować skuteczność działania systemu ESP®. Gwarantuje to pełną sprawność wszystkich obwodów systemu hamulcowego.
Przemysław Ćwikowski
Komentarze (0)