Jednym z powodów niewspółśrodkowej pracy wysprzęglika lub pracy z niewłaściwym obciążeniem wstępnym może być różnica prędkości obrotowych lub ruch w kierunku promieniowym pomiędzy wysprzęglikiem i sprężyną talerzową. Przetarcie tej ostatniej oraz zniszczenie wysprzęglika (zob. fot. 1-2) może zaistnieć zarówno w przypadku sprzęgła pchanego, jak i ciągnionego. Inną przyczyną mogą być uszkodzenia takie jak wygięcie lub znaczne zużycie tulei prowadzącej albo uszkodzenie ułożyskowania układu wysprzęglania.
Przy montażu skrzyni biegów należy też zwrócić uwagę na jej prawidłowe wycentrowanie w stosunku do silnika. Dzięki temu zapobiega się występowaniu przesunięcia równoległego lub kątowego pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów (fot. 3). Przyczynami niedopuszczalnych odchyleń mogą być uszkodzone lub zanieczyszczone elementy centrujące, ciała obce między silnikiem a skrzynią biegów, niedokręcone śruby kołnierzowe, uszkodzone trzpienie, odkształcona obudowa sprzęgła, zużyte prowadzenie wałka sprzęgłowego czy brak łożyska pilotującego.
Kierowca może odczuwać również skutki wyrobionych uskoków w krzywkach prowadzących (fot. 4). Z powodu stałej mimośrodowej pracy wysprzęglika na pierścieniu wysprzęglika lub widełkach wyłączających, siła docisku jest nieskuteczna, gdyż widełki zawieszają się na krzywkach prowadzących przy włączaniu sprzęgła
Firma ZF Services rekomenduje natychmiastową wymianę wszystkich uszkodzonych części układu sprzęgła mających bezpośredni wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Komentarze (0)