Części i regeneracja

ponad rok temu  12.06.2014, ~ Administrator   

Zalety dwumasowych kół zamachowych

Nowe silniki spalinowe zapewniające wysokie obroty na niskich biegach stanowią spore wyzwanie dla technologii tłumienia drgań.

Stosowane w wielu wcześniejszych konstrukcjach tłumiki drgań umiejscowione na tarczy sprzęgła osiągnęły już swój pełen potencjał. W silnikach nowej generacji, posiadających drgania skrętne na wysokim poziomie, taki rodzaj tłumienia jest niewystarczający. Skręcenie uzyskane pomiędzy elementem nośnym okładzin ciernych a piastą tarczy wynosi maksymalnie 8 stopni. Ponadto obecne silniki posiadają duży moment obrotowy (iloczyn siły nacisku gazów na tłok i odległości osi czopa od osi głównej wału korbowego), który musi przenieść tarcza sprzęgła. Rozbudowane tłumiki drgań skrętnych tarczy sprzęgła powodują jej osłabienie, a to nie pozwala na przeniesienie dużego momentu obrotowego. Stało się to powodem, dla którego firma LuK rozpoczęła w latach 70. ubiegłego wieku pracę nad innym rodzajem tłumienia drgań, tzw. DKZ. Generalnie ten sposób tłumienia polega na przyłączeniu do wału korbowego dwóch mas, które mogą przemieszczać się kątowo między sobą.


Firma LuK wykorzystała jedno z zadań koła zamachowego, które polega na polepszeniu równomierności biegu silnika dzięki zgromadzeniu energii kinetycznej w czasie suwu pracy i oddania jej dla kolejnego w sekwencji pracy cylindra do pokonania oporów ruchu tłoka w trakcie suwu sprężania. Z tego powodu na element ten przeniesiony został tłumik drgań skrętnych, który został podzielony na dwie części. Częstotliwość rezonansowa drgań skrętnych za pomocą dwuelementowego koła zamachowego została przeniesiona poniżej prędkości obrotowej biegu jałowego. W tym zakresie prędkości silnik pracuje krótkotrwale tylko podczas rozruchu. Takie rozwiązanie podwyższyło komfort użytkowania pojazdu i ograniczyło przedwczesne uszkodzenia w elementach tzw. łańcucha napędowego. Dwumasowe koło zamachowe skonstruowane przez firmę LuK to dwie masy oddzielone tłumikiem drgań skrętnych. Takie rozwiązanie to eliminacja drgań oparta na rozproszeniu i tłumieniu. Tak zwana masa pierwotna połączona jest z kołnierzem wału korbowego, na niej osadzona jest koronka rozrusznika i, w niektórych zastosowaniach, wieniec służący do pomiaru prędkości obrotowej silnika i położenia tłoka pierwszego cylindra. W tej części koła zamachowego usadowione jest zastosowanie sprężyn łukowych tłumiąco-rozpraszających wraz ze ślizgami, które służą do płynnego przesuwania się zwojów sprężyn i chronią przez to tzw. masę pierwotną przed tarciem. Aby zminimalizować tarcie zwojów o ślizgi, sprężyny zanurzone są w smarze.

Wymieniając dwumasowe koło zamachowe, należy pamiętać również o wymianie pozostałych elementów układu sprzęgła. Kompletne zestawy zawierające sprzęgło (tarcza docisk, łożysko lub centralny wysprzęglik) wraz z dwumasowym kołem zamachowym i śrubami potrzebnymi do jego montażu są dostępne jako zestawy LuK RepSet DMF. Są one przeznaczone dla wybranych modeli pojazdów i stanowią doskonałe rozwiązanie pozwalające na zakup części w jakości pierwszego montażu. Zakup wszystkich niezbędnych do montażu elementów pozwala uniknąć ewentualnych pomyłek w doborze i zaoszczędzić czas poświęcony na pojedynczy zakup komponentów.

B1 - prenumerata NW podstrony

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony