Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Wymiana sond lambda
- wskazówki Denso. Prawidłowo funkcjonujące sondy lambda są niezbędnym elementem pojazdu. Obecnie w prawie każdym samochodzie znajdują się dwie takie sondy: regulacyjna, umieszczona przed katalizatorem i diagnostyczna – znajdująca się za nim.

Gdy zachodzi konieczność wymiany sond lambda, kierowcy często zastanawiają się, na ile ważne jest stosowanie sond lambda o jakości części oryginalnych. O zaletach markowych zamienników przekonuje Stefan Verhoef, Product Manager w Denso Europe B.V. Business Unit After Market.


Usterki sond lambda – czym są spowodowane?
Sondy lambda, które zostały wyprodukowane zgodnie ze standardami części oryginalnych, zazwyczaj nie psują się bez udziału przyczyn zewnętrznych. Czujnik może zostać uszkodzony na skutek uderzenia mechanicznego, które spowoduje fizyczne uszkodzenie sondy lambda. Rdzeń urządzenia jest ceramiczny, dlatego jego upuszczenie może skutkować pęknięciem elementu pomiarowego. Uszkodzeniu może również ulec okablowanie. Inną przyczyną usterki może być woda, która dostała się do złącza sondy. Najczęstszą przyczyną usterek jest zanieczyszczenie czujnika. Cząsteczki spalin stopniowo osadzają się na elemencie pomiarowym, co powoduje spowolnienie reakcji sondy i jej nieprawidłowe funkcjonowanie. Ostatecznie sonda pracuje zbyt wolno, by zostać wykryta przez elektroniczny moduł sterujący pracą silnika (ECU) – wtedy zapala się kontrolka MIL, sygnalizująca usterkę silnika. Z doświadczenia Denso wynika, że jeśli sondę lambda trzeba wymienić, lepiej wybrać sprawdzoną część o jakości pierwszego montażu niż tani zamiennik. Wysoka jakość materiałów, projekt i wykonanie są kluczowe, by sondy lambda – narażone na wpływ niekorzystnych warunków panujących w układzie wydechowym pojazdu – działały efektywnie. Należy wziąć pod uwagę zwłaszcza ekstremalne różnice temperatur, silne drgania, wodę i osady chemiczne, z którymi sondy muszą na co dzień się zmagać.

Pozorna oszczędność kosztów
Różnice temperatur, prędkość obrotowa silnika (RPM) i jego obciążenie – te oraz inne zmienne powodują, że ilość wtryskiwanego paliwa musi być nieustannie regulowana. Aby osiągnąć optymalne spalanie (tzw. mieszankę stechiometryczną, w której na 1 kg paliwa przypada 14,7 kg powietrza), dostosowywanie ilości wtryskiwanego paliwa musi odbywać się jak najszybciej. Oznacza to, że kluczowym czynnikiem wpływającym na efektywność pracy sond lambda jest czas reakcji:
- krótszy czas rozgrzewania oznacza, że sonda szybciej będzie aktywna,
- krótszy czas reakcji oznacza, że sonda szybciej zareaguje na zmiany w składzie emitowanych spalin.

Dysponując szerokim spektrum danych dostarczonych przez sondy lambda, moduł sterujący pracą silnika (ECU) również może szybciej reagować na zmiany. Drugim istotnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, jest trwałość sond lambda. Na żywotność czujników olbrzymi wpływ mają zwłaszcza wysokie temperatury i ich duże wahania, które znacząco skracają czas funkcjonowania sond.
Tańsze części o niższej jakości mogą się wydawać atrakcyjną alternatywą, ale z doświadczenia Denso wynika, że ta oszczędność jest dla końcowego klienta tylko pozorna (z powodu późniejszych, nieuniknionych kosztów serwisu i naprawy „tanich” zamienników). Niska cena sond lambda wiąże się często z ich słabszą jakością i znacząco krótszym czasem eksploatacji. Takie zamienniki są mniej odporne na ekstremalnie wysokie temperatury, co jest zazwyczaj spowodowane modyfikowaniem sond – skracaniem okablowania i reinstalacją wtyczki, by dopasować sondę do konkretnego pojazdu. Zwłaszcza ręcznie skracane przewody są zazwyczaj słabsze. Zlutowane kable wpływają na skrócenie eksploatacji produktu – ze względu na niską temperaturę topnienia cyny i mniejszą odporność takiego połączenia.
Problemy z komunikacją

Po zainstalowaniu zamiennika sondy lambda mechanik musi się upewnić, że pomiędzy nową częścią a komputerem pokładowym nie ma problemów z komunikacją. W tym celu testuje, uruchamia i konfiguruje różne cykle jazdy. Proces trwa tak długo, aż samochód rozpozna 3 do 5 typowych cykli wstępnie zdefiniowanych przez producenta auta – wtedy kontrolka ostrzegawcza MIL zgaśnie. Po tej wstępnej konfiguracji układ diagnostyki pokładowej rozpocznie sprawdzanie prawidłowego funkcjonowania sondy lambda. Dlatego – gdy procedury nie są przestrzegane i zastosowany został niekompatybilny lub zmodyfikowany czujnik – problemy, które na początku wydawały się rozwiązane, pojawią się ponownie, jako że system pokładowy będzie się starał rozpoznać funkcjonalność czujnika. Sonda lambda nie będzie działała na optymalnym poziomie, wpływając negatywnie na zużycie paliwa i poziom emisji spalin.

Szukaj zamienników o jakości części oryginalnych
Niezależnie od tego, jak skutecznie i profesjonalnie została przeprowadzona instalacja, jeśli zamontowana została sonda lambda niskiej jakości, samochód wciąż może sprawiać problemy. Niezadowolony właściciel samochodu będzie wielokrotnie wracał do warsztatu, zgłaszając reklamacje, co może skutkować gwałtownym spadkiem zaufania do danego warsztatu, hurtowni lub dystrybutora. Przeznaczone na rynek wtórny sondy lambda Denso produkowane są zgodnie ze standardami OE i dają gwarancję, że zamiennik będzie idealnie pasował do każdego samochodu. Czujniki są spawane laserowo i wielokrotnie testowane podczas procesu wytwarzania (zarówno na linii produkcyjnej, jak i poza nią), dzięki czemu w 100% spełniają wymagania specyfikacyjne. Zwłaszcza delikatny, ale niewidoczny z zewnątrz ceramiczny element pomiarowy i łącza elektroniczne. Co więcej, skład ceramiczny jest kluczowy, by osiągnąć długotrwałe, stałe osiągi. Części Denso są pokrywane specjalnymi powłokami zapobiegającymi osadzaniu się sadzy oraz innych zanieczyszczeń.

Program sond lambda Denso
Program sond lambda Denso dla rynku wtórnego obejmuje 356 części, które zapewniają 3.558 zastosowań. Znajdują się wśród nich sondy cyrkonowe (zarówno palcowe, jak i planarne), sondy typu A/F (palcowe i planarne) oraz tytanowe. Wiele technologii stosowanych w ramach programu sond lambda Denso dla rynku wtórnego jest unikalnych i nie ma ich w ofercie innych marek. Denso jako pierwsza firma opracowała na przykład sondy lambda, które zbierają informacje nie tylko o tym, że mieszanka jest zbyt uboga czy bogata, ale również jaka ilość paliwa powinna zostać dostarczona. Rozwiązanie to było olbrzymim krokiem naprzód – sondy lambda zaczęły pomagać ECU silnika w bardziej precyzyjnym regulowaniu i przewidywaniu składu mieszanki, co spowodowało obniżenie zużycia paliwa oraz zmniejszenie ilości emitowanych spalin.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony