Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Wysprzęglik pracujący niewspółśrodkowo
– porady ZF Services. Oporne rozłączanie, ślizganie się sprzęgła, nadmierny hałas czy blokowanie się mechanizmu włączającego może być spowodowane przez wysprzęglik pracujący niewspółśrodkowo lub jego niewłaściwe obciążenie wstępne. W niniejszym tekście eksperci ZF Services związani z marką SACHS wskazują możliwe przyczyny tego stanu.

Jednym z powodów niewspółśrodkowej pracy wysprzęglika lub pracy z niewłaściwym obciążeniem wstępnym może być różnica prędkości obrotowych lub ruch w kierunku promieniowym pomiędzy wysprzęglikiem i sprężyną talerzową. Przetarcie tej ostatniej oraz zniszczenie wysprzęglika (zob. fot. 1-2) może zaistnieć zarówno w przypadku sprzęgła pchanego, jak i ciągnionego. Inną przyczyną mogą być uszkodzenia takie jak wygięcie lub znaczne zużycie tulei prowadzącej albo uszkodzenie ułożyskowania układu wysprzęglania.


Przy montażu skrzyni biegów należy też zwrócić uwagę na jej prawidłowe wycentrowanie w stosunku do silnika. Dzięki temu zapobiega się występowaniu przesunięcia równoległego lub kątowego pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów (fot. 3). Przyczynami niedopuszczalnych odchyleń mogą być uszkodzone lub zanieczyszczone elementy centrujące, ciała obce między silnikiem a skrzynią biegów, niedokręcone śruby kołnierzowe, uszkodzone trzpienie, odkształcona obudowa sprzęgła, zużyte prowadzenie wałka sprzęgłowego czy brak łożyska pilotującego.
Kierowca może odczuwać również skutki wyrobionych uskoków w krzywkach prowadzących (fot. 4). Z powodu stałej mimośrodowej pracy wysprzęglika na pierścieniu wysprzęglika lub widełkach wyłączających, siła docisku jest nieskuteczna, gdyż widełki zawieszają się na krzywkach prowadzących przy włączaniu sprzęgła

Firma ZF Services rekomenduje natychmiastową wymianę wszystkich uszkodzonych części układu sprzęgła mających bezpośredni wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony