Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  09.10.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Zabezpieczenie antykorozyjne – właściwa ochrona podwozia

Teroson RB R2000 HS

Samochód to poważna inwestycja zarówno dla klienta indywidualnego, jak i flotowego, dlatego tak istotne jest, aby dbać o niego w najdrobniejszych szczegółach. Pojawiająca się na elementach stalowych pojazdu rdza może zmniejszyć jego wartość, obniżyć komfort i bezpieczeństwo podróżujących, a długoterminowo generować dodatkowe koszty związane z naprawami. W tym artykule omówimy, w jaki sposób właściwie chronić podwozie samochodu przed korozją.

Podwozia naszych aut najczęściej oglądamy w trakcie przeglądów i wymian opon. Choć się nad tym nie zastanawiamy, jest to część wystawiona na najtrudniejsze warunki. Kontakt z wodą, błotem, uderzenia kamieni czy stosowana w okresie zimowym sól drogowa to główne czynniki powodujące uszkodzenia elementów podwozi i ich korozję. Producenci pojazdów do zabezpieczenia elementów z galwanizowanej stali stosują wielowarstwową ochronę składającą się z kilku powłok: antykorozyjnej warstwy fosforanowej, powłoki malarskiej nakładanej w procesie elektroforezy (tzw. kataforeza), powłoki zewnętrznej z tworzywa sztucznego, np. PVC. Te ostatnie do utwardzenia wymagają wygrzewania w temperaturze ok. 140-160°C, dlatego ich odtworzenie w warsztacie naprawczym jest bardzo trudne. Co możemy zrobić, aby chronić podwozia przed korozją?

Dodatkowa ochrona
W przypadku nowych samochodów lub o niewielkim przebiegu, gdy fabryczne warstwy antykorozyjne na podwoziu nie wykazują ubytków, wystarczy naniesienie dodatkowej warstwy ochronnej zabezpieczającej poszczególne elementy przed działaniem szkodliwych czynników. W tym celu najczęściej zalecamy stosowanie produktów na bazie wosku: Teroson WX 970 w kolorze czarnym lub Teroson WX 950 Ultra w kolorze pomarańczowym. Produkty te są aplikowane po uprzednim umyciu i osuszeniu podwozia. Teroson WX 210 to środek w sprayu, przeznaczony do aplikacji na mniejszych powierzchniach, ale o podobnych właściwościach, może być również stosowany do zabezpieczania komory silnika przed korozją. Produkty te po naniesieniu na powierzchnię wypierają wodę i zabezpieczają przed dalszą penetracją wilgoci.
Nadkola czy progi to przykłady miejsc szczególnie narażonych na uderzenia kamieni, a w efekcie odpryski. Mogą one uszkadzać nie tylko elementy ze stali, ale też te wykonane z tworzyw sztucznych. Do ich ochrony idealny jest Teroson WT S3000 Aqua. Pokryta nim powierzchnia charakteryzuje się bardzo dobrą odpornością na ścieranie i uderzenia kamieni. Produkt wykonany jest na bazie dyspersji wodnej, dzięki czemu nie zawiera lotnych związków organicznych. Po utwardzeniu może być lakierowany, a w procesie lakierowania mieszany z lakierami wodnymi.

Naprawy powłok
W trakcie codziennego użytkowania samochodu nie da się uniknąć uszkodzeń powłok podwoziowych. Można je naprawić, jednak produkt, który zamierzamy użyć, powinien spełnić kilka warunków. Po jego użyciu powłoki powinny być trwałe i skutecznie chronić elementy przed czynnikami zewnętrznymi, a faktura gotowej powłoki powinna być zgodna z oryginalną.
Warunki te spełnia Teroson RB R2000 HS. Jest to kompozycja kauczuku, żywicy i rozpuszczalnika, dzięki czemu powłoka jest lekko elastyczna nawet w niskich temperaturach. Używany jest do zabezpieczania i uzupełniania ubytków w istniejących powłokach, na uszkodzonych i naprawianych elementach, pozwala odtworzyć oryginalną strukturę OEM, którą następnie można lakierować. W przypadku napraw doraźnych może być stosowany produkt w sprayu – Teroson SB 3120, o podobnych właściwościach.

Niewidoczna korozja
Kolejnym istotnym miejscem, w którym pojawia się korozja, są tak zwane profile zamknięte, podłużnice, słupki czy drzwi. W ich wnętrzu dochodzi do kondensacji pary wodnej, co powoduje ich korodowanie od środka. Oznaki rdzewienia tych elementów widać dopiero po dłuższym czasie, co może wiązać się z koniecznością kosztownej naprawy. Aby temu zapobiec, warto regularnie zabezpieczać profile zamknięte, korzystając z produktów na bazie wosku, takich jak Teroson WX 400. Jest to produkt zawierający także związki polimerowe i składniki antykorozyjne. Charakteryzuje się bardzo wysoką penetracją, wypierając wilgoć i tworząc nieprzepuszczalną dla niej warstwę. Do szybkich napraw doraźnych przydatny może być także podobnie działający produkt w sprayu – Teroson WX 215.
Bez względu na to, czy jesteś użytkownikiem samochodu nowego, czy używanego, warto dbać o jego podwozie. Prewencyjne zabezpieczanie i szybkie naprawianie istniejących uszkodzeń pozwoli na dłuższe, tańsze i bezpieczniejsze użytkowanie samochodu. Warto o tym pamiętać przed zbliżającym się sezonem zimowym.

Więcej informacji na temat opisanych produktów i technologii można znaleźć na stronie internetowej www.naprawy-pojazdow.pl.

Marcin Kosk
Technical Customer Service, Henkel Polska Sp. z o.o.

GALERIA ZDJĘĆ

Teroson WX 400
Teroson WX 970

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony