Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 8 minut

Z wizytą na końcu świata (2)
AMPA & AutoTronics 2013 Media Tour. Tajwan jest dziś wiodącym producentem skuterów, trójkołowców, a najnowsze projekty odpowiadają potrzebie rozwoju sektora e-mobility. Co ciekawego powstaje tu z myślą o globalnych rynkach motoryzacyjnych? O tym w kolejnej części naszej relacji z podróży po najciekawszych fabrykach.

Już w kwietniu odbędą się kolejne targi w Tajpej. Z tej okazji w grudniu ubiegłego roku odbył się AMPA & AutoTronics 2013 Media Tour, podczas którego zaproszeni dziennikarze odwiedzili siedem fabryk w różnych częściach Tajwanu.


TONG YANG INDUSTRY Co., Ltd.
Naszą kolejną prezentację po tajwańskich firmach branży motoryzacyjnej rozpoczniemy od korporacji TYG. Tong Yang Group to nie tylko pół wieku doświadczenia, ale też rosnąca rola na międzynarodowym rynku OES. Ciekawa jest już sama geneza firmy. Pan Gao Wu rozpoczął swą karierę od założenia Yi Chang Plastic Co., wyspecjalizowanego producenta części i akcesoriów… rowerowych. Pierwsze tworzywa sztywne (owiewki, osłony itp.) ulegały zazwyczaj zniszczeniu przy każdorazowej kolizji. Gao Wu rozpoczął prace badawczo-rozwojowe nad wysokiej jakości tworzywami sztucznymi. Jednak potencjał rynku tajwańskiego był za mały i nawet produkcja akcesoriów motocyklowych nie ratowała sytuacji. Ratunkiem okazał się boom samochodowy. Od 1967 Tong Yang Industry Co. rozpoczyna produkcję na rzecz branży motoryzacyjnej. Dopiero jednak upowszechnienie tworzyw sztucznych i lekkich materiałów (np. aluminium w chłodnicach) sprawiło, że od dekady koncern notuje rokroczne rekordy produkcji. Dziś dla uczestników rynku niezależnego pełnią kluczową rolę w zapewnieniu dostaw produktów karoseryjnych (i elementów kokpitu), które nie ustępują jakością od stosowanych na pierwszy montaż.
- 10 lat temu 70% produkcji trafiało na rynek OE, a 30% na OEM, ale z powodu boomu motoryzacyjnego w Chinach dziś jest to proporcja 50:50 – informuje nas podczas spotkania prasowego Janey Wu, Vice President, Aftermarket Business Group, Tong Yang Industry Co., Ltd. - Nasza produkcja niezmiennie rośnie. W zeszłym roku wypuściliśmy na rynek 5,4 miliona zderzaków i tyle samo grilli samochodowych. Rozwijamy też produkcję najbardziej zaawansowanych technologicznie chłodnic samochodowych, których produkcja sięgnęła 900 tys. różnego rodzaju referencji.

Filozofia firmy oparta jest na trzech filarach, z czego najważniejszy jest entuzjazm pracowników, uczciwość i innowacja. Tajwańska marka gwarantuje jakość technologii, która nie ustępuje w najmniejszym stopniu temu, co oferują producenci części oryginalnych. Tajwański gigant Tong Yang Industry Co., Ltd. skupia wiele zakładów produkcyjnych na Tajwanie, w Chinach, Tajlandii, USA i we Włoszech.
Produkty z Tajwanu rekomenduje fakt, że spełniają wszystkie ważniejsze normy (ISO 9001 i 14001 od roku 2002, ISO 9002 od roku 1995) i certyfikaty cenionych organizacji branżowych (m.in. CAPA – Certified Automotive Parts Association, TÜV od roku 2005). To o tyle ważna informacja, że firma w każdym miesiącu anonsuje także nowe referencje chłodnic. Te, jak wiadomo, muszą gwarantować dużo wyższą jakość od elementów budujących poszycia pojazdów. Producenci części alternatywnych, w odróżnieniu od dostawców na pierwszy montaż, opierają swą działalność na technologii Reverse Engineering. Drobne różnice absolutnie nie zmieniają funkcjonalności produktu AM, a jedynie pozwalają spełnić wymagania prawa dotyczącego ochrony własności intelektualnej. Aby otrzymać doskonały produkt, nie wystarczy jedynie idealne przygotowanie danych komputerowych i wykonanie dobrych narzędzi. Potrzebne są również maszyny. Po spotkaniu prasowym odbyła się wizyta w fabryce. Zwiedzaliśmy linię produkcyjną elementów plastikowych. Zaskoczyli nas poziomem technologicznym fabryki na Tajwanie. Wtryskarki o sile 1450-3500 ton, roboty spawające w technologii ultradźwiękowej, aż 46 linii montażowych i 31 stanowisk lakierniczych świadczą o potencjale tajwańskiego giganta. Ważna informacja! Opakowanie jest dla Tajwańczyka bardzo ważne, bo tylko doskonałe zabezpieczenie produktu na czas magazynowania i transportu gwarantuje brak reklamacji. - Dziś nie można mówić o jakości części w oderwaniu od ich zabezpieczenia przed uszkodzeniami, do których może dojść podczas transportu i magazynowania. Niektórzy producenci starają się zmniejszać koszty poprzez gorsze opakowanie lub nawet całkowity jego brak – dodaje Janey Wu. - Nasze produkty są perfekcyjnie opakowane. Wymodelowane kartony, styropianowe narożniki, folia bąbelkowa – takie zabezpieczenia gwarantują, że towar, nawet po przebyciu długiej drogi do końcowego klienta, nie zostanie uszkodzony. Aż 1500 kontenerów miesięcznie trafia do odbiorców na kilku kontynentach!

Mobiletron Electronics Co., Ltd.
Bardzo często kierowcy na całym świecie znajdują w swych samochodach cewki zapłonowe największego w Azji producenta elektroniki samochodowej – Mobiletron Electronics. Fachowcy motoryzacji znają zapewne markę Durofix – słynącą z narzędzi i oprzyrządowania warsztatowego. Trzeba bowiem wiedzieć, że tajwański gigant (Mobiletron) obecny jest na wszystkich niemal kontynentach.
Nam udaje się poznać prototypowe rozwiązania. Around View Monitor – kamery rejestrujące sytuację na drodze z poziomu 4 kamer, IC regulator, Night Vision Camera dla kierowców ciężarówek, TPMS – tego typu akcesoria elektroniczne stanowią odpowiedź na wzmożone potrzeby komfortu i bezpieczeństwa tajwańskiego producenta, który jeszcze w tym roku zadebiutuje na rynku w sektorze e-mobility. Pod nową marką (RAC Electric Vehicles Inc.) zadebiutują seryjne modele elektrycznych, lekkich pojazdów dostawczych i ciężarówek (od 3,5 do 7 ton DMC). Już w grudniu ubiegłego roku rozpoczęto dostawy pierwszych autobusów na potrzeby azjatyckich lotnisk.
- Plany na przyszłość? Zielony transport to wyzwanie i ogromna szansa dla Tajwanu i naszego zespołu wykwalifikowanych specjalistów. Już dziś jesteśmy w stanie oferować gotowe podwozia elektrycznych autobusów z myślą o karosowaniu w Europie. Oczywiście dostarczymy takie w pełni wyposażone w komponenty elektroniczne. Hybrydowe? Też możemy – oznajmia Kim Y.C. Tsai, Chairman, Mobiletron Electronics Co., Ltd. - Mobiletron projektuje i produkuje zaawansowane systemy sterowania silnika, które pomagają producentom samochodów spełnić obecne i planowane normy emisji spalin na całym świecie. Ponadto nasze systemy zarządzania silnika są zaprojektowane, aby spełnić wymagania klientów w celu zwiększenia wydajności silnika, mocy i momentu obrotowego.
Tajwański gigant w dziedzinie elektroniki samochodowej obecny jest na wszystkich niemal kontynentach (eksport do ponad 100 krajów). Ponad 30-letnie doświadczenie w produkcji elementów na rynek wtórny owocuje dziś nowymi kontraktami. Mając na uwadze historię firmy, wszystko to wzbudza podziw i szacunek. Fundamenty firmy stworzyli w 1982 roku dwaj udziałowcy i jednocześnie jedyni pracownicy (elektronicy), a kapitał wynosił tylko 30 tys. dolarów. Dziś zatrudniają ponad 1800 ludzi. Program produkcyjny to ponad 1000 elementów elektroniki. Cewki, moduły zapłonowe, przekaźniki i czujniki – to tylko wycinek szerokiej oferty Mobiletron elementów układu zapłonowego spod znaku, który jest synonimem dbałości i niezawodności w każdych warunkach pracy. Stale poszerzana oferta firmy to także rozruszniki i alternatory.

Shih Hsiang Auto Parts Co., Ltd.
SH Auto Parts to oczywiście równie znana marka na rynkach międzynarodowych. Zadebiutowali w 1978 roku. Z końcem XX wieku uzyskali certyfikaty (m.in. TÜV), a kilka lat później wdrożyli drugą generację maszyn sterowanych numerycznie w fabryce na Tajwanie. W 2011 roku ponownie dokonano tu modernizacji parku maszynowego. Efekt? Co miesiąc fabryki (w Tajwanie i Szanghaju) opuszcza blisko 300 tys. produktów.
- To o tyle ważna informacja, że od niedawna każdego miesiąca anonsujemy aż 10 nowych referencji, a skoro są to wahacze samochodowe, to każdy produkt musi gwarantować powtarzalność i gwarancję najwyższej jakości – informuje Joanne Chien, Sales Director. - Najlepiej zaufanie odbiorców obrazują gwałtownie rosnące obroty naszej firmy. Rok 2011 zamknęliśmy 50 milionami dolarów. Najważniejszą naszą siłą jest przewaga technologiczna i natychmiastowa reakcja na potrzeby klienta.
Gdzie tkwią źródła powodzenia rynkowego? Tajwańska marka SH aż 10% zysków inwestuje w prace badawcze. Integracja pracowników różnego szczebla sprzyja zaangażowaniu załogi (380 pracowników). Gospodarze mocno akcentują społeczną odpowiedzialność biznesu. Mr Chou  dużo pieniędzy zainwestował w bezpieczne i komfortowe miejsca pracy. Potwierdza to nasza wizyta w laboratorium, gdzie dominują laserowe systemy pomiaru. Co ciekawe, oprzyrządowanie kontrolno-pomiarowe jest wiodącej marki – Mitutoyo. To akurat japońska firma z ponad 70-letnią tradycją w dziedzinie przyrządów pomiarowych.
Nankang Rubber Tire Co., Ltd.
Nankang Rubber Tire Corporation powstała w 1959 roku w Chinach, szybko jednak przeniosła swoją główną siedzibę na Tajwan i stała się pierwszym przedsiębiorstwem wytwarzającym ogumienie w tym kraju. Odtąd jest największym (i najstarszym!) producentem opon… na Tajwanie.
- Jak zdobyliśmy zaufanie klientów z UE? Oczywiście zatroszczyliśmy się o etykietowanie. Projektując zaś obecnie produkowaną gamę opon, w ogromnej mierze skupiliśmy się na oferowaniu walorów pożądanych przez właścicieli konkretnego segmentu pojazdów. Przykładowo obniżenie hałasu zainteresuje na pewno posiadaczy crossoverów i SUV-ów – mówią przedstawiciele firmy.
Firma Nankang jako pierwsza w historii producentów z Tajwanu wyprodukowała ogumienie radialne z opasaniem stalowym, które było wykorzystywane w samochodach osobowych, a w roku 1980 rozpoczęła produkcję opon do aut ciężarowych i autobusów.
Marka zyskała sobie przez lata duże uznanie, ponieważ oferuje wytrzymałe, niezawodne i ciche opony, które sprawiają, że jazda samochodem to przyjemność, także dla kieszeni kierowcy. W 2004 roku Nankang miał 204 odbiorców na całym świecie, 5 lat później – 328. Konkurencyjne cenowo ogumienie jest dziś oferowane dla najpopularniejszych segmentów. Mamy więc modele ECO, asymetryczne (AS-1), zimowe (SV-1 i SV-2) czy CW (auta dostawcze). Firma ma własny tor testowy, ale najlepszym chyba sprawdzianem dla produktów jest popularność opon wśród fanów driftingu.

Rafał Dobrowolski
Mirosław Giecewicz


Zapraszamy także do obejrzenia relacji filmowej z wyjazdu: www.warsztat.pl/tv/relation/182/ampa-autotronics-media-tour-2013

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony