Würth Polska posiada w swojej ofercie profesjonalne narzędzia do naprawy pojazdów hybrydowych, a także dodatkowe wyposażenie, takie jak specjalistyczna odzież BHP. Na zdjęciu walizka z narzędziami
Głównym trendem we współczesnej motoryzacji jest elektryfikacja pojazdów. Technika hybrydowa, która oszczędza paliwo i umożliwia redukcję emisji CO2, jest ważnym krokiem na drodze do samochodu w pełni elektrycznego. Napęd elektryczny wymaga jednak zastosowania innowacyjnych rozwiązań technologicznych, szczególnie w zakresie obsługi technicznej e-pojazdów. Choć konstrukcja silników samochodów elektrycznych jest mniej skomplikowana, to ich serwisowanie obejmuje zupełnie nowy zakres prac i czynności obsługowych. O tym, jak powinno ono wyglądać, opowiada Ewa Paprocka, product manager w Würth Polska.
Pojazd elektryczny ma dużo mniej części niż tradycyjny samochód. W przeciwieństwie do współczesnych silników benzynowych czy Diesla elektryczny układ napędowy nie ma m.in.: wtryskiwaczy paliwa, turbosprężarki, kompresora, filtra cząstek stałych, koła dwumasowego, zaworu EGR, a nawet rozrusznika czy alternatora. Składa się natomiast z prostego silnika elektrycznego, zestawu baterii i kilku sterowników. Oznacza to, że auto elektryczne ma zdecydowanie mniej części, co w efekcie oznacza niższe koszty eksploatacji.
W serwisowaniu e-pojazdów wyróżniamy obecnie 3 najważniejsze aspekty:
- Wymiana płynu chłodzącego baterie – producenci zazwyczaj ustalają cykl wykonania tej procedury (raz na 4 lata). Właściwe chłodzenie jest kluczowe dla ogniw, ponieważ zapewnia im optymalną temperaturę pracy.
- Regularna wymiana oleju w przekładni napędowej – interwał jej wymiany (np. w samochodach marki Tesla) jest ustalony na przebieg 160 tys. km.
- Wymiana filtra kabinowego – jest to procedura czysto kosmetyczna, która wpływa głównie na komfort kierowcy, a nie na sprawność elektrycznego układu napędowego.
Bezpieczne stanowisko warsztatowe
W przypadku serwisowania pojazdów elektrycznych ogromną rolę odgrywa stanowisko warsztatowe. Oprócz podstawowego wyposażenia powinno być ono dostosowane do obsługi pojazdów elektrycznych i hybrydowych oraz być wyposażone w instrukcje stanowiskowe, również z zakresu wysokich napięć (HV). Do bezpiecznej pracy konieczne są specjalistyczne narzędzia izolowane (VDE), odpowiedni sprzęt pomiarowy oraz dodatkowe wyposażenie BHP. Wszystkie narzędzia powinny posiadać izolację (VDE). Ponadto należy używać taśm i mat izolacyjnych, a także mierników prądu stałego. Trzeba także zapewnić dostęp do sorbentu na wypadek wycieku z akumulatorów. Jest to ważne ze względu na akumulatory litowo-jonowe (Li-Ion), posiadające organiczny elektrolit, który w przypadku wydostania się może być usuwany przez pracowników wyposażonych w specjalistyczne narzędzia. Przestrzeganie zasad BHP przy serwisie hybryd ważne jest również z tego powodu, iż błąd może skończyć się zapaleniem samochodu, a w skrajnych przypadkach ciężkim poparzeniem mechanika.
Głównym zagrożeniem dla osób pracujących z urządzeniami elektrycznymi jest przede wszystkim występowanie wysokich napięć i prądów. Te, w zależności od osiągniętych wartości, mogą powodować mrowienie kończyn (5 mA), skurcze (10 mA), w efekcie których trudno np. odłożyć narzędzie, migotanie komór serca i bezdech (50 mA), a nawet stanowić zagrożenie dla życia (80 mA). Niebezpieczeństwem jest także występowanie łuku elektrycznego, którego skutkiem mogą być poparzenia lub uszkodzenia wzroku, oraz występowanie trujących oparów, stanowiących zagrożenie dla dróg oddechowych. Właśnie dlatego podstawowe zasady bezpieczeństwa w serwisie hybryd to praca w zespołach przy użyciu odpowiednich narzędzi oraz zapewnienie warsztatowcom odpowiedniego ubrania, obuwia i rękawic.
Komentarze (0)