Części i regeneracja

2 miesiące temu  12.06.2019, ~ Administrator   

Wymiana układu hamulcowego

Produkty marki Quaro poddawane są wymagającym testom sprawnościowym w procesie produkcji oraz testom obciążeniowym w procesie postprodukcyjnym

Strona 1 z 2

Jakość wybieranych części układu hamulcowego wpływa na sprawność jego działania, poziom eksploatacji i tym samym na bezpieczeństwo kierowcy i pasażera. W ramach testów przeprowadzonych na zlecenie Auto Partner SA niezależna grupa ekspertów oceniła stan zestawów hamulcowych Quaro na dystansie 15 tys. km, na którym w wyniku intensywnej eksploatacji większość zestawów hamulcowych renomowanych producentów osiąga zużycie na poziomie ponad 50% lub nadaje się do wymiany.

– Po przejechaniu ok. 30-40 tys. km warto sprawdzić w warsztacie stan klocków i tarcz – mówi Leszek Zegrodnik, dyrektor działu współpracy z warsztatami Auto Partner SA. – Zwykle przy takim przebiegu większość zestawów hamulcowych wymaga kontroli i często wymiany. Nie ma konkretnej wartości przebiegu, przy której należy bezwzględnie wymienić tarcze i klocki hamulcowe. Warto jednak odwiedzać warsztat na cykliczne kontrole, bo nie wszystkie zmiany czy uszkodzenia są wyczuwalne dla kierowców. Specjaliści podpowiedzą, czy dana część jest do wymiany, czy jedynie drobnej naprawy.

Wbrew wielu opiniom tarcze i klocki hamulcowe należy wymieniać razem. Dlaczego? Tarcze i klocki współpracują ze sobą. Na dystansie około 500 km, po zamontowaniu nowego zestawu, podlegają procesowi tzw. układania się. Klocek, naciskając na tarczę swoją powierzchnią cierną, powoduje tworzenie się zagłębień, tzw. torów, na powierzchni tarczy. Stosowanie starych klocków do nowych tarcz i odwrotnie powoduje nierównomierne zużycie, a podczas długotrwałego użytkowania naraża nowy element na zniszczenie. 

Warto zwrócić uwagę na fakt, że prawidłowo zamontowane i eksploatowane układy hamulcowe po demontażu nie powinny być przegrzane (widoczne ślady przebarwień na powierzchni ciernej tarczy), a klocki hamulcowe winny być matowe (brak zeszkliwienia powierzchni ciernej).

Sygnały wskazujące na zużycie tarcz i klocków

– Zużycie tarcz w trakcie eksploatacji nie powinno być większe niż dopuszczone przez producenta pojazdu, co można sprawdzić w profesjonalnym warsztacie samochodowym, np. sieci MaXserwis – mówi specjalista Auto Partner. – Zestawy hamulcowe należy niezwłocznie wymienić w momencie, gdy tarcze osiągają minimalną grubość, co przekłada się na spadek efektywności hamowania pojazdu. Zużyte tarcze szybciej się nagrzewają, a to zaowocować może słabszą skutecznością hamowania pojazdu, odkształceniami na tych elementach lub wskutek długotrwałego obciążenia termicznego doprowadzić do tzw. zeszklenia. Dodatkowo zbyt cienka tarcza hamulcowa może doprowadzić do wypadnięcia klocka hamulcowego z jarzma hamulcowego.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 5

  • 2
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 1
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 1
    BRAK SŁÓW

Komentarze (1)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ wiktor22 1 2 miesiące temu U mnie sie szykują klocki i tarcze do wymiany, mam już zamówiony kpl oe delphi bo wytrzymają dłużej i można ruszać na urlop do Włoch.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony