
Przychody w minionym roku osiągnęły 56,2 mld euro, co oznacza wzrost o 7,4% w porównaniu z 2023 r. W Europie koncern uplasował się w pierwszej trójce producentów samochodowych. Dzięki doskonałym wynikom w obsłudze posprzedażnej Grupa osiągnęła rekordową rentowność, a wygenerowane środki pieniężne przekroczyły prognozy finansowe na 2024 r.
- Grupa Renault stale poprawia swoje wyniki operacyjne, realizuje swoją strategię i w pełni osiąga założone cele. Rok 2024 był rokiem ważnym ze względu na pierwsze zyski związane z naszą bezprecedensową ofensywą produktową. Ten wynik jest owocem szeroko zakrojonej transformacji Grupy, przeprowadzonej dzięki ogromowi wspólnych wysiłków. Przekształciliśmy Grupę Renault w przedsiębiorstwo o wiele bardziej elastyczne, efektywne i osiągające dobre wyniki. Ale na tym nie koniec! Dzięki solidnym fundamentom, zbudowanym w ciągu ostatnich czterech lat, i elastycznemu, innowacyjnemu podejściu rozpoczęliśmy już kolejny etap prac. Będzie się on wiązał z rentownym wzrostem i inwestycjami zorientowanymi na innowację. Pragnę podziękować za ten sukces naszym pracownikom – takie wyniki nie byłyby możliwe bez ich pasji, zaangażowania i pracy zespołowej - powiedział Luca de Meo, dyrektor generalny Grupy Renault .
Okazuje się, że Dacia jest w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się marek w Europie i w pierwszej trójce pod względem sprzedaży do klientów indywidualnych. Sandero jest najlepiej sprzedającym się samochodem we wszystkich kanałach dystrybucji. O 5,9% wzrosła w 2024 r. sprzedaż Alpine i wyniosła 4585 samochodów.
Samochody zelektryfikowane stanowiły 33% sprzedaży w Europie (o 4,1 pp. więcej niż w 2023 r.), w tym 24% sprzedaży przypadało na samochody hybrydowe, a niecałe 9% na samochody elektryczne w roku, w którym gama samochodów elektrycznych Grupy przechodziła transformację. Ofensywa samochodów elektrycznych zaczyna być widoczna w miksie sprzedażowym w czwartym kwartale, w którym udział samochodów elektrycznych w miksie osiągnął 12%, czyli o 5 pp. więcej niż w pozostałym okresie roku. Zelektryfikowane samochody marki Renault stanowią 49% jej sprzedaży w Europie – Renault jest drugą marką na rynku samochodów hybrydowych (HEV) w Europie dzięki stale rosnącej sprzedaży wynoszącej 30%, co odpowiada 36% całej sprzedaży marki. Udział samochodów elektrycznych marki Renault w miksie wyniósł 13% w ujęciu rocznym, a w czwartym kwartale przekroczył 16%.
Większe koszty R&D
Straty na pracach badawczo-rozwojowych na poziomie 115 mln euro – zmniejszenie wzrostu nakładów brutto na prace badawczo-rozwojowe w 2024 r. w porównaniu z 2023 r. (o 7,4 pp.) zostało częściowo zniwelowane poprzez refakturowanie kosztów prac badawczo-rozwojowych na partnerów, a także poprzez niższe odpisy amortyzacyjne od kapitalizowanych wydatków. Firma odnotowała też wrost kosztów ogólnozakładowych o 177 mln euro, wynikający głównie ze zwiększonych nakładów na ofensywę marketingową marek Grupy, a także na działalność w obszarze sportów samochodowych.
Jednocześnie odnotowano zysk na poziomie 157 mln euro dzięki doskonałym wynikom w obsłudze posprzedażnej.
Fot. Grupa Renault
Komentarze (0)