Części i regeneracja

ponad rok temu  30.01.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Wymiana rozrządu – VW 2,0 CR CBDB

– krok po kroku. Dwulitrowy silnik Common Rail o kodzie CBDB z powodzeniem stosowany między innymi w takich pojazdach, jak: VW Golf V, VW Golf VI, VW Jetta, VW Scirocco, od momentu wprowadzenia stał się jednym z najpopularniejszych diesli w grupie VAG. Jego popularność, a co najważniejsze, wynikające z niej duże przebiegi wymuszają okresową wymianę komponentów rozrządu.

W niniejszym artykule eksperci z ContiTech PTG postarają się przeprowadzić Państwa przez prawidłowy demontaż i montaż wszystkich komponentów układu rozrządu, by usługa wymiany całego układu w silniku CBDB nie pociągała za sobą kosztownych reklamacji oraz odbywała się tylko w terminach ściśle do tego przewidzianych.
Ważne! Prawidłowa wymiana rozrządu powinna obejmować wszystkie komponenty współpracujące z paskiem rozrządu, tj. rolki napinające, rolki prowadzące, pompę wody oraz wszystkie pozostałe elementy przewidziane przez producenta pojazdu (śruby, nakrętki, uszczelniacze).
Czas pracy niezbędny do wykonania wymiany dla wszystkich silników wynosi 2,2 godziny.

Do wymiany konieczne są następujące narzędzia:
- trzpień blokujący wałka rozrządu (OE 3359),
- trzpień blokujący koła pompy wysokiego ciśnienia (OE 3359),
- narzędzie blokujące (OE T 10172, OE T 10172/4),
- narzędzie blokujące wał korbowy (OE T 10050),
- klucz nasadowy (OE T 10264),
- kołek wytyczający (OE T 10265).


Wskazówki bezpieczeństwa

- Silnik należy obracać TYLKO za koło osadzone na wale korbowym w kierunku obrotów. Koło osadzone na wale korbowym i koło na wałku rozrządu nie mogą być obracane po zdjęciu paska zębatego!
- Unieruchomienia wałka rozrządu nie można używać jako oporu podczas odkręcania i dokręcania koła wałka rozrządu.
- Podczas obracania wałka rozrządu wał korbowy nie może znajdować się w górnym martwym punkcie.
- Zwrócić szczególną uwagę, by pasek nie został zanieczyszczony olejem lub płynem chłodniczym.
- Prace w układzie rozrządu należy wykonywać tylko przy zimnym silniku.
- Zanotować kod radia. Odłączyć zacisk ujemny akumulatora.

Momenty dokręcenia
Uwaga! Śruby i nakrętki powinny być wymienione na nowe nawet w przypadku, gdy producent tego nie sugeruje.
- Śruby na wałku rozrządu (śruba centralna: 100 Nm, pozostałe: 20 Nm + 90°).
- Śruby na kole pompy wysokociśnieniowej (20 Nm. + 90°).
- Nakrętka rolki napinającej (20 Nm + 45°).
- Środkowa osłona paska zębatego (10 Nm).
- Osłona paska zębatego, dół (10 Nm).
- Śruba amortyzatora drgań (10 Nm + 90°).
- Rolka prowadząca (50 Nm + 90°).

Demontaż
- Zdjąć pokrywę silnika.
- Wymontować filtr paliwa.
- Wyciągnąć wtyczkę czujnika temperatury cieczy chłodzącej.
- Otworzyć klamrę mocującą i wymontować górną osłonę paska zębatego.
- Wymontować pokrywę obudowy koła z przodu z prawej strony.
- Wymontować pasek wielorowkowy.
- Wymontować amortyzator drgań.
- Zdjąć dolną osłonę paska zębatego.
- Zdjąć środkową osłonę paska zębatego.
- Wymontować przewód cieczy chłodzącej.
- Ustawić silnik w GMP na 1 cylindrze. Zwrócić uwagę na znaczek (rys. 1 – nr 1 i rys. 2 – nr 2 oraz 3). Segment zębaty na kole pasowym zębatym wałka rozrządu winien znajdować się u góry (rys. 1 – nr 1).
- Założyć narzędzie blokujące wału korbowego (OE T 10050) – rys. 2 – nr 1.
- Znaczki wału korbowego i narzędzia blokującego wału korbowego (OE T 10050) powinny znajdować się w jednej linii (rys. 2 – nr 2 i 3).
- Narzędzie blokujące wału korbowego (OE T 10050), blokada powinna być włożona do oporu.
- Założyć kołki blokujące na koło pompy wysokiego ciśnienia i na wałek rozrządu (rys. 3 – nr 1 i rys. 4 – nr 1).
- Poluzować śruby na kole pompy wysokiego ciśnienia (rys. 3 – nr 2).
- Poluzować śruby na kole wałka rozrządu (rys. 4 – nr 2).
- Użyć narzędzia blokującego (OE T 10172, OE T 10172/4).
- Poluzować nakrętkę rolki napinającej (rys. 5 – nr 1 i rys. 6 – nr 1).
- Przekręcić mimośród rolki napinającej (rys. 5 – nr 3 i rys. 6 – nr 2) kluczem imbusowym w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, dopóki nie odsłoni się otwór blokujący rolki napinającej i nie będzie można zablokować jej za pomocą specjalnego narzędzia (rys. 5 – nr 2).
- Klucz nasadowy (OE T 10264).
- Kołek wytyczający (OE T 10265).
- Przekręcić mimośród rolki napinającej za pomocą klucza imbusowego w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara (ogranicznik maksymalnego obciążenia, rys. 6 – nr 2).
- Dokręcić lekko nakrętkę rolki napinającej (rys. 5 – nr 1 i rys 6 – nr 1).
- Zdjąć pasek zębaty najpierw z rolki prowadzącej, a następnie z kół zębatych.

Montaż
- Rolka napinająca – występ płyty podstawy winien znajdować się w wycięciu (rys. 7 – nr 1).
- Sprawdzić znaczniki GMP, w razie potrzeby ustawić.
- Rolka napinająca musi być ustawiona/zablokowana za pomocą kołka wytyczającego i unieruchomiona przy prawym ograniczniku (rys. 6 – nr 2).
- Obrócić koło wałka rozrządu w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara do ogranicznika.
- Obrócić koło pompy wtryskowej w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara do ogranicznika.
- Założyć pasek zębaty w kolejności: wał korbowy, rolka napinająca, koło wałka rozrządu, pompa cieczy chłodzącej, pompa wysokiego ciśnienia.
- Poluzować nakrętkę rolki napinającej.
- Usunąć narzędzie specjalne (kołek wytyczający).
- Zwracać uwagę na prawidłowe położenie rolki napinającej.
- Obrócić mimośród rolki napinającej za pomocą klucza imbusowego w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara (w kierunku strzałki).
- Wskazówka rolki napinającej powinna znaleźć się naprzeciwko wycięcia płyty podstawy (rys. 8 – nr 1).
- Zwrócić uwagę, by nakrętka rolki napinającej nie obracała się razem z mimośrodem (rys. 8 – nr 2).
- Dokręcić nakrętkę rolki napinającej (rys. 8 – nr 2).
- Przytrzymać koło wałka rozrządu przed przekręceniem w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara (użyć narzędzia blokującego (OE T 10172, OE T 10172/4).
- Dokręcić śruby na kole wałka rozrządu (rys. 4 – nr 2).
- Dokręcić śruby na kole pompy wysokiego ciśnienia (rys. 3 – nr 2).
- Wyjąć kołki blokujące na kole pompy wysokiego ciśnienia i kole wałka rozrządu (rys. 3 – nr 1 i rys. 4 – nr 1).
- Usunąć narzędzie blokujące wału korbowego (rys. 2 – nr 1).
- Obrócić wał korbowy o dwa obroty zgodnie z kierunkiem obrotu silnika.
- Ustawić wał korbowy tuż przed GMP pierwszego cylindra (rys. 6).
- Założyć narzędzie blokujące wału korbowego (OE T 10050) – rys. 6 – nr 1.
- Obrócić wałem korbowym tak, aby można było założyć narzędzie blokujące.
- Narzędzie blokujące wału korbowego powinno znajdować się tuż przed otworem kołnierza uszczelniającego (rys. 6 – nr 1).
- Obrócić wał korbowy tak, aby można było założyć narzędzie blokujące (rys. 6).
- Sprawdzić, czy wałek rozrządu można unieruchomić za pomocą urządzenia blokującego.
- Wskazówka rolki napinającej winna pokrywać się z wycięciem w płycie podstawy.
- Dokręcić śruby na kole wałka rozrządu.
- Dokręcić śruby na kole pompy wtryskowej.
- Dalszy montaż winien odbywać się w odwrotnej kolejności do demontażu.
- Założyć pasek wielorowkowy.
- Zamontować akumulator.
- Uruchomić silnik i skontrolować działanie.
- Odczytać pamięć usterek. Dokonać próbnej jazdy.
- Udokumentować wymianę paska.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ Robert 1 ponad rok temuocena: 100%  Gdzie pompa wody i momenty poszczególnych rolek
    oceń komentarz 4 0 komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony