Za nami jubileuszowa Konferencja Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego (3 grudnia, Warszawa). W siedzibie Ministerstwa Gospodarki rozmawiano o trendach, modelach biznesowych, ale też o zagrożeniach i branżowych uregulowaniach prawnych.
Na wstępie podsumowano rynek części motoryzacyjnych w Europie. Prezentacji dokonali Robert Kierzek – prezes Inter Cars SA, Pierre Fleck – CEO Europart Holding GmbH, Tomasz Dulinicz – Smartscope oraz Alfred Franke – SDCM. Działalność międzynarodowej organizacji działającej na rzecz niezależnego rynku motoryzacyjnego przybliżyła Sylvia Gotzen, Sekretarz Generalna FIGIEFA.
Nader aktualna propozycja stanowiła przewodni temat referatu zastępcy dyrektora Działu Zarządzania Programami Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Piotr Pryciński podkreślał, że NCBR to jedna z instytucji odpowiadających za organizowanie konkursów, wyłanianie projektów i zawieranie umów na dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Drugi pod względem budżetu program na lata 2014-2020 i największy w UE, finansujący z polityki spójności badania, rozwój oraz innowacje to ogromna szansa dla branży aftermarket, bo beneficjentami projektów dofinansowanych w ramach działania 1.2. mogą być przedsiębiorcy lub konsorcja przedsiębiorców.
Błędy w bazach CEP sztucznie zawyżają o wiele lat średni wiek parku samochodowego w Polsce. Nieprawidłowości pod wieloma względami negatywnie wpływają na rynek motoryzacyjny, zaś najpoważniejszą konsekwencją tego stanu rzeczy może być podejmowanie przez prawodawcę decyzji dotyczących regulacji rynku motoryzacyjnego, opartych na przesłankach zupełnie nieodpowiadających rzeczywistości. Temat ten stanowił punkt wyjścia dla analizy skutków, jakie niosą za sobą nieaktywne rekordy w bazie rejestru samochodów. W panelu dyskusyjnym wzięli udział przedstawiciele firm: Mahle, Robert Bosch, Moto-Profil i Auto Land Polska.
Wzorem poprzednich spotkań i tym razem ważnym punktem programu była dyskusja nad scenariuszami rozwoju systemów telematycznych. Paneliści zwrócili uwagę, że obowiązujące obecnie przepisy europejskie są wadliwe i umożliwiają producentom samochodów wprowadzanie zamkniętych systemów telematycznych, dając im w ten sposób monopol na dostęp do danych diagnostycznych.
Zwieńczeniem debat była prezentacja stanowisk zaangażowanych w usprawnianie funkcjonowania badań technicznych w Polsce. Stanowiska przedstawili: Łukasz Twardowski – dyrektor Departamentu Transportu Drogowego, Rafał Sosnowski – prezes Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej, Jerzy Maliński – prezes Organizacji Pracodawców Motoryzacyjnych MOVEO oraz Leszek Turek – prezes zarządu PISKP.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Partnerem głównym Konferencji był Vierol, partnerem merytorycznym Castrol i Mahle, a wspierającym – Nissens.
Komentarze (0)